ابراز تأسف عضو حماس از بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان

ابراز تأسف عضو حماس از بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان
دوشنبه 4 آذر 1398 - 15:10

یکی از اعضای ارشد حماس خواستار آزادی فلسطینی‌های بازداشت شده در عربستان سعودی شد و گفت، تنها گناه آنها این است که فلسطینی هستند و برای فقرا در غزه کمک مالی فرستاده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

«خلیل الحیه» عضو ارشد حماس از بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان سعودی ابراز تأسف کرد.

الحیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری «آناتولی» در سفر به ترکیه اعلام کرد: این حق سعودی است تا هر شخصی که ثابت شود به امنیت کشورش ضربه وارد کرده، محاکمه کند، ما مخالف این نیستیم.

وی در ادامه گفت، اما اتهامی علیه فلسطینی‌ها بازداشت شده در عربستان سعودی وجود ندارد و گناه آنها تنها این است که فلسطینی هستند و کمک‌هایی برا فقرا در نوار غزه می‌فرستاده‌اند.

الحیه سپس ابراز امیدواری کرد عربستان سعودی برای حل پرونده بازداشتی‌ها تلاش کند و این موضوع را دردآور خواند.

وی درباره تأثیر روابط حماس با ایران و تنش در روابط این جنبش با سعودی گفت: حماس دهها سال است با سعودی و ایران رابطه دارد و هیچ زمانی به کشوری علیه کشور دیگر رابطه برقرار نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ۶۰ فلسطینی در عربستان سعودی از جمله نمایندگان ارشد حماس بازداشت هستند و ریاض تا کنون حاضر به هیچ توضیحی در این باره نشده است.

محاصره غزه

وی در پرداخت به محاصره غزه اعلام کرد، این محاصره 13 ساله بر تمام زمینه‌ها تأثیر گذاشته، هزاران بیکار در غزه وجود دارند که قادر به تهیه غذای روزانه خود نیستند و تشکیلات خودگردان با قطع حقوق کارمندانش در غزه و نیز قطع مستمری خانواده‌های شهدا و اسرا به این وضعیت دامن می‌زند.

راهپیمایی بازگشت

الحیه درباره راهپیمایی بازگشت که از مارس2018 آغاز شده، گفت، این راهپیمایی‌ها در دو بعد سیاسی و کاهش محاصره غزه تأثیر داشته است. بحران برق در غزه شاهد بهبود نسبی است. کمک‌های مالی قطر در کم کردن رنج هزاران خانواده فقیر موثر بوده و مصر نیز با باز کردن دوره‌ای گذرگاه رفح در کم کردن از محاصره کمک کرده است.

روابط با جهاد اسلامی

وی رابطه میان حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین را محکم خواند و وجود تنش در این روابط را تکذیب کرد.

شهرک‌سازی

الحیه در واکنش به قانونی خواندن شهرک‌های صهیونیستی توسط آمریکا گفت، این اقدام آمریکا مردود و محکوم است و باید توهم‌های راه‌حل سیاسی مسأله فلسطین یا پذیرش واشنگتن به عنوان میانجی بیطرف کنار گذاشته شود.

انتخابات عمومی فلسطین

وی بار دیگر بر آمادگی کامل حماس برای برگزاری انتخابات عمومی در سرتاسر فلسطین در جوی از توافق ملی و بدون موانع تأکید کرد.

توافق تبادل اسر

این عضو حماس وجود پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد و گفت، تل‌آویو برای پرداخت بهای توافق تبادل جدید آماده نیست.

فارس

پربیننده ترین خبرها