حکم عبدالله العوده، روحانی سرشناس سعودی احتمالا امروز صادر می‌شود

حکم عبدالله العوده، روحانی سرشناس سعودی احتمالا امروز صادر می‌شود
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 16:59

حکم یک روحانی سرشناس سعودی که با روی کار آمدن شاه و ولی‌عهد کنونی به زندان افتاده، احتمالا امروز صادر شود.

العالم - عربستان سعودی

«عبدالله العوده» پسر «سلمان العوده» روحانی و مبلغ سرشناس سعودی - که در زندان به سر می‌برد- خبر داد که دادگاه پدرش جلو افتاده است.

عبدالله، چهارشنبه (دیروز) در صفحه توییترش اطلاع داد که مقامات سعودی تصمیم گرفته‌اند که جلسه اعلام رأی (حکم) دادگاه برای پدرش، روز پنجشنبه (امروز) باشد. او به طور محرمانه در حال محاکمه در دادگاه مربوط به مسائل تروریستی است.

دادستان کل عربستان سعودی نیمه شهریور گذشته (۱۳۹۸) با وارد کردن ۳۷ اتهام به سلمان العوده، معاون دبیر کل «اتحادیه علمای مسلمین» خواستار اعدام او شده بود.

عربستان «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» که «یوسف القرضاوی» دبیر کلی آن را بر عهده دارد، یک «سازمان تروریستی» می‌داند و از این رو، عمده اتهام «سلمان العوده» در رأس بودن در یک سازمان تروریستی است.

اتحادیه مذکور و یوسف القرضاوی و العوده دارای دیدگاه‌های نزدیک به گروه اخوان المسلمین هستند که عربستان این گروه را نیز تروریستی می‌داند.

عبدالله العوده در توییت دیشب خود گفته است که «ناگهان بعد از چند بار تعویق و تعجیل و تغییر مکرر اقدامات و قضات دادگاه، با خبر شدیم که جلسه اعلام حکم پدرم سلمان العوده در محاکمه محرمانه، فردا [امروز پنجشنبه] خواهد بود. این خلاف تصمیم قبلی دادگاه است که جلسه بعد را یک ماه و نیم دیگر اعلام کرده بود».

فرزند سلمان العوده پیشتر، دلیل اصلی بازداشت پدرش را توئیتی از او می‌داند که در آن خواستار اتحاد ملت‌ها و از بین رفتن دشمنی‌ها شده بود. به گفته‌ی وی سران سعودی این نوشته‌ی سلمان العوده را مخالفت العوده با تحریم و محاصره قطر تفسیر کرده‌اند.

روابط عربستان با قطر از ژوئن 2017 قطع و مناسبات دو کشور دچار بحران شده است؛ هر چند اخیرا اخبار و گزارش‌ها حاکی از مذاکره محرمانه عربستان و قطر برای حل این بحران دارد و منابع خبری گفته‌اند که سه توافق اولیه در این خصوص به دست آمده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها