واکنش دفتر ریاست جمهوری تونس به شایعه حضور این کشور در ائتلاف ترکیه و لیبی

واکنش دفتر ریاست جمهوری تونس به شایعه حضور این کشور در ائتلاف ترکیه و لیبی
پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 19:48

دفتر ریاست جمهوری تونس حضور در ائتلاف ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را تکذیب کرد.

العالم- تونس

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین, دفتر ریاست جمهوری تونس در واکنش به انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال حضور این کشور در ائتلاف ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی, با تأکید بر اینکه تونس هرگز نمی پذیرد عضو هیچ ائتلاف یا محوری باشد, اعلام کرد: هرگز نمی پذیریم یک وجب از خاک ما خارج از سیطره حاکمیت تونس باشد.

دفتر ریاست جمهوری تونس به دنبال سفر روز گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تونس و انتشار اخباری درخصوص پیوستن به ائتلاف ترکیه خاطرنشان کرد، موضع گیری های اتخاذ شده از روز گذشته تا کنون ناشی از سوء برداشت است یا از سوی مراجعی اعلام می شود که عادت به تسویه حساب دارند. رئیس جمهور بر حفظ حاکمیت, استقلال و آزادی تصمیم گیری تونس پایبند است. تونس هرگز قصدی برای ورود به هیچ ائتلاف و محوری نداشته است و ندارد. طرف هایی که خواهان مخدوش کردن اوضاع هستند, نمی توانند توجه ملت تونس را از مسائل واقعی در عرصه های اقتصادی و اجتماعی منحرف کنند.

یونان، مصر و قبرس به توافق دریایی ترکیه با لیبی اعتراض کرده اند در مقابل، رجب طیب اردوغان این کشورها را تهدید و خاطرنشان کرده که این توافق مغایر قوانین ترکیه و حقوق بین‌المللی نیست و گفته هر کسی قصد انزوای ترکیه را دارد و می‌خواهد منافع اقتصادی ما را غصب کند، جلو چشم ما ظاهر نشود.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و توافق دوم درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف است.

پربیننده ترین خبرها