کشکول العالم/

استراتژی های حماس و جهاد برای آشتی ملی و برگزاری انتخابات پارلمان

استراتژی های حماس و جهاد برای آشتی ملی و برگزاری انتخابات پارلمان
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 15:54

روشن شده است که نقش مصر در پرونده غزه بر مسائل امنیتی متمرکز شده است، رهبران حماس و جهاد اسلامی که در روزهای جاری در مصر به سر می برند و در حال رایزنی با سران اطلاعاتی این کشور هستند به نظر می رسد که مصر تنها یک گزینه پیش روی آنها قرار داده است: صلح با رژیم صهیونیستی.

العالم-کشکول

دعوت از زیاد نخاله و دیگر اعضای دفتر سیاسی حماس در داخل و خارج از فلسطین به قاهره با هدف پذیرش صلح با رژیم صهیونیستی توسط دو جنبش جهاد و حماس است به ویژه آنکه در هفته های اخیر رژیم صهیونیستی با مشاهده تشدید قدرت نظامی مقاومت در نوار غزه دچار هراس و نگرانی شده است.

از قاهره خواسته شده است که مقاومت را در نوار غزه به برقراری صلح طولانی مدت با رژیم صهیونیستی در قبال برخی امتیازات و تسهیلات درخصوص بهبود اوضاع معیشتی در نوار غزه اقناع کند و فشار زیادی بر روی جنبش حماس و جهاد در برابر پذیرش صلح طولانی مدت با رژیم صهیونیستی وجود دارد.

اما حفظ وحدت در عرصه میدانی چنانکه بارها از طریق اتاق عملیات مشترک صورت گرفته و حفظ وحدت در تصمیم گیری قدرت مانور زیادی را برای حماس و جهاد ایجاد می کند و از این طریق می توانند شروط مورد نظر خود را برای رژیم صهیونیستی اعلام کنند، از لحاظ سیاسی نیز مصر همچنان تلاش می کند درپرونده آشتی فلسطینی- فلسطینی متعادل باشد،اگرچه در بسیاری موارد از دشواری این مسئله آگاه است اما از مسیر جدا نکردن پرونده ها و مسائل در خصوص فلسطین حرکت می کند.

جنبش حماس در نشست اول با سران اطلاعاتی مصری تاکید کرد تلاشی که این جنبش برای برقراری آشتی کرده را تاکنون هیچ گروهی انجام نداده است و چشم پوشی های حماس در مسیر آشتی ملی حتی بیشتر از حد انتظار جنبش فتح و محمود عباس بوده است، حماس همچنین از مقامات مصری خواسته است درخصوص مشخص کردن تاریخ انتخابات مجلس قانون گذاری فلسطین به محمود عباس اعمال فشار کنند و به نظر می رسد که استراتژی حماس در انتخابات آتی جهت تحقق اهداف بر پایه لیست های وابسته به حماس، شخصیت های مورد قبول فلسطینیان و متحد حماس است.

لیست های وابسته به حماس غالبا متشکل از شخصیت های برجسته جنبش حماس هستند و لیست های شخصیت های مورد قبول فلسطینیان به معنی شخصیت هایی هستند که در میان جامعه فلسطینی از اقبال عمومی برخوردارند و می توانند رای ها را کسب کنند، و لیست های متحد غالبا از میان دیگر گروههای فلسطینی است که می توانند در پارلمان آتی با حماس ائتلاف تشکیل دهند.

در هر صورت در روزهای آتی توپ در زمین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود و آن ها باید فرمان برگزاری انتخابات صادر کند و به اختلافات مستمر که از 13 سال پیش تاکنون وجود دارد پایان دهد، اما قبل از هر چیزی محمود عباس باید این اطمینان را بدهد که جنبش فتح آمادگی مشارکت در انتخابات را دارد.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها