بازگشت صنعاء به سیاست «پاسخ به حملات ائتلاف سعودی»

بازگشت صنعاء به سیاست «پاسخ به حملات ائتلاف سعودی»
سه شنبه 10 دی 1398 - 11:32

ارتش یمن که بیش از سه ماه و در چارچوب عمل به ابتکار رئیس شورای عالی سیاسی یمن، پاسخ حملات ائتلاف سعودی را نداده بود، هفته جاری به نجران موشک شلیک کرد و از تعیین نه هدف مهم در عربستان و امارات خبر داد.

العالم- یمن

«مهدی المشّاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریور از توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ارتش یمن علیه عربستان خبر داد و اعلام کرد، امیدوار است ریاض هم به حملات خود پایان دهد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آن زمان تا کنون تقریبا به عملیات‌های خود علیه اهداف وابسته به ائتلاف متجاوز پایان داده بودند تا اینکه هفته جاری «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانسی خبری هشدار داد، در صورت ادامه حملات ائتلاف سعودی، این عملیات‌ها از سر گرفته خواهد شد.

سریع، بتازگی از تعیین «شش هدف» بسیار مهم در عربستان سعودی و «سه هدف» در امارات خبر داد.

«محمد ناصر البخیتی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره علت این هشدار دوباره ارتش یمن به شبکه «الجزیره» گفت، این به مسؤولیت آنها برای آزادسازی هر وجب از خاک یمن بازمی‌گردد و آنها با هر نیروی خارجی که در کشورشان حضور دارد به عنوان «نیروی اشغالگر» رفتار خواهد کرد.

وی ادامه داد: هدف از ابتکار آتش‌بس یک طرفه تشویق کشورهای ائتلاف سعودی-اماراتی به توقف جنگ بود و این فرصتی بود که به آنها داده شد تا با آبرو از جنگ خارج شوند. اما آنها از این فرصت برای تغییر قواعد درگیری استفاده کردند و باید بمباران عمق دشمن از سر گرفته شود و اگر به حملاتش علیه یمن پایان ندهد ضربات سخت‌تری دریافت کند.

البخیتی تأکید کرد، ابتکار رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای توقف عملیات نظامی، موقت بود و عمق امارات و سعودی را شامل می‌شد اما مدت زمان این ابتکار با شلیک موشک باسلتیک به سمت ارتش سعودی در نجران (در هفته جاری) و در پاسخ به جنایت ائتلاف متجاوز در بازار «الرقو» صعده پایان یافت.

وی گفت، هر گونه هدف گرفتن غیرنظامیان یمنی از سوی امارات و سعودی با وسیله مناسب پاسخ داده خواهد شد.

چرا امارات؟

«سلیمان الغولی» از اعضای انصارالله درباره علت این موضوع که چرا بانک اهداف شامل امارات نیز می‌شود، گفت، زیرا امارات جدیتی از خود در صلح نشان نداده و از خاک یمن عقب ننشسته است. ابوظبی همچنان به مداخله خود در یمن، حمایت مالی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در جنوب یمن و نیروهای «طارق صالح» در برخی مناطق یمن ادامه می‌دهد.

الغولی سپس اعلام کرد، بانک اهدافی که در نظر گرفته شده بسیار مهم هستند به نحوی که ائتلاف سعودی و اماراتی را در برابر دو گزینه قرار خواهد داد: اول، فروپاشی اقتصادی و سقوط نهایی در سال ۲۰۲۰ و دوم، پایان دادن به حملات به یمن و محاصره آن و تعهد به عدم مداخله در امور یمنی‌ها.

موشک بالستیک «بدر ۱_p » که هفته جاری به سمت نجران شلیک شد پایگاه تیپ ۱۹ مرزبانی سعودی در منطقه «بئر عسکر» را هدف گرفت که در پی آن دهها تن از نیروهای ارتش سعودی کشته و زخمی شدند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها