دمشق: ترکیه به دنبال وارد کردن هزاران تروریست خارجی به سوریه و حمایت از آنهاست

دمشق: ترکیه به دنبال وارد کردن هزاران تروریست خارجی به سوریه و حمایت از آنهاست
جمعه 29 آذر 1398 - 07:12

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دولت از هیچ تلاشی برای دفاع از ملت و وحدت اراضی خود در برابر تجاوزات و طمع ورزی ها و جنایت های رژیم اردوغان دریغ نخواهد کرد.

العالم - سوریه

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه امروز پنجشنبه در واکنش به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور عراق درباره منطقه امن در سوریه گفت: اردوغان بار دیگر از تریبون‌های بین المللی برای ترویج طرح مشکوک خود درباره منطقه امن ادعایی در سوریه سوء استفاده کرده است. او یکبار دیگر از مسئله پناهندگان به عنوان بهانه ای برای دور کردن یک میلیون سوری به مناطق اشغالی شمال شرقی سوریه استفاده می کند که این اقدام در چارچوب تبعید و کوچاندن اجباری ساکنان این مناطق صورت می‌گیرد.

وی افزود: علی‌رغم نقاب دروغین انسان دوستانه که اردوغان از آن برای درخواست حمایت بین‌المللی برای طرح‌های غیرقانونی و نقشه‌های مخرب خود در خاک سوریه استفاده می کند، اما درخواست وی برای سرقت منابع نفتی سوریه و استفاده از آن‌ها برای تامین مالی طرح‌های انحرافی اش، نیت حقیقی او برای اشغالگری، تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی را آشکار می‌کند.

این منبع گفت: سیاست دروازه باز که رجب طیب اردوغان در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو به آن اشاره کرده است در حقیقیت پوششی برای وارد کردن هزاران تروریست خارجی به سوریه و تسلیح و حمایت مالی آنها و اجبار سوری‌ها به آواره شدن است. این سیاست ها نیز پوششی برای سوء استفاده از برگه پناهندگان و به دست آوردن منافع سیاسی و مالی از شرکای خود در توطئه علیه سوریه است و اردوغان از این سیاست ها برای قاچاق نفت سوریه و فروش آن در ترکیه به همدستی گروه های تروریستی استفاده کرد.

این منبع اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه باردیگر مخالفت قاطع خود را با سیاست ها و طرح های اردوغان برای ایجاد منطقه آمن در شمال شرقی سوریه اعلام می‌کند.

وی افزود: سوریه از سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان می‌خواهد که موضع روشنی در قبال این برنامه‌ها و سیاست‌های ترکیه اتخاذ کنند که این سیاست‌ها نقض جدی اصول و اهداف منشور سازمان ملل و تعهدات قانونی ترکیه به عنوان یک طرف در توافقنامه‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون پناهندگان سال 1951 است.

این منبع در پایان گفت: سوریه از هیچ تلاشی برای دفاع از ملت و وحدت اراضی خود در برابر تجاوزات و طمع ورزی ها و جنایت های رژیم اردوغان دریغ نخواهد کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها