نشست گسترده رهبران تشکل های عراقی برای برون رفت از بحران

نشست گسترده رهبران تشکل های عراقی برای برون رفت از بحران
سه شنبه 28 آبان 1398 - 15:20

12 ائتلاف و تشکل سیاسی عصر دوشنبه ،نشست گسترده ای برای بررسی اوضاع کشور و ارائه پیشنهاداتی برای کاهش دادن شدت بحران تشکیل دادند.

العالم - عراق

در این نشست "ائتلاف فتح ، النصر، دولت قانون ، ائتلاف گروه های عراقی، حزب دموکراتیک کردستان ، اتحادیه ملی کردستان ، جریان الحکمه ، ائتلاف ملی ، جبهه نجات و توسعه ، تشکل ملی العطا و تشکل ملی العقد و جبهه ترکمانی " شرکت کردند.

افراد شرکت کننده 6 تصمیم و توصیه و 5 پیشنهاد مهم ارائه دادند و دولت و مجلس را در صورت ناتوانی در اجرای مواد و طرح های مذکور در زمان های تعیین شده ، به سلب اعتماد و برگزاری انتخابات زود هنگام تهدید کردند .

مهم‌ترین بندهای ذکر شده در این توافق که ۱۲ گروه سیاسی عراق آن را امضا کردند، عبارت است از: اصلاح قانون انتخابات برای ایجاد فرصت‌های یکسان به منظور راهیابی نامزدهای مستقل، تشکیل کمیساریای انتخابات جدید و اصلاح گسترده در کابینه به دور از هرگونه سهم‌خواهی.

امضاکنندگان این توافق، از دولت و طرف‌های امنیتی خواستند که طرف‌های مسئول در ربودن تظاهرات‌کنندگان را مشخص و برای شناسایی عاملان تیراندازی و کشتار تظاهرات‌کنندگان و هدف قرار دادن رسانه‌ها، تلاش کنند.

بر اساس این گزارش، این گروه‌های سیاسی به دولت و پارلمان، ۴۵ روز فرصت دادند تا اصلاحات ذکر شده در این توافق را اجرا کنند. در صورت شکست دولت و پارلمان در این مسیر، رهبران سیاسی ملزم خواهند شد از طریق فراکسیو‌ن‌های خود در پارلمان، تصمیمات قانونی لازم و جایگزین را برای پاسخگویی به مطالبات مردمی اتخاذ کنندو پس گرفتن رای اعتماد از دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام از گزینه‌های این رهبران خواهد بود.

امضاءکنندگان این توافق، از اغلب جریان‌های سیاسی شرکت‌کننده در دولت و پارلمان عراق از سال ۲۰۰۳ تا کنون بودند و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و ائتلاف «دولة القانون» به ریاست «نوری المالکی» نیز به چشم می‌خورند.

پربیننده ترین خبرها