تغییر برنامه فرستاده آمریکا در لبنان با نخست‌وزیر شدن حسّان دیاب

تغییر برنامه فرستاده آمریکا در لبنان با نخست‌وزیر شدن حسّان دیاب
شنبه 30 آذر 1398 - 13:50

مأمور شدن «حسّان دیاب» به تشکیل دولت لبنان ساعاتی قبل از رسیدن «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان اولویت‌های برنامه کاری هیل را تغییر داد و باعث شد وی به پرونده ترسیم مرزی نپردازد.

العالم-لبنان

«دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی جمعه (دیروز) وارد بیروت شد و ابتدا با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

سفر دیوید هیل به لبنان بحث‌های بسیاری را در هفته گذشته لبنان به خود اختصاص داد، خصوصا اینکه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند مأموریتی دیپلماتیک به وی درباره اعمال فشار بر لبنان در پرونده ترسیم مرزهای مورد اختلاف بیروت و تل‌آویو و بحث دوباره درباره خط «هوف» محول شده است.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، منابع بسیاری معتقدند که مأمور شدن «حسّان دیاب» ( Hassan Diab) به تشکیل دولت لبنان ساعاتی قبل از رسیدن هیل به لبنان اولویت‌های وی را تغییر داد و باعث شد پرونده ترسیم مرزی و بلوک‌های نفتی مورد اختلاف مطرح نشود و وی در دیدار با مقامات لبنان تنها بر روی تشکیل دولت لبنان و اصلاحات مطلوب تمرکز کرد.

در همین زمینه «امین حطیط» تحلیلگر و کارشناس لبنانی اعلام کرد: نخست‌وزیر شدن حسان دیاب هیل را به دردسر انداخت و باعث تغییر برنامه‌های او شد. خصوصا اینکه تلاش برای کودتای اقلیت بر اکثریت در پارلمان موفق نشد.

بر اساس این گزارش، منظور وی از کودتای اقلیت بر اکثریت تلاش برخی ائتلاف‌های پارلمانی برای نخست‌وزیر شدن «نواف سلام» بود، نامزدی که آمریکا دنبال نخست‌وزیر شدن وی بود.

حسان دیاب پنج‌شنبه هفته گذشته (۲۸ آذر) با کسب شصت و نه رأی، از سوی میشل عون برای تشکیل دولت جدید مأمور شد و گفته ظرف چند هفته این دولت را تشکیل خواهد داد.

از سوی دیگر «ربیع یاغی» کارشناس امور نفتی در لبنان اعلام کرد، موضع این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی و زمینی همچنان ثابت است و لبنان از وجبی از خاک خود نخواهد گذشت.

دیدار هیل با بری

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، دیوید هیل پس از میشل عون به دیدار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان رفت. بری در این دیدار گفت: تنها اسرائیل مسؤول نقض قطعنامه ۱۷۰۱ است و آخرین این موارد، به پرواز در آمدن پهپادها بر فراز ضاحیه جنوبی بیروت نیست.

بری در ادامه مرحله قبل از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تشریح کرد و گفت: امروز در مسیر تشکیل دولت جدید به وسیله نخست‌وزیر «حسّان دیاب» قرار داریم و اولین وظیفه آن اصلاحات و مقابله با فساد است.

وی در ادامه از آمادگی پارلمان برای همراهی با قوانین لازم اصلاحی در راستای منافع لبنانی‌ها خبر داد.

دیدار با الحریری

دیوید هیل با سعد الحریری هم دیدار کرد و و این دیدار به تحولات منطقه و لبنان اختصاص داشت.

بر اساس گزارش شبکه «الجدید»، هیل پس از این دیدار گفت: امروز بنا به درخواست «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در لبنان هستم تا با سران لبنانی دیدار و نگرانی خود در قبال اوضاع کنونی را منتقل کنم. با نخست‌وزیر سعد الحریری و رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان دیدار کردم و ضرورت نیاز فوری برای اتخاذ گام‌های اصلاحی جدید و مداوم را به آنها منتقل کردم تا لبنان به ریل امنیت و شکوفایی بازگردد.

وی ادامه داد: برای مدت طولانی تعداد زیادی از سران تنها به اولویت‌های احزاب خود و منافع آنها توجه می‌کردند و امروز آثار این روند را می‌بینی. اعتراض‌های تاریخی، غیر طایفه‌ای و مسالمت‌آمیز که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد منعکس کننده مطالبات ملت لبنان مبنی بر ضرورت اجرای اصلاحات اقتصادی و سازمانی و جلوگیری از فساد شایع در لبنان است.

هیل سپس تصریح کرد، اولویت آمریکا تشویق نیروهای امنیتی لبنان برای تأمین سلامت تظاهرات‌کنندگان و جلوگیری از بکارگیری خشونت است. آمریکا چندین دهه است که شریک لبنان است و آماده کمک به این کشور برای باز کردن صفحه جدیدی از شکوفایی اقتصادی با حاکمیت خوب و خالی از فساد است.

فارس

پربیننده ترین خبرها