عشق بازی سعودی و شرکا با اسرائیل در سایه ناآرامی های عراق و لبنان

عشق بازی سعودی و شرکا با اسرائیل در سایه ناآرامی های عراق و لبنان
يکشنبه 1 دی 1398 - 20:43

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • در حالی که عراق و لبنان به عنوان دو کشور در صف مقدم مبارزه با اسرائیل همچنان ناآرام هستند وزیر خارجه امارات طی مقاله ای ایجاد ارتباط با اسرائیل را مورد تاکید قرار داده است.


تحلیل:

  • اگرچه ارتباط گیری بااسرائیل در سایه تلاش های برخی کشورهای اسلامی منطقه این روزها مساله ای تعجب برانگیز نیست و در حالی که در سایه اصرار برخی از حکام این کشورها بر وداع با مبارزات 70 ساله با اسرائیل "تابویی" به نام رابطه با اسرائیل به شیشه ای ترک برداشته بدل شده است، نباید از اقدام وزیر خارجه امارات در انتشار مقاله ای موید ضرورت برقراری ارتباط با اسرائیل نباید شگفت زده شد اما انتخاب ظرف زمانی حاضر برای اغلام رسمی " وادادگی" و "اظهار ندامت از گذشته" با توجه به ناآرامی های لبنان و عراق این واقعیت را نشان می دهد که مع الاسف بیشترین سوءاستفاده کنندگان از ماجراهای اخیر امریکا، اسرائیل و متحدان منطقه ای انها در خلیج فارس هستند.

  • در حالی که پیش از این محمد بن سلمان با هدف ارائه چهره های متجدد از خود اعلام کرده بود اشغالگران قدس حق بهره مندی از سرزمین دارند و در شرایطی که عمان رسما نتانیاهو را در مسقط مورد استقبال گرم قرار داد و هیات های ورزشی و هنری اسرائیلی از کشورهای هم پیمان سعودی سر درآوردند حالا وزیر خارجه امارات نیز جسارت یافته و در شرایط درگیری دو کشور صد در صد ضد اسرائیلی مسلمان با مشکلات داخلی خود رسما اعلام کند: یک ائتلاف عرب-اسرائیلی در حال شکل‌گیری در خاورمیانه است. او افزوده است روایتی تازه در خاورمیانه در حال شکل گیری است و ترسیم نقشه های جدیدی در ذهن مسلمانان و نیز از بین رفتن نفرت های قدیمی در راه است. این در حالی است که فقط چند روز محدود از لو رفتن ابعاد سیاسی "معامله قرن" می گذرد و البته خبرها حکایت از آن دارد که بزودی صادرات گاز اسرائیل به مصر عملیاتی خواهد شدو...

  • بدون تردید و به لحاظ وابستگی و همبستگی امارات به عربستان می توان حکم کرد سخنان و مواضع وزیر خارجه امارات در هماهنگی کامل با سعودی صورت پذیرفته و رسانه ای شده و برهمین مبنا می توان مداخلات اخیر سعودی در امور داخلی عراق و لبنان و اصرار این کشور بر پر دامنه ماندن این ناآرامی ها را به تحلیل نشست.
  • ذوق زدگی نتانیاهو از مقاله وزیر خارجه امارات و تاکید او براینکه من از نزدیکی بین اسرائیل و بسیاری ازکشورهای عربی استقبال می کنم، اشاره ای خواسته یا ناخواسته به اقداماتی است که سعودی و دیگر شرکای این کشور در منطقه برای بهبود روابط به آن مبادرت کرده اند و دور از انتظار نیست که بزودی از پرده بیرون آمده خودنمایی کنند.

پربیننده ترین خبرها