قطر سطح مشارکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس را کاهش داد

قطر سطح مشارکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس را کاهش داد
دوشنبه 18 آذر 1398 - 15:43

«سلطان بن سعد المریخی» وزیر مشاور قطر در امور خارجی امروز (دوشنبه) برای شرکت در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس به منظور تعیین دستور کار اجلاس سران، وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، "سلطان بن سعد المریخی" که به جای "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی " وزیر خارجه قطر به ریاض سفر کرده، قرار است ریاست هیات قطری را در یکصد و چهل و پنجمین نشست وزیران شورای همکاری بر عهده داشته باشد.

چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس قرار است فردا (سه شنبه) در ریاض برگزار شود.

در روزهای اخیر گمانه زنی هایی مبنی بر بهبود روابط قطر و کشورهای محاصره کننده آن (عربستان، امارات و بحرین) در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح شده است؛ مساله ای که احتمال حضور شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در این نشست و برداشتن گامی بلند در روابط دوحه - ریاض را بیش از پیش تقویت کرد.

از سوی دیگر امیر قطر امروز (دوشنبه) تنها یک روز پیش از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس برای حضور در جشن اهدای جایزه جهانی مبارزه با فساد به جمهوری روآندا سفر کرد؛ موضوعی که از سوی رسانه ها به عدم حضور قطعی امیر قطر در نشست ریاض تعبیر شده است.

حضور وزیر مشاور قطر در نشست مقدماتی شورای همکاری به جای وزیر خارجه این کشور نیز از دیگر نشانه ها برای حضور نیافتن امیر قطر تلقی شده است؛ کارشناسان پیش بینی می کنند که وزیر مشاور در امور خارجی قطر همچون سال گذشته در نشست سران در عربستان حضور پیدا کند.

به گزارش ایرنا، عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی دوحه بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور بخشی از این شروط بود اما دولت قطر این شرط ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است .

پربیننده ترین خبرها