کاهش توزیغ غذا بین معترضان در بغداد

کاهش توزیغ غذا بین معترضان در بغداد
يکشنبه 24 آذر 1398 - 16:59

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از وضعیت توزیع غذا در میدان التحریر بغداد پایتخت عراق نوشته خدمات در این میدان از جمله تهیه غذا برای حفظ مردم در صحنه تظاهرات اهمیت خاصی داشته اما اخیرا داوطلبان این کار با نگرانی در حال کاهش اقدام خود برای توزیع غذا هستند.

العالم ـ عراق

روز پنجشنبه (21 آذر ماه 1398) در شبکه های اجتماعی عراق ویدئویی منتشر شد که در آن تظاهرکنندگان میدان الوثبة یک نوجوان عراقی معترض را که گفته می شد با عده ای دیگر از تظاهرکنندگان اختلاف و درگیری داشته، به شکل فجیعی به قتل رساندند.

معترضان به این هم بسنده نکرده و جسد بی جان و برهنه «هیثم علی اسماعیل» نوجوان 17 ساله در منطقه الوثبه نزدیک میدان الوثبه را از تیر چراغ برق آویزان کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش روز یکشنبه خود با عنوان " غذاهای خانگی در میدان التحریر معترضان را در کنار یکدیگر جمع کرده است" افزود، مدتی کوتاه پس از شروع اعتراضات در مهر ماه، داوطلبان عراقی برای پخت و توزیع غذا به معترضان در میدان التحریر و اطراف این منطقه شروع به برپایی چادرهایی کردند.

در میدان التحریر بغداد معترضان برای بهبود وضعیت معاش خود تظاهرات انجام می دهند و در کنار معترضان داوطلبانی برای توزیع غذا به آنها در صحنه حضور دارند.

هر روزه می توان دید که مردم برای پر کردن ظرف های پلاستیکی خود در صف غذا می ایستند. معترضان می گویند که غذای رایگان به حفظ جنبش اعتراضی آنها کمک می کند، مخصوصا کسانی که توانایی تهیه گوشت برای طعام در طول روز را ندارند.

ام عمار یک زن اهل استان جنوبی میسان در حال پخت غذا گفت: ما برای افراد گرسنه و مردم حاضر در میدان التحریر غذا آماده می کنیم.

از گوشت بره و ماهی، کاسه های بزرگ سوپ و برنج گرفته تا ظرف های عدسی و لوبیا هیچ کمبود غذایی برای معترضان در حوالی میدان التحریر دیده نمی شود. داوطلبان اهالی پایتخت و استان های جنوبی عراق غذاهای سنتی این کشور را می پزند که این اتفاق تظاهرکنندگان را دور هم جمع کرده است.

میدان التحریر نقطه کانونی اعتراضات در عراق است که از اول اکتبر (۹ مهر) تا بحال ادامه داشته است. تظاهرات عراق به خاطر فساد دولتی، بیکاری و نبود خدمات اولیه بدون وجود رهبر واحد در شبکه های اجتماعی سازماندهی شدند. میدان التحریر در مرکز بغداد مدل کوچکی از کشور رویایی مردم عراق را به تصویر می کشد که در آن خبری از سیاست های گروهی و فرقه ای نباشد و خدمات اولیه در دسترس همگان قرار گیرد.

یکی از معترضان در حال پخت فلافل در میدان التحریر گفت، بعد از دو ماه از شروع اعتراضات نگران است که حمایت از این جنبش کمرنگ شود. وی افزود که حمایت از اعتراضات همانند شروع آن نیست و همچنین فشار و تهدیدهای بسیاری بر آنها وارد می شود.

از دیگر غذاهایی که در میان معترضان پخش می شود عدسی و لوبیا، تِپسی، دلمه و مخلمه هستند. مخلمه یک صبحانه محبوب برای مردم عراق است که از ترکیب سیب زمینی، گوجه، پیاز و تخم مرغ لای نان درست می شود و در کنار آنها نیز شیرینی های محبوب عربی توسط داوطلبان در میان معترضان توزیع می شود.

اعتراضات در برخی استان های عراق تاکنون افزون بر کشته شدن ده ها نفر با حمله معترضان به مراکز عمومی و اداری، خسارت های هنگفتی به عراق تحمیل کرده است.

به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین گزارش ها به دنبال ۷۵ روز اعتراض در دو مقطع قبل و بعد از اربعین حسینی در عراق در روزهای اخیر شهرهای عراق رفته رفته و به دنبال ناامیدی برخی کشورهای عرب حامی ناآرامی ها در عراق روی آرامش به خود می گیرند و رفت و آمد خودروها در خیابان ها در حال عادی شدن است.

پربیننده ترین خبرها