کشکول/

سوریه، "قانون سزار" و مقاومت

سوریه،
شنبه 7 دی 1398 - 14:33

آمریکا نسل جدیدی از جنگ را علیه هرکسی که با طرح های واشنگتن مخالف است آغاز کرده است.

العالم-کشکول

این نوع جدید موجی از تحریم ها و اعمال فشارهای اقتصادی است که آثار آن در منطقه هویدا شده و نشان از منطق بی پایه و اساس سردمداران کاخ سفید است، در مقابل ایران، روسیه، چین و سوریه در خط مقدم جبهه مقابله با زیاده خواهی های ویرانگر آمریکا هستند.

پرونده سوریه همچنان در راس مسائل بین المللی است که به نوعی محل آزمایش انواع مختلف جنگ ها قرار گرفته است- در این مرحله، سوریه در معرض آزمایش چهارمین نسل جنگ قرار دارد که همان تحریم های اقتصادی است و بمثابه سمی است که بر نوک پیکان عداوت غرب علیه سوریه قرار گرفته است.

قانون کنگره آمریکا موسوم به "قانون سزار" علیه دولت و ملت سوریه و همپیمانانش نیز در همین راستا است که شرایط را برای اعمال تحریم های طولانی مدت در همه ابعاد اقتصادی علیه سوریه فراهم می کند و پس از اینکه تلاش های آمریکا در به کارگیری همه ابزارهای موجود و حمایت های همه جانبه از گروه های تروریستی، اشغال اراضی و تلاش برای براندازی سیاسی با شکست مواجه شد، آمریکا این جنگ اقتصادی را تشدید کرد و این بدان معناست که جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد اما در قالب و شکل دیگر.

به دنبال تلاش آمریکا برای دوری از گزینه نظامی پس از تجربه شکست نظامی در سوریه در مرحله کنونی و در آینده نزدیک شاهد تلاش آمریکا برای تشدید جنگ اقتصادی در سوریه خواهیم بود، اقتصاد ابزاری است که آمریکا از آن جهت اعمال فشار به دولت ها و تحقق مطالبات و زیاده خواهی های خود استفاده می کند، حمایت از مخالفان و معارضان و تحریک افکار عمومی و ایجاد فتنه و آشوب در جامعه نیز از دیگر ابزارهای جانبی آمریکا در کنار اعمال فشار اقتصادی است.

"مکس مانوارینگ " استاد آکادمی مطالعات راهبردی وابسته به دانشکده جنگ ارتش آمریکا به خوبی درخصوص نسل چهارم جنگ و سیاست آمریکا در این خصوص را توضیح داده است.

وی در نشستی در اراضی اشغالی در تاریخ 1/12/2018 تصریح کرد: اسلوبهای سنتی جنگ قدیمی شده اند و اکنون با نسل چهارم جنگ مواجه هستیم و هدف از این نوع جنگ از بین بردن توان نظامی یا قدرت ملی طرف مقابل نیست، بلکه هدف فرسودگی تدریجی و از بین رفتن آن به مرور زمان است که به صورت مستمر ادامه پیدا کند. در این حالت دشمن مجبور می‌شود به اراده تو تن دهد.

با این وجود این اولین بار نیست که سوریه مورد هدف جنگ اقتصادی آمریکا قرار گرفته است، اولین موج تحریم ها در سال 1979 سوریه به اتهام "حمایت از تروریسم" مورد تحریم قرار گرفت و در سال 2004 و 2011 نیز سوریه مورد تحریم واقع شد، پس از آغاز جنگ علیه سوریه، این کشور از صادرات نفت و فسفات به شکل رسمی منع شد و در ادامه لابی گری های رژیم صهیونیستی در آمریکا حلقه این تحریم ها بیش از پیش تنگ تر شد تا بدانجا که بخش نیرو و انرژی سوریه از بخش هایی زیربنایی است بیشترین آسیب را در جریان تحریم ها متحمل شد، در دوره کنونی نیز با برجسته کردن قانون موسوم به قانون سزار آمریکا سعی دارد در روند بازسازی سوریه توسط دولت این کشور خلل ایجاد کند.

در واقع قانون سزار جزئی از مواجهه مستقیم آمریکا با سوریه و تلاش واشنگتن برای جبران شکست های پیشینش در عرصه سیاسی محسوب می شود، به ویژه آنکه ارتش سوریه بیش از پیش در حال قدرت گرفتن است و دستاوردهای قابل توجهی را در عرصه میدانی و سیاسی کسب کرده است که آمریکا با استفاده از قانون سزار قصد دارد در روند پیشروی ها و دستاوردهای ارتش سوریه خلل ایجاد کند و همین امر همبستگی بیش از پیش گروه های سوری و همبستگی میان مردم و سیاستمداران را می طلبد.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها