جنگ رسانه ای ترکیه و امارات؛ پشت پرده سریال "پادشاهی های آتش"

جنگ رسانه ای ترکیه و امارات؛ پشت پرده سریال
دوشنبه 4 آذر 1398 - 19:35

سریال اماراتی "پادشاهی های آتش" که شبکه "ام بی سی" عربستان سعودی پخش آن را از 17 نوامبر 2019 آغاز کرد، بحث و جدل گسترده ای در مطبوعات و شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.

العالمکشکول

موافقان می گویند که این یک سریال بزرگ تاریخی است که بخشی از تاریخ خونبار امپراتوری عثمانی را افشا نموده است اما مخالفان معتقدند این سریال نه فقط وجهه امپراطوری عثمانی بلکه وجهه اسلام را مخدوش کرده است.

داستان این سریال درباره سرنگونی امپراتوری ممالیک در مصر توسط عثمانی‌ها به فرماندهی سلطان سلیم در اوایل قرن شانزدهم است.

هزینه ساخت این سریال بیشتر از 400 میلیون دلار بوده و کارگردان آن یک انگلیسی به نام پیتر وبر است که به عنوان مثال در سال 2012 میلادی فیلم سینمایی "امپراتور" را درباره دوران تسلیم شدن ژاپن در اواخر جنگ جهانی دوم و در سال 2003 فیلم سینمایی "دختری با گوشواره مروارید" را ساخت.

گروهی از هنرمندان بزرگ عرب نیز در این سریال نقش آفرینی کردند مانند خالد النبوی ستاره مصری در نقش طومان بای، محمود نصر هنرمند سوری در نقش سلطان سلیم، رشید عساف در نقش قانصوه الغوری سلطان ممالیک، عبدالمنعم عمایری، منی واصف، دیمه قندلفت، کنده حنا، سهیر بن عماره، رنا شمیس و نضال نجم.

عمر قورقماز از مشاوران نخست وزیر سابق ترکیه درباره این سریال می گوید «موضوع فقط آن نیست که در این سریال به ترکیه حمله شده بلکه موضوع آن است که به اسلام و تاریخ اسلامی حمله شده است».

مصطفی اوزجان تحلیلگر ترک گفت: «این سریال توهین به حکومت و ملت ترکیه است که به همین دلیل امکان دارد دولت ترکیه رسما به آن پاسخ داده و موضع گیری کند».

اما محمد سلیمان عبدالمالک نویسنده این سریال گفت «این سریال نوعی سرمایه گذاری هنری برای افزایش آگاهی مردم نسبت به تاریخ است به همین دلیل ما باید درک کنیم که همواره درگیر نبردی برای آگاه سازی مردم هستیم، به ویژه که ترکیه تلاش دارد تا تاریخ را با ارائه آثار جعلی و دروغین تحریف کند و حاضر نیست واقعیت را درباره امپراتوری عثمانی به طور بی طرفانه به مردم بگوید آنهم در حالی که همه می دانند دوران امپراتوری عثمانی، مملو از کشتار و جنایات تاریخی بوده است.

سریال‌های ترکیه ای مانند "قیامت عثمان" که درباره غازی عثمان بنیانگذار امپراتوری عثمانی بوده و ادامه سریال "ارطغرل" پدر عثمان است هرگز نتوانستند وجهه سلاطین عثمانی را در افکار عمومی جهان عرب بهبود بخشیده و این سلاطین را به عنوان فاتحین مسلمان معرفی کنند به ویژه پس از آن که سلطان سلیم رویکرد فتوحاتش را از غرب مسیحی به شرق مسلمان تغییر داد.

لذا دشوار است مخاطب عربی را قانع کرد که اشغال سوریه، مصر و دیگر مناطق عربی توسط امپراتوری عثمانی، فتوحات اسلامی بوده است به همین دلیل جنایات و کشتارهایی که به خاطر این فتوحات انجام شده است را توهین به اسلام می داند.

مخاطب عرب هر کتابی که درباره بنیانگذار واقعی امپراتوری عثمانی سلطان سلیم اول که در میان سلاطین عثمانی اولین کسی بود که خود را "امیرالمومنین" نامید، بخواند در می یابد که این امیرالمومنین همان کسی است که با کودتا علیه پدرش "بایزید دوم" به قدرت رسید و سپس تمام برادران خودش و فرزندانشان را به قتل رساند و حتی به بچه های خودش رحم نکرد و آنان را یکی پس از دیگری کشت تا حاکم بلامنازع بماند.

روشن است که امارات متحده عربی و عربستان سعودی با ساخت و پخش این سریال نخواسته اند یک کار صرفا دراماتیک ارائه دهند یا اینکه هدفشان افزایش آگاهی مخاطبین نبوده است بلکه هدف آنان بهره برداری از تاریخ در نبردشان با ترکیه اردوغانی و اخوان المسلمین است که کوشیده اند تاریخ ترکیه را به رغم تمام خیر و شرش به عنوان درخشان‌ترین دوره حکومت اسلامی به مردم جهان بشناسانند.

پربیننده ترین خبرها