پنتاگون: خروج از افغانستان به توافق با طالبان مشروط نیست

پنتاگون: خروج از افغانستان به توافق با طالبان مشروط نیست
سه شنبه 12 آذر 1398 - 05:27

وزارت دفاع آمریکا هر گونه ارتباط الزامی خروج نظامیان این کشور از افغانستان به توافق کردن با گروه طالبان را رد کرد.

العالم - آمریکا

«مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده بامداد سه‌شنبه گفت خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان، لزوما به حصول توافق با گروه طالبان مرتبط نیست.

اسپر در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» ضمن بیان اینکه کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان صرف‌نظر از تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح انجام خواهد شد، گفت هر گونه عقب‌نشینی نظامی از این کشور ارتباط علّی با توافق با طالبان ندارد.

وی بدون ارائه آمار درباره تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است از افغانستان خارج شوند، توضیح داد:‌«مطمئنم که ما می‌توانیم تعداد [نظامیان] خود را در افغانستان کاهش دهیم و در عین حال مطمئن شویم که آنجا به پایگاه امنی برای تروریست‌هایی که می‌توانند به آمریکا حمله کنند، تبدیل نشود».

بر این اساس، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وابسته بودن خروج نظامیان این کشور از افغانستان به حصول توافق با طالبان، گفت: «نه لزوما [چنین نیست]... متحدان ما نیز موافق هستند که چنین کاهش [تعداد نیروی نظامی] می‌تواند انجام شود».

دولت ترامپ ماه پیش به صورت غیرمنتظره مذاکرات با طالبان را برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان متوقف کرد. ترامپ در توئیتی مدعی شد که قرار بوده در «کمپ دیوید» با هیأتی از طالبان دیدار کند، اما چون این گروه اخیرا در کابل بمبی منفجر کرده، او از انجام این دیدار منصرف شده است.

قرار بود در این دیدار توافقی که از زمستان سال گذشته تحت مذاکره قرار داشت نهایی شود. این توافق نیروهای آمریکایی در افغانستان را از ۱۴ هزار نفر کنونی به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در مقابل طالبان را متعهد می‌کرد وارد مذاکرات صلح مستقیم با دولت فغانستان شده و گروه‌های تروریستی بین‌المللی نظیر القاعده را نیز محکوم کند.

اسپر چندی پیش گفته بود که ارتش آمریکا به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، عملیات نظامی خود علیه افراد مسلح در افغانستان را افزایش داده است.

پربیننده ترین خبرها