حزب‌الله: راه خروج لبنان از بحران حکومت قانون و وحدت ملی است

حزب‌الله: راه خروج لبنان از بحران حکومت قانون و وحدت ملی است
يکشنبه 10 آذر 1398 - 20:02

سید هاشم صفی‌الدین رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تنها راه خروج این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی را وجود حکومت قانون و تحقق وحدت ملی دانست و تاکید کرد که موسسه‌های مالی و بانک‌هایی که مطابق میل و خواست خود عمل می‌کنند باید تسلیم قانون شوند.

العالم ـ لبنان

به گزارش شبکه رادیویی و تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله، صفی‌الدین عصر یکشنبه در مرکز فرهنگی امام خمینی در بعلبک در شرق لبنان، گروه‌ها و نیروهای سیاسی کشورش را به حل بحران فراخواند و گفت: دولتی که حزب‌الله خواهان تشکیل و استقرار آن است دولتی است که همه‌ی امور بنیادین به ویژه امور مالی، بانکی و اقتصادی را سر و سامان دهد.

آتش گرفتن مناطق جنگلی و سرسبز لبنان و پخش مستقیم این رویداد آتش سوزی از رسانه‌های ارتباط جمعی و القای ناکارآمدی دولت در حفظ محیط زیست، وضع مالیات بر واتساپ و افزایش میزان مالیات‌ها، تورم، بیکاری و مشکلات معیشتی موجب آغاز اعتراض‌های فراگیر مردمی علیه نظام طایفه‌ای، فساد رهبران و مسوولان لبنان در ۲۵ مهر ماه ۹۸ شد و در پی آن سعد حریری نخست وزیر استعفا کرد و بحران اقتصادی و سیاسی این کشور تشدید شد.

به گزارش المنار، محمد رعد رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در مجلس ملی لبنان نیز راه برون رفت از این بحران را تشکیل حکومت وحدت ملی در سریع‌ترین زمان ممکن دانست؛ حکومتی که مطابق مفاد قرارداد طایف باشد.

قرارداد طایف که در سال ۱۹۸۹ میلادی در شهر طایف عربستان میان رهبران گروه‌های مخلتف لبنان امضا شد به جنگ داخلی ۱۵ ساله این کشور (۱۹۷۵-۱۹۹۰) پایان داد و پست‌های مهم سیاسی را به شکل پنجاه – پنجاه میان مسلمانان و مسیحیان تقسیم کرد.

رعد در یک مراسم فرهنگی در شرق لبنان گفت: سلاح و ابزاری که آمریکا بتازگی و برای تسلیم حزب‌الله در اختیار گرفته سلاح و ابزار مالی و بانکی با هدف افزایش نرخ دلار، کاهش ارزش پول ملی و فشار اقتصادی و معیشتی است اما حزب‌الله با این سلاح نیز تضعیف و تسلیم نخواهد شد.

هم چنین حسین الحاج حسن نماینده مردم بعلبک و هرمل در شرق لبنان در مجلس این کشور، همکاری همه‌ی سیاسیون، گروه‌ها و مسوولان برای تشکیل دولت را خواستار شد و وقت گذرانی را در این خصوص، خسارت بار دانست و از سعد حریری رییس دولت پیشبرد امور خواست به مسوولیت خویش عمل کند.

حریری پس از استعفا در هفتم آبان ۹۸، از طرف میشل عون رییس جمهوری لبنان به طور موقت سرپرست دولت پیشبرد امور شد اما تشکیل دوباره‌ی دولت را به استفاده از چهره های فن سالار (تکنوکرات) مشروط کرد.

به گزارش ایرنا، اکنون در مورد شکل دولت آینده در لبنان، سه ایده در میان معترضان، حامیان و رهبران آنان وجود دارد: اول دولت سیاسی به معنای ادامه‌ی حضور چهره‌های قبلی در راس قدرت.

دوم دولت فن سالار (تکنوکرات) با حضور نخبگان و کارشناسان غیرسیاسی که حریری خواستار تشکیل چنین دولتی است.

سوم دولت تکنو- سیاسی با حضور نمایندگانی از نیروهای اصلی سیاسی و فن سالاران. این ایده‌ی میشل عون، نبیه بری رییس مجلس و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله است.

پربیننده ترین خبرها