سعد الحریری از عدم تمایل خود برای تشکیل دولت جدید خبر داد

سعد الحریری از عدم تمایل خود برای تشکیل دولت جدید خبر داد
سه شنبه 5 آذر 1398 - 16:41

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تشکیل دولت جدید در این کشور به نخست‌وزیری وی را رد کرد و گفت ، بر اساس قاعده "من نَه بلکه فرد دیگر" رفتار می‌کند.

العالم _ لبنان

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، تمایلی به تشکیل دولت جدید لبنان ندارد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، سعد العریری اعلام کرد، با گذشت چهل روز از تحرکات مردمی و گذشت یک ماه از استعفایش مشخص شده که خطرناک‌تر از بحران بزرگ ملی و بحران اقتصادی فعلی، حالت «انکاری» است که در مناسبت‌های مختلف طی هفته‌های گذشته دیده شده است.

وی ادامه داد: در پی این وضعیت خطرناک و برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وظیفه خود دیدم که با زنان و مردان لبنانی مانند همیشه صریح باشد شاید این صراحت یک ورودی برای به حرکت در آوردن راه‌حل‌ها و باز شدن درها در برابر راه‌حل‌های سیاسی و اقتصادی ضروری باشد.

الحریری در ادامه بیانیه خود گفت: به نظر می‌رسد این حالت انکار مزمن از مواضع وپیشنهادات من برای حل وضعیت به عنوان بهانه‌ای برای لجاجت، مانور و عدم گوش دادن به صدای مردم و مطالبات محق آنها استفاده می‌کند. زمانی که در پاسخ به خواست مردم و باز شدن فضا برای راه‌حل‌ها استعفا دادم می‌بینم کسی اصرار داد که من به دلایل نامعلوم استعفا داده‌ام. زمانی که مردم بر محاکمه سران فعلی از جمله من و تغییر ترکیب دولت که من در رأس آن هستم، یا حداقل بهبود عملکرد آن اصرار دارند کسانی پیدا می‌شوند که تنها خواهان تمرکز بر کسانی که سی سال قبل در رأس امور بوده‌اند، هستند.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد: زمانی که علنا و آشکارا می‌گویم راه‌حلی برای خروج از بحران اقتصادی حاد فعلی جز دولت تکنوکرات نمی‌بینم و کسانی که آنها را برای تشکیل این دولت مناسب می‌بینم نامزد می‌کنم سپس نامزدی را برای کسانی که دولت تکنو-سیاسی تشکیل می‌دهند، انتخاب کردم با این موضوع روبرو شدم که من بر اساس قاعده «من یا هیچ کس» و سپس بر اساس قاعده «من و هیچ کس» رفتار می‌کنم. گرچه همه لبنانی‌ها می‌دانند صاحب این شعار در حرف و عمل کیست.

وی ضمن اعلام اینکه عده‌ای در برابر افکار عمومی لبنان این دلیل را می‌آوردند که همچنان منتظر تصمیمی از سعد الحریری متردد هستند، گفت، «من به قاعده من نه بلکه فرد دیگر" پایبند هستم» تا دولتی تشکیل شود که چشم اندازهای لبنانی‌ها را محقق کند.

الحریری در پایان اعلام امیدواری کرد که «میشل عون» رئیس‌جمهور پس از این صحبت‌های صریح وی، دعوت به انجام رایزنی‌های الزام آور پارلمانی با هدف تشکیل دولت جدید لبنان کند.

امروز دو روزنامه لبنانی «الاخبار» و «الجمهوریه» نوشتند رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان این کشور دیگر اصراری به نخست‌وزیری «سعد الحریری» در دولت آینده ندارند و از نظر آنها تشکیل هر چه سریع‌تر دولت برای نجات کشور مهم است.

در همین زمینه شبکه «المنار» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، رایزنی‌های پارلمانی برای تشکیل دولت جدید از پنجشنبه هفته جاری (هفت آذر) آغاز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها