بیانیه مداخله‌جویانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اغتشاشات در ایران

بیانیه مداخله‌جویانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اغتشاشات در ایران
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 17:28

علی‌رغم گذشت بیش از دو هفته از پایان اغتشاشات اخیر در ایران، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به دخالت در امور داخلی ایران ادامه می‌دهد.

العالم - اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، در ادامه دخالت‌های مقامات کشورهای خارجی در امور داخلی ایران، تهران را به دلیل برخورد با ناآرامی‌ها به نقض حقوق بشر متهم کرد.

بورل طی اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره ایران، در جلسه عمومی پارلمان اروپا، با ادعای اینکه ایران در آستانه بحران اقتصادی بسیار جدی قرار دارد، گفت: «کمبود منابع بنیادین مانند دارو، تورم و نرخ بیکاری بالا منجر به تظاهرات‌هایی [در ایران] شد. من و سازمان‌های متبوع، تحولات اخیر حول تظاهرات‌ها [در ایران] را به دقت زیر نظر گرفتیم».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، وی ضمن مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس درباره نحوه کشته‌شدن چند نفر در جریان اغتشاشات اخیر در ایران، مدعی شد: «این مسائل، وخامت و گستردگی چیزی را که [در ایران] اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است،‌ نشان می‌دهد. ما در پاسخ دادن به این تحولات ساکت نبوده‌ایم و بر عکس، به صورت‌های خصوصی و علنی واکنش نشان داده‌ایم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با افتخار کردن به اینکه اولین بیانیه وی در این سمت، در حمایت از اعتراضات در ایران بوده، افزود: «در آن بیانیه، ما صراحتا تاکید کردیم که علی‌رغم درخواست‌ها برای خویشتن‌داری، واکنش نامتناسب نیروهای امنیتی ایران به معترضان منجر به تعداد بالای کشته‌ها و مجروحان شد».

بورل ضمن غیرقابل قبول خواندن توسل به قوّه قهریّه در برابر تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در هر نقطه‌ای از جهان، اظهار داشت: «ما از مسئولان ایرانی خواستیم تا از اجرای تحقیقات شفاف و معتبر برای مشخص کردن تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌ها اطمینان حاصل کنند و انتظار داریم تمام کسانی که به خشونت متوسل شدند، مورد دادرسی قرار بگیرند».

وی همسو با نگران شدن سران کشورهای خارجی برای قطعی اینترنت در ایران، توضیح داد: «ما متعهد هستیم که رویکردی متعادل و جامع به همراه نیم‌نگاهی به حل موارد نگران‌کننده، با ایران داشته باشیم و این شامل نگرانی‌های طولانی‌مدت ما در قبال وضعیت حقوق بشری نیز می‌شود».

این مقام اروپایی در پایان بیانه مداخله‌جویانه خود، با ادعای اینکه وضعیت تظاهرات در ایران «بسیار وخیم» است، اضافه کرد: «ما به صحبت کردن درباره این موضوع و درخواست برای اقدامات جدی به عنوان بخشی از دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهیم، [دیپلماسی] که محدود به مشکلات هسته‌ای [ایران] نیست. ما قویاً معتقدیم که مسئولان ایرانی باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند... امروزه موارد متعددی از چنین وضعیت‌هایی موجود است که نیاز به موضع جدی‌تر اتحادیه اروپا دارد».

پیش از این هم دولت‌های آمریکا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه از ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق در ایران حمایت کرده و توقف مقابله با ناآرامی‌ها را خواستار شده بودند. «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، در واکنش به قطع اینترنت در ایران، از شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خواست حساب‌های متعلق به سران تهران را مسدود کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها