المیادین جزئیات جدیدی از طرح آمریکایی «معامله قرن» را فاش کرد

المیادین جزئیات جدیدی از طرح آمریکایی «معامله قرن» را فاش کرد
سه شنبه 26 آذر 1398 - 07:36

شبکه المیادین خبر داد که به پیش نویس طرح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن دست یافته و این طرح در واقع نابودی آرمان فلسطینیان را دنبال می‌کند.

العالم _ فلسطین اشغالی

وبگاه شبکه المیادین لبنان گزارش داد که به جزئیات بیشتری از طرح موسوم به معامله قرن آمریکا درباره سازش رژیم اشغالگر صهیونیستی با فلسطینی‌ها دست یافته است.

بر اساس آنچه که در پیش نویس این طرح آمده است، یک توافق سه جانبه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادی بخش فلسطین و جنبش حماس به امضا می‌رسد و یک کشور فلسطینی با نام «فلسطین جدید» روی خاک کرانه باختری و نوار غزه به جز شهرک‌های صهیونیست ‌نشین ایجاد می‌شود.

در پیش‌نویس این توافق آمده است که بلوک‌های شهرک‌نشینان صهیونیست در اختیار اسرائیل خواهد بود و شهرک‌های دورافتاده و پراکنده هم به آن ملحق می‌شود.

در موضوع قدس اشغالی هم بر اساس پیش نویس معامله قرن این شهر تجزیه نمی‌شود، بلکه بین اسرائیل و فلسطین جدید مشترک است و ساکنان عرب قدس ساکنان فلسطین جدید می‌شوند، اما اسرائیلی‌ها در آنجا می‌مانند.

بر اساس این پیش نویس، شهرداری قدس مسئول همه امورات اراضی قدس به استثنای آموزش و پرورش است که بر عهده فلسطین جدید خواهد بود اما به نوبه خود باید به شهرداری یهودی قدس مالیات بدهد.

طرح معامله قرن می‌گوید به یهودیان اجازه خرید خانه‌های عرب‌ها هرگز داده نمی‌شود، همان گونه که به عرب‌ها هم اجازه خرید خانه‌های یهودیان داده نمی‌شود و اصلا هیچ منطقه بیشتری به قدس ملحق نمی‌شود و اماکن مقدسه قدس نیز همان گونه که هست باقی می‌ماند.

درباره نوار غزه هم در پیش‌نویس معامله قرن آمده است:« مصر اراضی جدیدی را در اختیار فلسطین خواهد گذاشت تا در آنجا فرودگاه، کارخانه، زراعت و مبادلات تجاری ایجاد کند، اما فلسطینی‌ها اجازه سکونت در آنجا را ندارند.

درباره مقدار این اراضی و بهای آن هم بین طرف‌ها با میانجیگری یک کشور مورد تایید که بعدا معرفی خواهد شد توافق می‌شود و یک بزرگراه هم میان غزه و کرانه باختری احداث می‌شود و اجازه احداث زیرساخت های لازم برای انتقال آب تصفیه شده میان غزه و کرانه باختری هم داده می‌شود.

در این پیش نویس کشورهایی که موافقت کرده اند به اجرای این توافق کمک کرده و از آن حمایت مالی به عمل آورند، شامل آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس هستند و مبلغ 30 میلیارد دلار برای مدت 5 سال به پروژه‌های مربوط به فلسطین جدید اختصاص خواهد یافت؛ اما هزینه الحاق شهرک‌ها به اسرائیل از جمله شهرک‌های پراکنده ودورافتاده بر عهده خود رژیم اشغالگر خواهد بود.

درباره نحوه توزیع سهم کمک‌ها بین کشورهای حامی طرح معامله قرن، آمریکا 20 درصد، اتحادیه اروپا 10 درصد و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس 70 درصد هزینه را متقبل می‌شوند.

در بعد نظامی هم معامله قرن به فلسطین جدید اجازه داشتن ارتش را نمی‌دهد و تنها سلاح که برای آن مجوز دارد، سلاح پلیس است.

بر اساس طرح معامله قرن طی یک توافقی که میان اسرائیل و فلسطین جدید به امضا خواهد رسید اسرائیل مسئولیت دفاع از فلسطین جدید را در برابر هر تجاوز خارجی برعهده دارد به شرط اینکه فلسطین جدید به رژیم اشغالگر بهای دفاع از آن را بپردازد و اسرائیل و کشورهای عربی هم درباره بهایی که کشورهای عربی به ارتش اسرائیل برای دفاع از فلسطین جدید خواهند داد مذاکره می‌کنند.

بر اساس پیش نویس معامله قرن با امضای توافق میان فلسطین و اسرائیل مراحلی که در ادامه آمده است، طبق یک جدول زمانی مشخص اجرا می‌شود.

  • حماس به سلاح و تسلیح خود پایان می‌دهد و این شامل سلاح شخصی رهبران حماس هم می‌شود که به مصری‌ها تحویل می‌دهند.
  • درعوض نیروهای حماس از کشورهای عربی حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند.
  • مرزهای نوار غزه برای تجات جهانی از طریق گذرگاه‌های اسرائیل و مصر باز می‌شوند و بازار غزه هم به روی کرانه باختری باز می‌شود و همچینین راه دریایی هم به روی غزه باز خواهد شد.
  • یک سال پس از توافق میان اسرائیل و فلسطین انتخابات دموکراتیک برای حکومت فلسطین جدید برگزار می‌شود و هر شهروند فلسطینی می‌تواند در این انتخابات نامزد شود.
  • پس از گذشت یک سال از انتخابات همه اسرا به طور تدریجی و ظرف سه سال آزاد می شوند.
  • ظرف پنج سال یک بندر و فرودگاه برای فلسطین جدید تاسیس می‌شود و تا آن زمان فلسطینی‌ها از فرودگاه‌ها و بنادر اسرائیلی استفاده می‌کنند.
  • مرزهای بین فلسطین جدید و اسرائیل به روی عبور و مرور شهروندان و کالاها باز می‌ماند، همان وضعیتی که برای کشورهای دوست اسرائیل وجود دارد.
  • یک پل معلق بین بزرگراهی که غزه را به کرانه باختری وصل می‌کند احداث می‌شود که ارتفاع آن از سطح زمین به 30 می‌رسد و کار ساخت آن به یک شرکت چینی واگذار خواهد شد و هزینه آن هم با مشارکت چین، ژاپن، کره جنوبی، استرابیا، کانادا، آمریکا و اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

درباره غور اردن هم بر اساس پیش نویس طرح معامله قرن مثل هم اکنون در اختیار اسرائیل باقی خواهد ماند در حالی که جاده 90 به جاده چهار طرفه تغییر خواهد کرد. اسرائیل بر جدا سازی جاده 90 نظارت خواهد داشت. دو طرف آن متعلق به فلسطینی‌ها خواهد بود که فلسطین جدید را به اردن متصل می‌کند و تحت نظارت فلسطینی‌ها خواهد بود.

پیش نویس معامله قرن مسئولیت‌هایی را هم برای طرف‌های آن ایجاد می‌کند:

اگر حماس و سازمان آزادی بخش با معامله قرن مخالفت کنند، آمریکا همه کمک مالی خود به فلسطینیان را لغو خواهد کرد و هر تلاشی را برای منع دیگر کشورها از کمک به فلسطین بکار خواهد بست.

اگر سازمان آزادی بخش فلسطین با شروط این توافق موافقت کرد و حماس و جهاد اسلامی موافق نبودند این دو جنبش مقصر هستند و در هر درگیری نظامی میان اسرائیل و حماس، آمریکا از اسرائیل برای هدف گرفتن رهبران حماس و جهاد اسلامی کمک خواهد کرد.

در صورتی که اسرائیل با معامله قرن مخالفت کند کمک‌های اقتصادی به آن متوقف می‌شود.

این طرح همچنین شامل انتقال قیمومیت مسجد الاقصی از دست اردن به عربستان است.

«حمد‌بن جاسم آل‌ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر، روز گذشته در رشته توئیت‌هایی نسبت به نزدیک بودن زمان اجرای طرح آمریکایی «معامله قرن» هشدار داد و نوشت: اجرای طرح «معامله قرن» برای حل و فصل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل در سال آینده میلادی و در صورت بقای «بنیامین نتانیاهو» در پست نخست‌وزیری اسرائیل آغاز خواهد شد.

آل ثانی نوشت: از اتحادیه عرب می‌خواهم رویکرد یکپارچه‌ای برای تعامل با این طرحی، که نمی‌تواند به نفع آرمان‌های فلسطین باشد، اتخاذ کند.

طرح موسوم به «معامله قرن» که از سوی آمریکا برای پایان دادن به مناقشه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح شده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار ۶ میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوی آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها