نخست‌وزیر جدید لبنان: سعد الحریری با دولت همکاری خواهد کرد/ تاکید بر تشکیل دولت تکنوکرات ظرف 6 هفته

نخست‌وزیر جدید لبنان: سعد الحریری با دولت همکاری خواهد کرد/ تاکید بر تشکیل دولت تکنوکرات ظرف 6 هفته
جمعه 29 آذر 1398 - 15:32

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان گفت اعضای کابینه او از متخصصین خواهند بود و تصریح کرد که تلاش خواهد کرد حداکثر 6 هفته دولت را تشکیل دهد.

العالم - لبنان

«حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان، امروز (جمعه) پس از دیدار با «سعد الحریری» نخست‌وزیر سابق و رئیس دولت پیشبرد امور، از حمایت کامل حریری از نخست‌وزیری وی خبر داد و گفت که در دولت وی سعد الحریری همکار او خواهد بود. وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، او فضای موجود میان خود با تمامی گروه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت که با همکاری همه گروه‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

حسان دیاب در گفت‌و‌گوی جداگانه با خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز ابراز امیدواری کرد که بتواند دولت را در بازه زمانی یک ماهه تا شش هفته تشکیل دهد و در پاسخ به اینکه وی به حزب‌الله لبنان وابسته است و دولت وی دولت حزب‌الله محسوب می‌شود، این گونه مطالب را «سخیف» توصیف کرد.

او گفت: «ما نیاز داریم تا توجه ویژه‌ای به برخی امور به خصوص توسعه بخش کشاورزی و صنعت داشته باشیم. ما نیاز به این داریم که به شکل مبسوط به طبقه فقیر در لبنان توجه کنیم و برای من مشخص شده است که آمارها از این حکایت دارد که فقر افزایش یافته و بیش از ۴۰ درصد جامعه لبنان را در بر گرفته است و ما نیاز داریم تا هر چه سریع‌تر به این مسأله بپردازیم.»

حسان دیاب افزود: «ما به یک دولت مستقل متخصص نیاز داریم تا مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند. مشورت‌ها در سطح پارلمان از فردا (شنبه) آغاز می‌شود و همگی مایل هستند تا دولتی در لبنان بر سر کار بیاید که با دولت‌های پیشین تفاوت داشته باشد، چه در سطح حضور افراد متخصص و چه در سطح حضور زنان. ما همه توازن‌ها را در نظر می‌گیریم.»

او گفت که آمریکایی‌ها نیز از چنین دولتی حمایت می‌کنند و پیش بینی‌ می‌کند که اروپا و آمریکا از دولت وی حمایت کنند.

به گزارش فارس؛ از روز گذشته که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، «حسان دیاب» را مسئول تشکیل کابینه کرده، بسیاری از رسانه‌های محور سعودی و غربی تلاش کرده‌اند تا او را وابسته به جریان حزب‌الله و جنبش امل معرفی کنند. او روز گذشته توانست از میان ۱۲۸ نماینده پارلمان، رأی ۶۹ نماینده را از آن خود کند.

«حسان دیاب» پیش از این در گفت‌و گو با شبکه OTV لبنان نیز گفته بود که در دو روز گذشته یا دو هفته و حتی در دو ماه گذشته با هیچ یک از اعضای حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته و صرفا با شخص «میشل عون» رئیس‌جمهور و «سعد الحریری» رئیس دولت پیشبرد امور دیدار کرده است.

حزب‌الله لبنان، جنبش امل، جریان ملی آزاد (به رهبری جبران باسیل)، جریان المرده و التکتل الوطنی، الحزب القومی و اللقاء التشاوری از نخست‌وزیری حسان دیاب حمایت کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها