تمجید بحرین و امارات از عربستان بعد از صدور احکام پرونده قتل خاشقچی

تمجید بحرین و امارات از عربستان بعد از صدور احکام پرونده قتل خاشقچی
سه شنبه 3 دی 1398 - 12:29

بحرین و امارات احکام دستگاه قضایی عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد این کشور را بیانگر سلامت این دستگاه و پایبندی ریاض به قانون خواندند.

العالم - عربستان سعودی

بحرین و امارات در حالی از دستگاه قضایی عربستان سعودی به دلیل صدور احکام در پرونده قتل خاشقچی تمجید کرده‌اند، که در این احکام هیچ اشاره‌ای به نام متهمان اصلی پرونده و احکام اعدام صادره علیه آن‌ها نشده است.

دولت بحرین در بیانیه‌ای آورده است که احکام صادره «بیانگر سلامت کامل دستگاه قضایی (عربستان)، اجرای عدالت، انصاف و حقوق و نیز پایبندی عربستان به اجرای قانون و مجازات عاملان این قضیه، است».

طبق گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، در این بیانیه بحرین همچنین بر مخالفت خود با هر گونه هدف قرار دادن عربستان سعودی و خدشه به امنیت و ثبات آن و یا دخالت در امور داخلی آن از سوی هر کشور یا هر طرفی تأکید و همبستگی خود با تلاش‌های ریاض در سطح منطقه و بین‌الملل به عنوان رکن اصلی امنیت و ثبات منطقه را اعلام کرده است.

امارات: احکام صادره بیانگر پایبندی عربستان به اجرای قانون است

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه نیز احکام صادره در پرونده قتل خاشقچی را بیانگر پایبندی عربستان به اجرای قانون به صورت شفاف و سالم و مجازات عاملان این قضیه برشمرد.

«انور قرقاش» افزود که برخورد عربستان با متهمان و محاکمه آن‌ها نشان دهنده استقلال دستگاه قضایی سعودی، سلامت و شایستگی آن است و اقدامات مربوط به این قضیه و اجرای عدالت به صورت عادلانه و شفاف به سرعت انجام شد.

بنابر گزارش خبرگزاری امارات (وام)، این مقام اماراتی همچنین بر حمایت کامل امارات از تلاش‌های عربستان برای تحقق ثبات و امنیت منطقه و رهبری آنچه «محور میانه‌رو عربی» خواند، تأکید کرد و آن را ضامن اصلی امنیت منطقه برشمرد و تأکید کرد که امارات با هر گونه تلاشی برای سوء استفاده از پرونده خاشقچی یا دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به طرز فجیعی کشته و بدن اون تکه تکه شد. پس از این قتل و اثبات دست داشتن مقامات سعودی در این ترور، بحران دیپلماتیک و سیاسی وسیعی برای دولت سعودی و شخص «محمد بن سلمان» به وجود آمد.

سخنگوی دادستانی عربستان سعودی روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در خصوص آخرین مراحل پرونده عاملان قتل «جمال خاشقچی» گفت که تا کنون احکام اولیه ۱۱ نفر صادر شده که پنج نفرشان به اعدام محکوم شده‌اند.

دادستانی سعودی با تکرار ادعاهای گذشته، به خبرنگاران گفت که طی تحقیقات ثابت شده است که قصد پیشین برای قتل خاشقچی وجود نداشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها