درخواست انحلال ناتو/ ترامپ درباره این پیمان نظامی دچار تردید است

درخواست انحلال ناتو/ ترامپ درباره این پیمان نظامی دچار تردید است
دوشنبه 25 آذر 1398 - 22:11

داوطلب پیشین سنای آمریکا انحلال ناتو را به سود امنیت ملی آمریکا دانست و گفت آمریکا به جای تکیه به ناتو بهتر است روابط خود را با روسیه بهبود بخشد و از شدت تضادها با مسکو بکاهد.

العالم ـ آمریکا

"مارک دانکف" روز دوشنبه با بیان اینکه اروپا بیش از ایالات متحده به ناتو نیاز دارد و آنها باید مسئولیت مالی این سازمان را بر دوش بکشند، به ایرنا گفته، آمریکا نیازی به چتر دفاعی ناتو ندارد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره این پیمان نظامی دچار تردید است.

وی که به جناح انزوا طلب جمهوریخواه نزدیک است و از سیاست‌های ملی گرایانه ترامپ نیز دفاع می‌کند، ادامه داد: من به عنوان بخشی از جریان جمهوریخواه ضد جنگ، ضد مداخله و ضد جهانی شدن می‌گویم که ناتو باید منحل شود. این کار به سود امنیت ملی آمریکا است و سیاست خارجی ما را از دست جریان جهانگرا خارج کند.

نظامی‌گری آمریکا عامل بزرگ بدهی دولت

داوطلب پیشین سنای آمریکا اضافه کرد: دولت ترامپ درباره ناتو دچار تردید است. او می خواهد آمریکا را از جنگ‌های بیهوده خاورمیانه خارج کند و از سوی دیگر به دنبال ارسال 14 هزار نیرو برای مقابله با ایران است. می‌خواهم بگویم این تناقض را درباره ناتو نیز دارد.

دانکف یادآور شد: ترامپ از روابط خوب با پوتین سخن می‌گوید و از سوی دیگر ناتو به سرعت در حال محاصره روسیه و گسترش به سوی مرزهای این کشور است و اعضای سابق ورشو را به ناتو جذب می کند.

وی با اشاره به دیدگاه جنگ‌طلبانه در میان نخبگان سیاسی آمریکا اظهار کرد: آنها روابط نزدیکی با شرکت‌ها و صنایع تولید جنگ‌افزار در ایالات متحده دارند و از توسعه طلبی ناتو پشتیبانی می‌کنند. برای همین ناتو هنوز پابرجا مانده است.

این کارشناس سیاسی آمریکا تاکید کرد: به باور من این اروپایی‌ها هستند که نیاز بیشتری به ناتو دارند. فکر می کنم آنها باید به سمت سیاست ملی دفاعی بروند تا نیازهای امنیتی خود را تامین کنند. شما فراموش نکنید که ایالات متحده تا پایان سال 2020 میلادی، بیش از 40 تریلیون دلار بدهی خواهد داشت. بخش بزرگ این بدهی ناشی از نظامی‌گری آمریکا در سراسر جهان است.

پایان کارکرد ناتو

این صاحب‌نظر سیاسی در پاسخ به این پرسش که تنش‌ها میان اعضای ناتو از کجا سرچشمه می‌گیرد، گفت: بخشی از این تنش‌ها بر سر مسائل مالی و مسئولیت اعضا برای تامین بودجه این نهاد است. ترامپ خواستار آن شده است که دست کم 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به ناتو اختصاص دهند.

دانکف افزود: به نظر من راهکار حل این تنش، منحل کردن ناتو است تا همه اعضای آن از دور ریختن بودجه هنگفتی برای آن در امان بمانند. ایالات متحده باید از ناتو خارج شود. این پیمان ضرورت خود را از دست داده است و در اساس ماموریتی که برای آن تعریف شده بود تا شوروی را مهار کند، به سر آمده است. جنگ سرد تمام شده است و ناتو باید منحل شود.

وی خاطرنشان کرد: ناتو اکنون مامور مداخله در اموری در گوشه و کنار جهان شده است که در اساس جزو شرح وظایف آن نیست که نمونه آن دخالت در لیبی است.

هراس اروپا از گرفتاری در آتش جنگ

این کارشناس مسایل سیاسی آمریکا درباره اظهارات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر "مرگ مغزی ناتو" هم گفت: اروپایی‌ها احساس می‌کنند که پیمان ناتو به جای حفظ امنیت آنها در حال تبدیل شدن به یک تهدید امنیتی است. آنها نگران رویکرد جنگ طلبانه در واشنگتن هستند و هراس دارند که در میان جنگی بزرگ بین روسیه و آمریکا گرفتار شوند.

دانکف افزود: اروپایی‌ها همچنین از مواضع جنگ طلبانه آمریکا و اسراییل علیه ایران نگران هستند و فکر می‌کنند که دود این تنش‌ها می تواند به چشم آنها برود. آنها فکر می‌کنند که تلاش برای وارد کردن کشورهایی همچون گرجستان و اوسیتیای جنوبی به داخل ناتو می‌تواند زمینه ساز جنگ و درگیری بزرگی شود که اروپا در آن آسیب‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به تنش میان ترکیه و دیگر اعضای ناتو هم گفت: همین وضعیت، شاهدی است بر این ادعا که وجود ناتو بیشتر تنش‌زا است تا تنش زدا. روابط آمریکا و ترکیه مدتهاست که بر سر چند موضوع از جمله تلاش سیا برای کودتا علیه اردوغان، تیره شده است.

این داوطلب پیشین سنای آمریکا افزود: سیاست آمریکا در سوریه هم ترکها را خشمگین کرده است؛ برای همین ترکیه به سراغ روسیه رفته است.

پربیننده ترین خبرها