گروسی: هیچ دعوتنامه‌ای برای بازدید از سایت اتمی کره شمالی دریافت نکرده‌ایم

گروسی: هیچ دعوتنامه‌ای برای بازدید از سایت اتمی کره شمالی دریافت نکرده‌ایم
دوشنبه 18 آذر 1398 - 15:41

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که هیچ‌گونه دعوتنامه‌ای از جانب کره شمالی برای بازدید از سایت هسته‌ای «نیونگ‌بیون» دریافت نکرده‌اند.

العالم - «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که آژانس هیچ دعوتنامه‌ای از سوی کره شمالی برای بازدید از مرکز تحقیقات علوم هسته‌ای «نیونگ‌بیون» دریافت نکرده است.

وی در این خصوص توضیح داد: «ما هیچ نوع دعوتنامه‌ای از جمهوری خلق دموکراتیک کره (کره شمالی) دریافت نکردیم. شما باید بدانید که ما 10 سال پیش با اکراه به واسطه درخواست دولت (کره شمالی) برای خروج فوری، این کشور را ترک کردیم...یک دهه زمان گذشته است بنابراین ما اطلاعات زیادی را از دست داده‌ایم و زنجیره اطلاعات و دانش‌ از بین رفته است».

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در خصوص توافقات سیاسی فوری برای حل مسئله کره شمالی ابراز تمایل کرد و گفت: «اما من اطمینان دارم که به زودی توافق سیاسی حاصل می‌شود. در حال حاضر فرایندی میان آمریکا و جمهوری خلق دموکراتیک کره در جریان است و من امیدوارم، فکر می‌کنم که ما همگی باید امیدوار باشیم که به زودی توافقی حاصل شود و وقتی چنین اتفاقی رخ دهد، قطعاً، یکی از اولین مسائل، مطابقت با آژانس خواهد بود زیرا بدون ما، هرگونه توافقی فاقد ضمانت لازم خواهد بود».

اظهارات گروسی در حالی مطرح شده است که «چو سول سو» رئیس دپارتمان آمریکای شمالی وزارت خارجه کره شمالی اخیراً اعلام کرده بود که «پیونگ‌یانگ» برای صدور مجوز برای بازدید کارشناسان بین‌المللی از سایت آزمایش هسته‌ای نیونگ‌بیون آمادگی دارد.

آکادمی علوم دفاع ملی کره شمالی در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذرماه)، اعلام کرد که آزمایش بسیار مهمی در سایت موشکی «سوهائی» آنجام شده است و آنطور که اسپوتنیک گزارش کرده است، ظاهراً این آزمایش در تاریخ هفتم دسامبر (۱۶ آذرماه) انجام شده است و آکادمی علوم دفاع ملی کره شمالی گزارشی درباره نتایج موفقیت‌آمیز این آزمایش در اختیار کمیته مرکزی حزب کارگران کره قرار داده است.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی (کی سی ان ای)، این آزمایش به طرز مهمی، جایگاه راهبردی کره شمالی را در آینده‌ای نزدیک تغییر می‌دهد که البته جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون چندین دور مذاکرات برگزار کرده اند اما به واسطه عدم انعطاف واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ، این مذاکرات تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است و اخیراً نیز کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا مهلت داده تا مواضع خود در قبال کره شمالی را نرم‌تر کند در غیراینصورت آزمایشات موشکی را از سرخواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها