اردوغان افزایش کمک های جهانی به افغانستان را خواستار شد

اردوغان افزایش کمک های جهانی به افغانستان را خواستار شد
دوشنبه 18 آذر 1398 - 17:19

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفت: افغانستان از یک دوره حساس می گذرد و جامعه جهانی باید کمک های مادی و معنوی 18 سال خود به افغانستان را افزایش دهد.

العالم ـ ترکیه

اردوغان در مراسم افتتاحیه هشتمین کنفرانس وزیران خارجه "قلب آسیا" موسوم به روند استانبول این مطلب را عنوان کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه روند استانبول "قلب آسیا" در زمینه حمایت منطقه ای از صلح نیز بسیار مفید بود، گفت: برای اینکه منطقه جنوب آسیا و مناطق نزدیک به آن از مسایل و مشکلات خود رهایی یابند، همکاری و همیاری منطقه ای لازم است.

رییس جمهوری ترکیه در زمینه مبارزه جدی با گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز گفت: یک صلح ماندگار در افغانستان، موجب خواهد شد که مجادله با ترور قدرت یابد و ما آنچه را که برای ریشه کن کردن داعش در افغانستان لازم باشد، انجام خواهیم داد و نباید اجازه داد که ویروس داعش در افغانستان ریشه بدواند.

وی با تاکید بر اینکه حل مسایل منطقه ای در گرو همکاری بین کشورهای آن است بر لزوم همکاری های منطقه ای در آسیا تاکید کرد و گفت: بیانیه ای که در پایان نشست استانبول تصویب خواهد شد نتیجه این دیدگاه خواهد بود.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه در سایه برخی موفقیت ها در افغانستان نمی توان این کشور را از نظر دور داشت، گفت: اهمال و از نظر دور داشتن افغانستان نتایج غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت و در وضعیت فعلی همه مجبور به حمایت گسترده از افغانستان هستیم.

اردوغان با بیان این که روند استانبول تنها نشستی است که در آن تمام طرف های ذیربط در افغانستان گردهم می آیند، گفت: افغانستان از درگیری بین برادران رنج بسیاری دیده است و این جنگ ها برنده ای ندارد.

وی با ابراز نگرانی از برخی شکاف ها در زمینه های سیاسی در افغانستان گفت: باید در نظر داشت که اراده مردم افغانستان برنده انتخابات ریاست جمهوری را تعیین خواهد کرد و نباید مشروعیت انتخابات افغانستان زیر سوال برود چرا که این مساله موجب از میان رفتن اعتقاد مردم افغانستان به دمکراسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخستین کنفرانس قلب آسیا که هشتمین دوره آن امروز برگزار در استانبول ترکیه می شود، در سال ۲۰۱۱ با محوریت افغانستان و با تلاش ترکیه با هدف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قبال کابل با مشارکت ۱۴ کشور از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و حمایت ۱۷ کشور و چندین نهاد و سازمان بین الملی آغاز به کار کرد.

این کنفرانس با شرکت وزرای خارجه ۱۴ کشور شامل؛ ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی که افغانستان و منطقه با آن روبه رو هستند و همچنین نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه و جنوب آسیا مهم ترین محور گفت و گوهای اعضای اصلی و حامی این روند به شمار می رود.

اعتماد سازی، مبارزه با تروریسم، تجارت و زیرساخت ها، همکاری اقتصادی منطقه ای، همکاری در حوزه آموزش و تحصیلات نیز از اهداف شکل گیری این روند است.

موضوع سرمایه گذاری و چگونگی تامین امنیت برای حفظ و توسعه سرمایه های به کار رفته در افغانستان همواره از دغدغه های مهم سرمایه گذاران و تجار سایر کشورها بوده که به همین علت در روند قلب آسیا سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی تلاش می کنند تا به یک راهکار اساسی برای رفع این چالش ها دست یابند.

پربیننده ترین خبرها