اظهارنظر اردوغان درباره غیبت پاکستان و اندونزی در نشست کوالالامپور

اظهارنظر اردوغان درباره غیبت پاکستان و اندونزی در نشست کوالالامپور
چهارشنبه 4 دی 1398 - 22:54

رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره غیبت پاکستان و اندونزی در نشست سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور در نتیجه فشارهای احتمالی عربستان سعودی و امارات گفت این اولین بار نبوده که چنین چیزی اتفاق افتاده است.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه عربستان سعودی، فشارهایی را به پاکستان وارد کرده و تعهداتی را به بانک مرکزی پاکستان داده است، افزود: چهار میلیون کارگر پاکستانی در عربستان کار می کنند که ریاض تهدید به اخراج آن ها و جایگزین کردن کارگران بنگلادشی به جای آن ها کرده است و گفته است که پول های خود را از بانک مرکزی پاکستان خارج می کند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان که از جمله مسئولانی بود که اصرار به برگزاری نشست کوالالامپور داشت، فقط چند ساعت مانده به شروع این نشست در روز چهارشنبه گذشته، تصمیم به شرکت نکردن در این نشست گرفت و اندونزی هم که تصمیم داشت معاون رئیس جمهور را به این نشست بفرستد، از تصمیم خود منصرف شد.

خبرگزاری رویتر پیشتر به نقل از مسئولان پاکستانی گزارش داده بود که عمران خان با فشارهای عربستان (هم پیمان نزدیک کشورش) در نشست کوالالامپور شرکت نکرد.

اما برخی دیگر از گزارش های رسانه ای به نقل از مسئولان مبنی بر اینکه، این مساله علت عدم حضور عمران خان در نشست کوالالامپور بوده باشد، رد کردند.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک منبع سعودی گزارش داد ریاض برای شرکت در این نشست، دعوت شده است اما تنها در صورتی دراین نشست شرکت خواهد کرد که نشست با نظارت سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.

قبل از شروع نشست، خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داده بود که ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و سلمان بن عبدالعزیز با هم تلفنی گفت و گو کردند و شاه عربستان در این تماس تلفنی، تاکید کرده بود که این مسائل باید از طریق نشست سازمان همکاری اسلامی بررسی شود.

دعوت مهاتیر محمد برای برگزاری این نشست با هدف بررسی راهبردی جدید به منظور حل مشکلات جهان اسلامو بهبود شرایط زندگی مسلمان بود.

انتقاد مالزی

سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه مالزی روز جمعه گفته بود که برخی از کشورهای اسلامی به نیابت از ابرقدرت های وارد جنگ های سری می شوند.

وی طی سخنانی به شدت عربستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس را به خاطر انتقاد از این نشست، سرزنش کرد.

وی افزود: وقتی مالزی تمایل خود را برای برگزاری نشست کوالالامپور اعلام کرد، برخی از آن ها ما را به تجزیه امت اسلامی متهم کردند، اما این طرف ها، همان طرف هایی هستند که با حمله به کشورهای دیگر یا اعمال تحریم علیه آن موافقت می کنند.

وی گفت: برخی از کشورهای اسلامی، برخی از کشورهای کوچک را به تمسخر می گیرند.

دیدار ماهاتیر و هیات حماس

هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) امروز در حاشیه این نشست با نخست وزیر مالزی دیدار کرد و با وی درباره آخرین تحولات قضیه فلسطین گفت و گو کرد.

جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد: هیاتی از اعضای دفتر سیاسی حماس به ریاست موسی ابومرزوق، با ماهاتیر محمد دیدار کرد و با وی درباره آخرین تحولات مربوط به موضوع انتخابات پیش روی فلسطین و نرمش های حماس وکوتاه آمدن از مواضع خود با هدف موفقیت این انتخابات ، گفت و گو کرد.

در این بیانیه آمده است که ابومرزوق از تلاش های مالزی در زمینه حمایت از ملت فلسطین تمجید و ابراز امیدواری کرد نشست سران کشورهای اسلامی، گام هایی را در زمینه حمایت از ملت فلسطین در نبرد مقاومت ضد رژیم اشغالگر اسرائیل به دنبال داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها