درگوشی/

اعتراضات در لبنان؛ میان غیبت رهبران و مداخله های خارجی

شنبه 2 آذر 1398 - 21:27

شکیل دولتی که خواسته های مردم را برآورده کند ضروری است به این دلیل که باعث کاهش تنش در لبنان شده و راه را در برابر طرفهایی می بندد که می خواهند با سوء استفاده از اوضاع فعلی لبنان نظرات بیگانگان را در این کشور تحقق بخشند.

العالم - لبنان

همه متفق القولند که اعتراضاتی که لبنان از یک ماه قبل شاهد آن است حاوی خواسته هایی برحق در زمینه مبارزه با فساد، استرداد اموال سرقت شده مردم و اجرای قانون "از کجا آورده ای؟" است اما پس از گذشت 37 روز ذکر نکاتی ضروری است.

1 – به رغم آنکه خواسته های مردم برحق است اما متاسفانه این خواسته ها در چارچوب منافع طرف هایی مطرح شده که بخش عمده حرکت مردمی لبنان وابسته به آن است که به همین دلیل نمی توان انکار کرد که این منافع توانسته این حرکت را بر اساس نظرات داخلی یا خارجی هدایت کند، لذا به دلیل بروز انحراف در مسیر، شعارهایی مطرح شده که بوی اختلاف و خصومت های شخصی از آن به مشام می رسد و به همین علت، در بسیاری موارد، مردم خواسته های خود را فراموش کرده و به جای آن، اقدام به مخدوش کردن وجهه برخی از مسئولان کرده اند.

2 – به رغم آنکه طرح های مسئولین برای اصلاحات که از طریق بسته پیشنهادی دولت سعد الحریری نخست وزیر لبنان اعلام شد، در سطح خواسته های مردم نبود اما با این حال به قاعده ای برای ایجاد توافق جهت ترسیم طرح های بهتر تبدیل شد اما نبود رهبری مشخص و مورد اطمینان برای حرکت مردمی، سبب شد که این اقدام هیچ ارزش و فایده ای برای مردم نداشته باشد، لذا میشل عون رئیس جمهور لبنان خواستار انتخاب رهبرانی از سوی معترضین شد تا با حکومت برای تحقق راه حلی که تمام خواسته های مردم را برآورده نماید، گفت و گو کنند.

3 – آنچه که از ابتدا اشتباه بود، نامیدن اسم انقلاب به این حرکت مردمی بود، البته شاید این نامگذاری حساب شده بود تا از طریق آن شعارهایی فراتر از خواسته های مردم مانند شعار سرنگونی نظام مطرح شود. همه می دانند که سرنگونی نظام در صورت نبود جایگزین، سبب ایجاد خلائی بزرگ خواهد شد که باعث می شود خواسته های مردم برآورده نشود.

اینگونه بود که برخی طرفها فرصتی برای مطرح کردن خواسته هایی یافتند که طبیعتا به ایجاد بی ثباتی و خلا سیاسی در لبنان خواهد انجامید.

همه می دانند که احزاب موجود در حکومت، مورد تایید مردم هستند و به همین دلیل، حذف ناگهانی آنان از صحنه ولو به شکل جزیی باعث ایجاد هرج و مرج در کشور می شود که لبنان در مرحله فعلی تحمل پیامدهای آن را ندارد. بر این اساس همواره زمینه برای مداخله خارجی در لبنان فراهم بوده، هست و خواهد بود.

موضوع دیگر آن است که طرفهای بین المللی در ابتدا نسبت به حرکت مردمی در لبنان سکوت اختیار کردند اما در روزهای اخیر ناگهان اقدام به انتشار بیانیه، هشدار و توصیه هایی کردند که بارزترین این طرفها آمریکاست که ابتدا کوشید خود را بی توجه به اوضاع لبنان نشان دهد اما در واقع اوضاع لبنان بسیار برایش مهم است به دلیل که می خواهد تا به هر شکل با ایجاد خلاء سیاسی و مطرح کردن شعار سرنگونی نظام، انحلال پارلمان و کنار رفتن دولت و برگزاری انتخابات جدید، به حزب الله ضربه بزند به ویژه که همه می دانند ایجاد هر نوع خلاء سیاسی در لبنان به نفع نظرات واشنگتن در لبنان خواهد بود.

در سایه این شرایط، تشکیل دولتی که خواسته های مردم را برآورده کند، برای آنان امنیت را به ارمغان آورد، با فساد مبارزه نماید، زمینه برگزاری انتخاباتی را فراهم کند که همه اقشار در آن شرکت داشته باشند و اصلاحاتی را اجرا کند که به رفاه و آسایش مردم لبنان منتهی شود، ضروری است به این دلیل که باعث کاهش تنش در لبنان شده و راه را در برابر طرفهایی می بندد که می خواهند با سوء استفاده از اوضاع فعلی لبنان نظرات بیگانگان را در این کشور تحقق بخشند.

پربیننده ترین خبرها