رئیس دانشگاه الازهر: رسانه‌های مصری مرا بایکوت کرده‌اند

رئیس دانشگاه الازهر: رسانه‌های مصری مرا بایکوت کرده‌اند
يکشنبه 10 آذر 1398 - 15:44

رئیس دانشگاه الازهر مصر به تازگی گفته است که رسانه‌های مصری او را در بایکوت قرار داده و سخنان و مواضع او را پوشش نمی‌دهند.

العالم - مصر

به نظر می‌رسد اختلافات پشت پرده و دلخوری‌ها میان دانشگاه الازهر مصر بعنوان مهد فقهی اهل سنت با دولت عبدالفتاح السیسی، به تدریج در حال نمایان شدن باشد.

«احمد الطیب» شیخ دانشگاه الازهر مصر روز شنبه (دیروز) در گفت‌و‌گو با شبکه یک مصر از بایکوت و سانسور بی سابقه خویش در رسانه‌های عمدتا دولتی مصر گلایه کرد و گفت که آنها هیچ کدام از مقاله‌های او را منتشر نمی‌کنند یا به راحتی اجازه برپایی مصاحبه تلویزیونی نمی‌دهند.

احمد الطیب افزود: «اگر بخواهیم در مقاله‌ای پاسخ انتقاد به الازهر را بدهیم، باید کلی دوندگی کنیم تا آن را منتشر کنند یا اگر بخواهیم در یک شبکه‌ای سخن بگوییم بسیار بر ما سخت می‌گیرند و در بیشتر موارد نیز قبول نمی‌کنند. یک جریانی علیه الازهر به راه افتاده و قسم به خدا که این جریان جز در خدمت فلسفه داعش و نظام فکری داعش عمل نمی‌کند.»

وبگاه الخلیج اونلاین در این خصوص نوشت که شیخ الازهر پیش از این به طور غیر مستقیم از عبدالفتاح السیسی انتقاد کرده و نسبت به ظلم و خونریزی و تأثیر آن بر جامعه به او هشدار داده بود.

نظرات «احمد الطیب» درباره حکومت مصر و کنایه‌های هرچند به ندرت وی به سیستم دولت در محافل حکومتی جنجال زیادی بر پا کرده است؛ تا جایی که السیسی یک بار به او گفته بود: «خسته‌مان کردی جناب شیخ».

نشریه دولتی «روز الیوسف» نیز در نوامبر ۲۰۱۸ در صفحه اول خود نوشت: «فقیهی که عذابمان می‌دهد... این هم جنجال‌های واقعی تو ای جناب شیخ.»

«جابر عصفور» وزیر فرهنگ اسبق مصر نیز در مقاله‌ای در روزنامه الاهرام هشدار داده است که الازهر به دنبال سلطه دینی است. او نوشت: «از اینکه سخنان رئیس‌جمهور و شیخ الازهر در اصول و بنیان‌ها با یکدیگر در تناقض است؛ به شدت متعجب شدم.»

با این حال در اصل این واقعیت که دانشگاه الازهر یک نهاد نزدیک و حتی وابسته به حکومت مصر است، تردیدی نیست. نهادی که رؤسای جمهور مصر تا سال ۲۰۱۲ رئیس آن را انتخاب می‌کردند و شخص «احمد الطیب» نیز حاصل انتخاب «حسنی مبارک» در ۱۹ مارس ۲۰۱۰ است.

دانشگاه الازهر در طول انقلاب مردم علیه حسنی مبارک هیچ گاه حاضر به موضع‌گیری علیه وی نشد و از سوی دیگر در جریان براندازی دولت «محمد مرسی» نیز دانشگاه الازهر خواستار عدم اجرای دستورات صادره از سوی وی شد. بنابراین دلخوری‌های فعلی «احمد الطیب» یا برخی کنایه‌های او را به راحتی نمی‌توان حمل بر تغییر مشی دانشگاه الازهر دانست.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها