کوه آتشفشان وایت آیلاند در نیوزلند فوران کرد/ یک کشته و ۲۰ زخمی

کوه آتشفشان وایت آیلاند در نیوزلند فوران کرد/ یک کشته و ۲۰ زخمی
دوشنبه 18 آذر 1398 - 10:42

فوران کوه آتشفشانی «وایت آیلاند» در نیوزیلند یک کشته و ۲۰ زخمی بر جا گذاشته است. رسانه‌ها می‌گویند از سرنوشت چند تن دیگر نیز خبری در دست نیست.

العالم - آسیا

به گزارش رویترز حداقل تاکنون یک نفر پس از فوران این آتشفشان جان‌باخته است.

جزیره وایت(سفید) یا در زبان محلی واکاری در سواحل شمالی نیوزیلند یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های این منطقه است.

همین امر موجب شده تا این جزیره یکی از محل‌های اصلی جذب گردشگران باشد و پروازهای هواپیمای علمی هم بر فراز آن انجام می‌شود.

پلیس گفته است "تصور ما این است هنگام وقوع فوران، حدود ۱۰۰ نفر در جزیره و یا در نزدیکی آن بوده‌اند و اکنون ما معتقدیم این تعداد کمتر از ۵۰ نفر است".

به گفته پلیس: "برخی از این افراد به ساحل‌های اطراف منتقل شده‌اند با این حال ما معتقدیم که تعدادی همچنان در جزیره هستند و ما از تعداد آنان باخبر نیستیم".

در اطلاعیه پلیس همچنین آمده "از میان کسانیکه از جزیره تخلیه شده‌اند، تنها یک نفر به لحاظ وضعیت جسمانی در حالت وخیم به سر می‌برد".

براساس تصاویر زنده‌ دوربین‌های مداربسته که از جزیره در دست است، مشاهده می‌شود که گروهی از گردشگران پیش از وقوع فوران داخل دهانه آتشفشان می‌شوند و پس از آن تصاویر زنده قطع می‌شوند.

فوران این کوه از ساعت ۱۴:۱۱ دقیقه به وقت محلی آغاز شده است.

پلیس به همه ساکنانی که در نزدیکی این جزیره زندگی می‌کنند هشدار داده تا "مراقب خاکسترهای آتشفشانی باشند" و سعی کنند در داخل محل سکونت‌شان بمانند.

در سوم دسامبر وب‌سایت نظارت بر خطر زمین‌شناسی هشدار داده بود که "احتمال اینکه آتشفشان وارد دوره فعالیت فورانی شود بسیار زیاد است".

با این حال آنان همچنین گفته بودند که "درجه و میزان فعالیت‌های آتشفشان برای بازدیدکنندگان خطرناک نیست".

جزیره وایت تا کنون چندین بار فوران‌های مختلف را تجربه کرده است که آخرین آن به سال ۲۰۱۶ باز می‌گشت که در آن به هیچ کسی آسیبی نرسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها