پروژه جاسوسی دراد؛ لانه جاسوسی آمریکا علیه جهان در خاک امارات

پروژه جاسوسی دراد؛ لانه جاسوسی آمریکا علیه جهان در خاک امارات
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 18:30

خبر:

خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است که امارات در سال 2008 یک برنامه جاسوسی به نام "دراد" با حمایت وزارت خارجه آمریکا و آژانس امنیت ملی این کشور با هدف کمک به امارات برای مبارزه با تروریسم و القاعده ایجاد کرد؛ اما اهداف این برنامه پس از انقلاب‌های موسوم به بهار عربی در سال 2011 از مسیر خود "منحرف گشت"؛ زیرا امارات ترسید که اعتراضات دامن این شیخ نشین را بگیرد؛ بنابراین از این برنامه علیه کسانی که دشمن خود می خواند، استفاده کرد.

تحلیل:

ـ طبق این گزارش، ناتوانی اماراتی ها در یادگیری سریع سبب شد تا نیروهای بازنشسته آمریکا در راس این طرح قرار بگیرند که در راس آنها ریچارد کلارک مسئول اطلاعاتی سابق آمریکاست و این امر اعترافی آشکار از جانب آمریکاست مبنی بر اینکه آنها از جهل و ناتوانی اماراتی ها و با هزینه آنها برای جاسوسی علیه تمام جهان استفاده کردند.

ـ نکته قابل توجه آن است که ارتباط کلارک با محمد بن زاید از قبل از جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991 آغاز شد؛ چنانکه محمد بن زاید مجوز استفاده از حریم هوایی امارات برای بمباران عراق را به کلارک دارد؛ همچنین برای حمایت از اقدامات جنگی آمریکا به منظور اخراج ارتش صدام از کویت، میلیاردها دلار به کلارک داد و این اعتراف دیگری است که از عوامل پشت پرده ویرانی عراق طی دهه های گذشته پرده برمی دارد؛ این در حالی است که امروز شاهد هستیم که امارات در راس کشورهایی است که برای ملت عراق اشک تمساح می ریزند و با استفاده از پول و رسانه، عراقی ها را علیه یکدیگر می شورانند.

ـ ریچارد کلارک در مصاحبه ای اعتراف کرد که "هدف از این طرح مبارزه با تروریسم است که با موافقت وزارت خارجه آمریکا و آژانس امنیت ملی همراه است؛ اما به ابزاری برای جاسوسی علیه تمام کسانی که امارات آنها را خطری برای خود می بیند، تبدیل شد". سخنان کلارک درباره هدف اصلی این طرح در واقع دروغ و نیرنگی بیش نیست. نه آمریکا و نه امارات در صدد مبارزه با تروریسم القاعده وداعش و تکفیری ها نیستنند؛ زیرا این گروهها در واقع ساخته و پرداخته امریکا و امارات و عربستان و رژیم صهیونیستی هستند.

در این گزارش همچنین آمده است که "برنامه جاسوسی امارات برای دستیابی به شخصیت‌های عربی و بین المللی عالی رتبه، موفق شده سرورهای گوگل و هات‌میل(سرویس میل شرکت ماکروسافت)، یاهو در آمریکا را هک کند؛ این طرح به طور تدریجی در سال 2017 به اوج خود رسید و و ابوظبی موفق شد تا قراردادهایی با برخی بازنشسته های امریکایی منعقد کند"؛ این اعتراف در کنار اعتراف به جهل و ناتوانی اماراتی ها نشان می دهد که آمریکا در رأس این عملیات جاسوسی قرار دارد و امارات نمی تواند علیه کسانی که آنها را دشمن خود می داند، در داخل آمریکا جاسوسی کند.

ـ طبق این برنامه امارات در سالهای 2012 و 2015 برخی دولت‌ها را هک کرده و توانست به تلفن های برخی فعالان رسانه ای و برخی از رهبران دست یابد که از جمله آن می توان به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اشاره کرد؛ این امر خود بزرگ بینی که محمد بن زاید گرفتار آن شده است، را نشان می دهد و آمریکا از این خود بزرگ بینی به زشت ترین شکل ممکن سوء استفاده کرد.

ـ به رغم آنکه این طرح از همان ابتدا طرحی غیراخلاقی بود؛ اما ننگین ترین بخش آن، اقدام ابوظبی برای جاسوسی علیه «لجین الهذلول» فعال رسانه ای بازداشت شده در عربستان است؛ قبل از آنکه در امارات بازداشت شود و به عربستان تحویل داده شود، ایمیل این فعال رسانه ای در سال 2017 هک شد؛ این مساله طرز فکر امارات و نحوه حکومت این خاندان را نشان می دهد که تمام روابط انسانی و روابط میان کشورها را نادیده می گیرد.

ـ عجیب آن است که این نخستین بار نیست که امارات با حمایت آشکار آمریکا اقدام به جاسوسی می کند. امارات همچنین ماموران سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات آمریکا را برای جاسوسی علیه دشمنان خود بکار گرفت و این طرح نام "رافین" به خود گرفت. طرح رافین به جاسوسی علیه دولتهایی مانند ایران و قطر و ترکیه و عمان و نیز فعالان حقوق بشر می پرداخت، در جنگی که محمد بن زاید علیه همگان اعلام کرده؛ اما مشخص نیست که منفعت واقعی امارات از تمام این جنگ‌ها چیست، این امر تا حدودی یادآور نبردهای "دن کیشوت" قهرمان "سروانتس" است!

پربیننده ترین خبرها