مشروح گفتگوی شبکه العالم با سفیر یمن در ایران؛

مذاکراتی میان یمن و عربستان صورت نگرفته است/ آمریکا مانع از ورود عربستان به فرایند آتش بس می شود/ متجاوزین باید غرامت خسارات و تلفات 5 سال تجاوز به یمن را بپردازند/ رژیم صهیونیستی از ابتدا در تجاوز به یمن شرکت داشت/ العالم صدای ملت یمن را به گوش جهانیان رسانده است/ ایران تصمیمی شجاعانه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با یمن گرفت/ عربستان نمی خواهد بپذیرد که یمنی محاصره را شکسته است

مذاکراتی میان یمن و عربستان صورت نگرفته است/ آمریکا مانع از ورود عربستان به فرایند آتش بس می شود/ متجاوزین باید غرامت خسارات و تلفات 5 سال تجاوز به یمن را بپردازند/ رژیم صهیونیستی از ابتدا در تجاوز به یمن شرکت داشت/ العالم صدای ملت یمن را به گوش جهانیان رسانده است/ ایران تصمیمی شجاعانه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با یمن گرفت/ عربستان نمی خواهد بپذیرد که یمنی محاصره را شکسته است
دوشنبه 9 دی 1398 - 22:56

العالم - یمن

"ابراهیم محمد الدیلمی"، سفیر یمن در ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره آخرین تحولات یمن، سرنوشت آتش بس و آینده این کشور توضیحاتی ارائه داد.

"ابراهیم محمد الدیلمی"، سفیر یمن در ایران گفت ائتلاف متجاوز می داند که در یمن شکست خورده است اما تکبر مانع از اعتراف آن به شکست می شود؛ وی تأکید کرد که عربستان فرصت های زیادی برای خروج از باتلاق یمن داشت اما حماقتشان مانع از استفاده آنها از این فرصت ها شد.

سفیر یمن در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "من طهران" بر روابط برادرانه بین یمن و جمهوری اسلامی ایران و اهمیت اقدام مشترک ایران و یمن در انتصاب سفیر صنعا در تهران تأکید کرد.

مهمترین نکات مطرح شده:

  • العالم، نقش مهمی درافشای چهره جنایاتکار ائتلاف متجاوز داشته است
  • العالم صدای ملت یمن را به گوش جهانیان رسانده است
  • از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و دو ملت ایران و یمن، تصمیمی شجاعانه از سوی ایران بود
  • آمریکا از آن سوی کره زمین به منطقه ما آمده اند تا تصمیم و سیاست های خود را بر ملت های عرب و مسلمان منطقه تحمیل کنند
  • پیش از انقلاب 21 سپتامبر یمن؛ آمریکایی ها همواره توافق های میان ایران و یمن را وتو کردند و اجرای آن را با مشکل مواجه کرده اند
  • عربستان و آمریکایی ها نمی خواستند که یمن با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته باشد
  • افق هایی برای انعقاد چند توافق نامه و یادداشت تفاهم در زمینه سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی میان یمن و ایران وجود دارد
  • پیش از انقلاب 21 سپتامبر، یمن، حاکمیت و استقلال نداشت و نمی توانست که در روابط بین المللی و منطقه ای بر اساس منافع خود گام بردارد
  • وجود نماینده و سفیر فوق العاده و کمیسر دولت یمن در جمهوری اسلامی ایران امری طبیعی وحق ماست
  • تمجید وزیر دفاع ایران از دستاوردهای بومی نیروهای مسلح یمن
  • اینکه سعودی ها می گویند ایران عامل حمله به آرامکو بوده است، ناشی از تصور ذهنی سطحی از توانایی های یمنی ها و متاسفانه نگاه تحقیر آمیزی است که به یمن دارند
  • اشکال بزرگ عربستان این است که تا کنون این مساله را درک نکرده است که یمنی ها محاصره را شکسته اند
  • تنها کسانی می توانند بر یمن حکومت کنند که با متجاوزان مقابله کنند
  • ما مشروعیتمان را از مردم می گیریم و آن را از به رسمیت شناختن توسط جامعه بین الملل کسب نمی کنیم
  • مذاکراتی میان یمن و عربستان درحال حاضر صورت نگرفته است
  • آمریکا عربستان را از وارد شدن به فرایند آتش بس منع کرده است
  • عدم اعتراف به شکست را ناشی از کور بودن سعودی‌ها می دانم
  • عربستان سعودی فقط با یمن مشکل ندارد بلکه با همه مشکل دارد
  • عربستان سعودی فرصتهای زیادی برای خروج از بحران یمن داشت و می توانست مانع این‌همه تلفات جانی نیروهایش و نابودی اقتصاد و وجهه اش شود، اما حماقت، خود بزرگ بینی و حس سلطه جویی، نگذاشت راهی برای برون رفت از بحران یمن و دیگر بحران‌هایی که با آن دست به گریبانند، بیابد
  • روابط خود را با نهادهای بین المللی گسترش خواهیم داد
  • سال آینده کشورهای بیشتری، دولت صنعا را به رسمیت خواهند شناخت
  • سعودی و همپیمانانش باید غرامت خسارات و تلفات پنج سال تجاوز به یمن را بپردازند
  • برخی از موسسات نیز این رقم را بیش از 500 میلیارد دلار اعلام نمودند
  • عربستان باید غرامت تجاوز به یمن را بپردازد، یمن قبل از آغاز تجاوز سعودی، دارای تاسیسات زیربنایی و اقتصادی مناسب بود
  • هدف اصلی نیروهای یمنی توقف تجاوز و رفع محاصره است
  • زمانی که متجاوزین بخواهند بروند باید غرامت این پنج سال تجاوز را بپردازند
  • نتانیاهو ادعا کرده بود سیطره انصارالله بر صنعا و یمن بیشتر از برنامه اتمی ایران برای اسراییل خطرناک است
  • رژیم صهیونیستی از ابتدا در تجاوز به یمن شرکت داشت و ما اطلاعات کافی در این زمینه داریم
  • عربستان سعودی بخش اصلی پروژه صهیونیستی آمریکایی علیه منطقه است

مشروح گفتگو:

العالم: قبل از هر چیز بفرمایید انتصاب شما به عنوان سفیر جمهوری یمن در جمهوری اسلامی ایران در این مقطع خاص به چه معناست؟ و روابط بین دو کشور اکنون در چه سطحی قرار دارد؟

الدیلمی: با سلام به شما و همچنین بینندگان شبکه خبری آزاد و شریف العالم که حامی و پشتیبان ملت یمن در مبارزات خود طی این سال ها بوده است و نقش مهمی در افشای چهره جنایاتکار ائتلاف متجاوز داشته است و اخبار پیروزی یمن و جانفشانی های یمنی ها را به طور شایسته ای در سراسر جهان پوشش داده است.

شبکه العالم صدای ملت یمن را به گوش جهانیان رسانده است و اکنون جای تعجب نیست که سفیری از در جمهوری اسلامی ایران منصوب شود. همچنین از سر گیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و دو ملت دوست و برادر تصمیم شجاعانه ای بود که توسط جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاه واقع بینانه به فضای امروز یمن گرفته شده است؛ مخصوصا که ملت یمن ظرف 5 سال گذشته ثابت کرده است که رهبران انقلابی و رسمی و دولت نجات ملی این کشور که امروز مبارزات سرنوشت سازی را با دشمنان رهبری می کنند، تنها نماینده قانونی و واقعی ملت یمن هستند.

اگر چه هنوز هم بخش هایی از یمن در اشغال متجاوزان و دولت رسمی یمن - که برآمده از انقلاب است – هنوز هم با مشکلات فراوانی رو به روست و دیدگاه ایران نسبت به آینده یمن و آنچه که باید باشد و شکستن موانعی که دشمنان در مقابل ملت های عرب و مسلمان ایجاد کرده و جلوی روابط دوستانه و برادرانه و صادقانه آنها با جمهوری اسلامی ایران را گرفته اند، اما شجاعت یمنی ها و ایرانی ها و تغییر و تحولاتی که طی 5 سال گذشته رخ داده است ثابت کرد که ملت های آزاد و مستقل می توانند خودشان مستقل از اراده صهیونیسم و آمریکا تصمیم بگیرند. امروز عربستان و حامیان آمریکایی و صهیونیستش تصور می کنند که توانسته اند جمهوری اسلامی را منزوی و روابط با آن را تحریم کنند. اما یمنی ها با افتخار اعلام می کنند که روابط دیپلماتیک را بین دو کشور دوست و برادر توسعه می دهند و جمهوری اسلامی ایران سفیر یمن در تهران را پذیرفت و من اکنون کار خود را به طور طبیعی در تهران به منظور تقویت روابط دو جانبه و کهن دو کشور بر مبنای توافقهای سابق و یادداشت های تفاهم بین دو کشور دنبال می کنم.

العالم: از ابتدای انتصاب شما به عنوان سفیر یمن در ایران عربستان و امارات و کشورهای اروپایی و آمریکا ابراز ناخشنودی کرده و رسانه های وابسته به آنها حمله خود را به شما آغاز کرده اند. به نظر شما علت این حمله ها و هدف از آنها چیست؟

الدیلمی: علت حمله ناراحتی شدید آنها از جرأت و جسارت یمن و ایران است که توانسته اند چنین تصمیمی بگیرند و روابط دیپلماتیک صحیحی بر مبنای قانون بین الملل و بر اساس ملاحظات و منافع مشترک ایران و یمن و پیوندهای اسلامی و جغرافیایی و مشترکات اقلیمی و اقتصادی و فرهنگی موجود بین ملت های منطقه از جمله دو ملت ایران و یمن ایجاد کنند. ما همچنین معتقدیم حمله دشمنان و رسانه های وابسته به آنها برای این است که جلوی این تغییر و تحولات را بگیرند و همه چیز را به روال قبل برگردانند و برقراری روابط با جمهوری اسلامی را جرم تلقی کنند. همچنین ایرانی ها را هم وادار کنند که از برخی اقدامات جسورانه خود صرف نظر کنند؛ زیرا این اقدام دیگر کشورها و تشکل های آزاد را تشویق به تبعیت از اقدامات شجاعانه ایران و یمن و برقراری روابط محترمانه با جمهوری اسلامی به عنوان کشوری بزرگ و مهم در منطقه می کند. وقتی که آمریکایی ها خودشان به دنبال جلب دوستی ایران هستند، ملت های عرب و اسلامی و کشورهای منطقه که مشترکات بسیاری با جمهوری اسلامی دارند چرا دنبال دوستی و روابط با ایران نباشند! لذا تنها چیزی که در این میان عجیب است این است که آمریکا از آن سوی کره زمین به منطقه ما آمده اند تا تصمیم و سیاست های خود را بر ملت های عرب و مسلمان منطقه تحمیل کنند در حالی که متأسفانه برخی از عربها و مسلمانان در همین منطقه حاضر به برقراری روابط دوستانه و برادرانه و صادقانه با ایران نیستند.

العالم: امروز شما به عنوان سفیر یمن در ایران چه برنامه هایی برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی دارید؟

الدیلمی: در اینجا، برای ببیندگان گرامی به توضیح جزئیاتی مختصر درباره ماهیت روابط میان ایران و یمن می پردازیم که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سطح رسمی آغاز شده است.

طی سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، میان هیات های رسمی ایرانی و یمنی، روابط و دیدارهای متقابلی وجود داشته است و توافق نامه های بسیار میان دو طرف در زمینه اقتصادی، امنیتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و ارتباطات و زمینه های دیگر حاصل شده است ، اما آمریکا و عربستان سعودی، همواره چنین توافق هایی را وتو کرده و اجرای آن را با مشکل مواجه کرده اند. به محض که این توافق‌ها امضا می شد، نظام سابق یمن وقتی که می دانست نقطه ضعف از کجاست به شیوه معمول خود، تلاش می کرد که عربستان سعودی و آمریکایی ها را تحریک کند. چرا که عربستان و آمریکایی ها نمی خواستند که یمن با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته باشد، درنتیجه، نظام سابق یمن، دراین موقعیت ، درصدد گرفتن امتیازاتی از سعودی ها یا آمریکایی ها برمی آمد.

ده‌ها توافقنامه و یادداشت تفاهم بین ایران و یمن در زمینه هایی که ذکر کردیم، وجود داشت، اما این توافق ها و یادداشت تفاهم ها، تعلیق می شد، ولی امروز با تصمیم از سرگیری روابط دیپلماتیک و رسیدن به این سطح مطلوب از روابط ، ما برای احیا و از سرگیری توافق های سابق تلاش می کنیم.

مشکل و مانعی دراین راه وجود ندارد، و این فرصت برای ما فراهم است که روابط را با جمهوری اسلامی ایران درجهت تقویت منافع دو کشور و دو دولت و دو ملت برادر تقویت کنیم

اعتقاد ما این است که قبل از اینکه هر چیزی به جنبه منافع و اقتصادی و سیاسی باید به جنبه تقویت روابط میان امت عربی و اسلامی و ملت های آن نگاه کنیم.و این هدف والاتری است که ما در وهله اول برای دستیابی به آن تلاش می کنیم.

توافق ها و یادداشت تفاهم هایی وجود دارد که باید احیا گرفته شود و همچنین مجموعه فعالیت هایی هست که در توافق های سابق به آن ها پرداخته نشده است که اکنون باید به آن ها پرداخته شود و به خواست خداوند، دور جدیدی از توافق ها میان دو دولت بردار و درجهت تامین منافع دو کشور از سرگرفته شود.

العالم: از زمان شروع فعالیت تان در تهران، شما دیدارهایی با مسئولان ایرانی داشتید و اخیرا هم با وزیر دفاع ایران دیدار کردید. آیا این دیدار، نشان دهنده تحولی جدید و مهم در چارچوب روابط و همکاری میان یمن و ایران است؟ آیا دیدار شما با وزیر دفاع به ویژه دراین شرایط ، معنا و مفهومی خاصی دارد؟

الدیلمی: واقعیت است که اصولا باید اقرار کنیم که تصمیم شجاعانه اول در به رسمیت شناختن دولت نجات ملی و حاکمیت شورای سیاسی عربی در صنعاء به عنوان نماینده ملت یمن، مهم ترین تصمیم است و آنچه اتفاق افتاده یا پس از این اتفاق خواهد افتاد، نتیجه این تصمیم شجاعانه است، پس از آن به ایران آمدم و ابتدا با دکتر ظریف؛ وزیر امور خارجه سپس با جناب آقای روحانی؛ رئیس جمهوری ایران دیدار کردم و پس از آن، از طریق سفارت در یمن از برادران جمهوری اسلامی خواستیم که یک سری دیدارها را با برخی از وزرای ایرانی ترتیب دهند تا مسیر جدیدی از همکاری میان وزارت خانه های ایرانی با وزارت خانه های همتای آن ها در یمن شروع شود.

اولویت ها در مقابله با تجاوزگری عربستان دریمن، مستلزم این است که در همه زمینه ها به ویژه نظامی همکاری وجود داشته باشد.

در نتیجه، با توجه به شرایط فعلی یمن و واقعیت جدیدی که درنتیجه تحولات و وقایع کنونی درجهان حاکم شده است، افق هایی برای انعقاد چند توافق نامه و یادداشت تفاهم در زمینه سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی وجود دارد، و برای دستیابی به حاکمیت خود و تصمیم گیری مستقل است که ما از 5 سال پیش در یمن وارد نبرد شده ایم.

همان طور که گفتیم، ده ها توافق حتی در زمینه امنیتی بین ایران و یمن وجود دارد و همکاری هایی میان دو طرف بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یمن از دهه نود وجود دارد، اما این روابط و همکاری ها بعضا در نتیجه تصمیم گیری های خارجی و نه به تصمیم خود یمنی ها متوقف می شد یا به حال تعلیق درمی آمد. زیرا یمن، حاکمیت و استقلال نداشت و نمی توانست که در روابط بین المللی و منطقه ای بر اساس منافع خود گام بردارد، بلکه حرکت آن بر اساس منافع دیگران بود.و گاهی حتی گام هایی که برمی داشت با منافع خود این کشور در تعارض بود.امروزه ما مجموعه دیدارهایی با بسیاری از مسئولان و تصمیم سازان جمهوری اسلامی ایران با هدف احیای این فعالیت ها داریم و دیدار با وزیر دفاع و وزیر علوم، وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه از جمله این دیدارها بوده است. این دیدارها جز روال طبیعی روابط میان ایران و یمن است و وجود نماینده و سفیر فوق العاده و کمیسر دولت یمن در جمهوری اسلامی ایران امری طبیعی وحق ماست و هیچ ضرری ندارد. هر طرفی که بخواهد با ما روابط برادرانه و صادقانه و براساس منافع مشترک داشته باشد، چه ایران باشد چه کشور دیگر، ما آماده برقراری این روابط هستیم و و امروز از کشورهای عربی به ویژه کشورهای اسلامی که برقراری روابط با ملت یمن به نفع آنان است، می خواهیم همان اقدامی را انجام دهند که جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

العالم: در ارتباط مشخص شدن زمان دیدار با وزیر دفاع ایران، آیا این دیدار، نشان دهنده تحولی مهم در سال 2020 و در چارچوب روابط و همکاری میان ایران و یمن است؟

الدیلمی: آنگونه که "یحیی سریع" سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن درزمینه نظامی گفت: سال 2020، سال دفاع هوایی و سال پیروزی و توسعه صنایع نظامی خواهد بود. آیا بین این اعلام موضع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن و دیدار شما با وزیر دفاع ایران، ارتباطی وجود دارد؟

به نظر من، باید به این قضیه به شکلی فراگیرتر نگاه کنیم، اما در واقع، این یک تجربه است، یمن، ارتشی اصیل دارد. این ارتش، در گذشته و طی توافق ها و تبادل تجربه ها و درچارچوب امضای توافق ها و تفاهم هایی با ارتش دوست و برادر ایران، تجربه هایی را کسب کرده است.

باید در برخی از مسیرها حرکت کرد. تمجید وزیر دفاع ایران از دستاوردهای بومی نیروهای مسلح یمن که طی آن توانسته است با متجاوزان مقابله کند، باعث افتخار همه دوستان و دوستداران یمن و جمهوری اسلامی ایران است.بایستی از این زاویه، به این مساله نگاه کنیم، پس ازآن باید درصدد انجام مجموعه دیدارهای با برخی از وزارت خانه ها و شخصیت های مهم ایرانی به منظور تقویت روابط ایران و یمن باشیم که در گذشته این دیدارها ممنوع بود و هنوز هم تلاش بسیاری صورت می گیرد تا این دیدارها را جرم بحساب آورند و از انجام آن جلوگیری کنند و آن را به سطح پایینی بازگردانند و یا متوقف کنند، ولی ما هم مثل ایران، برای تقویت روابط ایران و یمن در زمینه ها مختلف اصرار می ورزیم.

العالم: آیا ممکن است سال 2020، به عنوان سال همکاری نظامی رسمی با جمهوری اسلامی ایران اعلام شود؟

الدیلمی: واقعیت این است که چنین موضوعاتی در سطوح مختلف و بر اساس نقطه نظرات راهبردی و رویکردی فراگیر و دقیق تر از آن است که بتوان در یک مصاحبه و یک سوال به آن جواب داد.

العالم: شما تلاش های آمریکا و عربستان سعودی را در نادیده گرفتن دستاوردهای یمن در زمینه دفاعی و نشانه گرفتن انگشت اتهامات به سوی ایران، چگونه ارزیابی می کنید؟ به عنوان مثال، آنچه که در آرامکو اتفاق افتاد؟

الدیلمی: در واقع، این مساله ناشی از تصور ذهنی سطحی از توانایی های یمنی ها و متاسفانه نگاه تحقیر آمیزی است که کشورهای متجاوز به یمن دارند.

بسیاری از شخصیت ها و صاحب نظران مسائل منطقه ای و بین المللی، و درصدر آن ها سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، گفته اند که اشکال بزرگ عربستان این است که تا کنون این مساله را درک نکرده است که یمنی ها محاصره را شکسته اند و توانسته اند که از زیر سلطه عربستان بر آن کشور که از چند دهه پیش آغاز شده است، خارج شوند و همین مساله باعث شده است که سعودی ها نتوانند واقعیت و تغییراتی را که پس از انقلاب 21 سپتامبر در یمن روی داده است، درک کنند.

ما هیچ تلاشی برای تشریح این وضعیت درچارچوب بازدارندگی و تکذیب آنچه که عربستان و آمریکا معتقدند، نمی کنیم، اما در اینجا باید بگویم که تلاش های واقعی برای به رسمیت نشناختن قدرت یمنی ها در تحقق آنچه که تا به حال به آن دست یافته اند ، صورت می گیرد و مساله دیگر، شکست عربستان و سلاح های آمریکا و وجهه تخریب شده آنان است و این یمنی ها بودند که طرح های آن ها در منطقه را به شکست کشاندند.

العالم: آیا شورای سیاسی حاکم در صنعا برای تعیین سفیر در کشورهای دیگر تلاش می کند؟ چه پیشرفتی در زمینه به رسمیت شناختن دولت یمن در صنعاء توسط جامعه بین الملل حاصل شده است؟

الدیلمی: مسائل پشت سر هم و به تدریج اتفاق می افتند. از این رو، در آغاز سخنانم به شما گفتم که پیش بینی دقیق جمهوری اسلامی ایران درخصوص آینده یمن و باوری که مسئولان ایرانی درباره یمن دارند، کاملا درست است، این باور که می گویند که تنها کسانی می توانند بر یمن حکومت کنند که با متجاوزان مقابله کنند و چه این مقابله، جنبه انقلابی داشته باشد چه جنبه رسمی.

شورای عالی سیاسی یمن برای برقراری ارتباط از طریق بسیاری از دولت ها و سازمان های منطقه ای و بین المللی، تلاش کرده است تا در موضعش درباره اخذ کرسی یمن در آن سازمان ها یا آن هیات های مستقر در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و غیره ، بازنگری کند.

به نظر من، در آینده و با توجه به پیشرفت هایی که یمنی ها به آن نائل شده اند و نیز با توجه به اختلاف و چنددستگی میان قدرت های متجاوز و مزدوران آن ها، بسیاری از مفاهیم و معادلات و نیز معیارهای قدرت تغییر خواهد کرد.

دراین باره کافیست به دعوت رسمی و چند روز پیش دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از طرف یمن به عنوان دولت و نماینده این کشور برای حضور در نشستی قریب الوقوع با نظارت جمهوری اسلامی ایران درباره طرح هرمز توجه کنید.

العالم: آیا برای به رسمیت شناختن دولت یمن در صنعاء توسط جامعه بین المللی تلاشی انجام داده اید و اگر این طور بوده است، آیا این تلاش ها نتیجه ای داشته است؟

الدیلمی: قطعاً ، تلاش هایی در این زمینه انجام داده ایم، وزارت خارجه در صنعاء تلاش هایی را در این زمینه از طرف دولت انجام داده است و شورای عالی سیاسی و نیز دولت نجات ملی تلاش هایی را دراین زمینه انجام داده اند.

همچنین بسیاری از افراد شریف و دوستان در مناطق مختلف جهان نیز تلاش هایی را برای متقاعد کردن جامعه بین الملل و برخی از سازمان ها و دولت ها به تغییر دیدگاه منفی آن ها در قبال یمن و به رسمیت شناختن واقعیت جدید انجام داده اند.

واقعیت این است، ما مشروعیتمان را از مردم می گیریم و آن را از به رسمیت شناختن توسط جامعه بین الملل کسب نمی کنیم و البته این موضوع که جامعه بین اللملی ما را به رسمیت بشناسد نیاز به زمان دارد.

توکل ما بعد از خدا، به مردم یمن و به مقاومت رزمندگان است و به واسطه همین مقاومت، جامعه جهانی نیز به سمت ما گرایش پیدا خواهد کرد. ما عجله ای نداریم . جهانیان به سوی ما خواهند آمد زیرا انقلابیون نماینده هویت یمن و سازندگان آینده این کشور هستند؛ انقلابیون استقلال و حاکمیت یمن را از چنگال طرح رژیم صهیونیستی و آمریکا و عربستان سعودی در منطقه بیرون خواهیم کشید.

العالم: جمهوری اسلامی ایران چه نقشی می تواند در زمینه توقف تجاوز به یمن و تقویت گفت و گوی ملی با هدف برقراری امنیت و ثبات و حفظ تمامیت ارضی دراین کشور ایفا کند؟

الدیلمی: جمهوری اسلامی ایران، کشوری مهم است، این کشور در نقشه منطقه ای و بین المللی، موقعیت خاص خود را دارد، از طریق روابط بین المللی خود می تواند برخی از طرف های بین المللی یا برخی از سازمان ها یا برخی از گروه های فعال در عرصه منطقه ای و بین المللی را به پذیرش راه کاری متقاعد کند که منجر شد وضعیت جدید یمن به رسمیت شناخته شود. به شکلی که این مساله به توقف تجاوز به یمن و شکسته شدن محاصره تحمیل شده علیه مردم یمن چه در مجامع بین المللی و چه در نهادهای دیگر شود.

جمهوری اسلامی ایران به علت موقعیت و توانایی های خود، دارای امکانات و فرصت های بسیاری است و بخش عمده ای از ماموریت ما، این است که به خواست خداوند، از این قدرت ها و امکانات جمهوری اسلامی درجهت تامین منافع و تقویت روابط یمن و ایران استفاده کنیم.

ایران ، کشوری قدرتمند است و با شناخت واقعی که از اوضاع یمن و پیش بینی که از آینده این کشور دارد، می تواند به خواست خداوند، کارهای بسیاری را انجام دهد.

العالم : آیا در این زمینه از ظرفیت های مختلف سیاسی، نظامی یا اقتصادی استفاده خواهد شد؟

الدیلمی: ایران دارای تجارب ارزشمندی است، چه در زمینه انقلاب وچه در زمینه کشور. بنابراین، امت های های عربی و اسلامی و دولت ها و نهادهای مختلف، می توانید از این تجارب استفاده کنند.

مقابله جمهوری اسلامی با همه سختی ها و بحران ها و توطئه ها در برهه های گذشته، و موفقیت آن تا به امروز، دلیلی بر این است که وقتی استقلال و آزادی ملت ها را می گیرید، جهانیان به سمت آن خواهند آمد و طلب دوستی با آن خواهند کرد.

با وجود مشکلات و بحران هایی که جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه شده است، جهان امروز و درصدرآن آمریکا و رژیم صهیونیستی، متحمل درد و رنج نمی شوند، مگر از اقدامی که جمهوری اسلامی و محور شرافتمندان و آزادگان العالم درمقابله با محور استکبار انجام می دهند.

امروزه تنها کسانی که با این طرح ها مقابله می کنند، این افراد با ایمانی هستند که در دولت ها یا در نهادها در کشورهای مختلف منطقه هستند و این نقش روز به روز تقویت می شود.

اهمیت این نقش برای جمهوری اسلامی ایران، باعث شده است که در جایگاهی قرار دارد که به علت نقشی که در سطح منطقه ایفا می کند، در جایگاه و موقعیت آن، مشکل تراشی کنند.

این مساله، موجب افتخار و شرافت و مایه سربلندی است.

العالم:آیا متجاوزان به شما پیشنهاد داده اند که در صورت قطع رابطه با ایران حملات به یمن متوقف شود؟

الدیلمی: این سوال ، سوال مهمی است، از روز حمله به یمن، آن ها مدعی شدند که در یمن با ایران مقابله می کنند. این درحالی است که آنها در واقع در برابر اراده یمنی هایی ایستاده اند که در برابر سلطه جویی عربستان و آمریکا بر یمن شورش کرده و قیام کرده اند.

حمله به یمن، به خاطر ایران و یا موضوع دیگر نیست، بلکه علت حمله به یمن، خشم متجاوزین از یمنی هاست، به این علت که آن ها بر قیمومیت آنها شورش کردند.

آنها به برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها معترض هستند و با این حال، آن ها اکنون امیدوارند که اوضاع به قبل از زمان برقراری روابط جدید میان ایران و یمن بازگردد. اما مساله مبادله نیست و نمی توانیم چنین چیزی را قبول کنیم ، حتی اگر همه گنج ها دنیا را در ازای قطع روابط با ایران به ما بدهند.مساله این نیست، مساله این است که آن ها می خواهند حاکمیت و استقلال ما را بگیرند و مساله ، قطع ارتباط با ایران نیست و این اساس مشکلی است که کل منطقه از آن رنج می برد و ملت های آزاد و مستقل و ایران نمی توانند آنرا را بپذیرند.

العالم: درباره آخرین رایزنی ها و مذاکرات یمن در ادامه صحبت می کنیم، آخرین این مذاکرات، با سلطان نشین عمان بود، آیا مذاکراتی بین شما و عربستان تا حدودی انجام شده است؟ اگر چنین بوده است، این مذاکرات بر چه اساسی بوده و نتیجه آن چه بوده است؟

الدیلمی: مذاکراتی میان یمن و عربستان درحال حاضر صورت نگرفته، ولی تلاش هایی درحال انجام است.

العالم: حتی به شکل غیرمستقیم ، هم مذاکراتی نبوده است؟

الدیلمی: خیر، مذاکراتی انجام نشده است.

کمی بعد به صحبت دراین مورد می پردازیم که سازمان ملل امروزه و در نتیجه متقاعد شدن قدرت های متجاوز به شکست طرح های خود در یمن و بعد از طرح " مهدی المشاط" رئیس شورای سیاسی عالی یمن که حدودا سه ماه پیش ارائه کرد، و طی آن از یمن خواست که پروازهای بالگردها و حملات موشکی به اراضی سعودی را متوقف کند تا در مقابل عربستان نیز حملات خود را به یمن متوقف و محاصره این کشور را لغو کند و وارد فرایند سیاسی بین یمنی ها شوند که سازمان ملل بر آن نظارت می کند.

مذاکرات واقعی وجود نداشته است، اما سازمان ملل تلاش هایی را انجام داده است و چند دیدار صورت گرفته که در وهله اول، هدف از آن، برقراری آتش بوده است.

اکنون مشکل اساسی این است که عربستان سعودی و همین طور آمریکا، تمایل واقعی به آتش بس ندارند.

آنچه که از طریق سازمان ملل مطرح شده است، آتش بس است، مشکل بزرگ تر این است که نباید هیچ گونه روند مذاکره سیاسی درباره آینده اوضاع در یمن وجود داشته باشد مگر پس از آتس بس و شکستن محاصره این کشور .

می توانم بگویم که گفت و گوها و رایزنی هایی از طریق سازمان ملل صورت می گیرد، اما این گفتگو ها، مذاکرات رسمی و سیاسی نیست، بلکه گفت و گوهایی است که از طریق میانجی یمنی و با هدف تهیه برنامه ای آشکار برای آتش بس صورت می گیرد.

اما آنچه برای ناظران وکارشناسان مسائل یمن ، واضح است، این است که تا کنون این تصمیم آمریکا بوده است که عربستان را از وارد شدن به فرایند آتش بس منع کرده است.

پیگیری ها ما از اوضاع یمن به ما نشان داد که آمریکا مانع اصلی در برقراری آتش بس است. همان طور که قبلا گفتیم و هنوز هم می گوییم تجاوز به یمن در وهله اول و قبل از اینکه تجاوزی از طرف عربستان سعودی و امارات باشد، تجاوزی از سوی آمریکاست.

عربستان و امارات، آلت دست و مطیع طرح رژیم صهیونیستی هستند. شاید دیده باشید که تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر پایان یافتن مشارکت آمریکا در تجاوز به یمن، با وتوی ترامپ مواجه شد. این مساله، تایید کننده این صحبت ماست که تصمیم اول و آخر مربوط به جنگ و صلح در جنگ یمن، در وهله اول، تصمیمی آمریکایی و از سوی ترامپ است . عربستان در ابتدا، جنگ را آغاز کرد و همه برگه های بازی را در یمن دراختیار داشت و می توانست که حمله به این کشور را متوقف کند، اما با گذشت زمان، اراده اش سلب شد و در این زمینه قدرت تصمیم گیری اش را از دست داد.

العالم: پس با این اوصاف، در صورتیکه پی برده اند که شکست خورده اند و شما توانسته‌اید موازنه بازدارندگی را با آنها ایجاد کنید، منطقی آن است که این موضوع، متجاوزین را به توقف تجاوز سوق دهد، اما در آستانه سال 2020 چه سناریویی را برای آینده یمن پیش بینی می کنید؟

الدیلمی: من این عدم اعتراف به شکست را ناشی از کور بودن سعودی‌ها می دانم که نمی خواهند واقعیت را ببینند، گاهی اوقات مسائلی به مصلحتشان است اما غرور، خود بزرگ بینی، عدم احساس مسئولیت و عدم شناختشان نسبت به واقعیت، باعث می شود فرصتهای زیادی را از دست بدهند.

العالم: آیا از این فرصت سوزی پشیمان خواهند شد؟

الدیلمی: حتما؛ آنچه در گذشته در مذاکرات کویت، ژنو و مسقط برای حل بحران یمن مطرح شد، یمنی‌ها آن را پشت سر گذاشته اند، لذا در صورتیکه آن را از ابتدا می پذیرفتند، یا می فهمیدند که مصلحتشان در چیست و در چه جایگاهی هستند، به این وضعی که الان گرفتارش هستند، دچار نمی شدند. اینکه عربستان سعودی و امارات، بر خلاف خواست و مسیر ملت‌های اسلامی و عربی اقدام به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی می کنند، اصلا به مصلحتشان نیست، اما کورند و نمی بینند و همچنان اصرار دارند که به مسیر اشتباه خود ادامه دهند، آنها همین اشتباه را درباره یمن نیز مرتکب شدند، آنها از همان ابتدا نخواستند بفهمند که یمن از سلطه شان خارج شده است با این حال باز هم کوشیدند که یمن را به دامن سعودی بازگردانند و متاسفانه همین حماقت بود که آنها را به این مرحله رساند، چون مصلحت خود را نفهمیدند، عربستان سعودی فقط با یمن مشکل ندارد بلکه با همه مشکل دارد، با قطر، سوریه، ایران، عراق، لیبی، سودان، مصر، حتی داخل خاندان آل سعود، و حتی با وهابیت در عربستان سعودی، با این اوصاف، ما راهی جز مقابله با آنان نداریم.

العالم: پس به آنها برای حل مشکلاتشان کمک کنید

الدیلمی: متاسفانه امکان پذیر نیست، تاریخ خواهد نوشت که عربستان سعودی فرصتهای زیادی برای خروج از بحران یمن داشت و می توانست مانع این‌همه تلفات جانی نیروهایش و نابودی اقتصاد و وجهه اش شود، اما حماقت، خود بزرگ بینی و حس سلطه جویی، نگذاشت راهی برای برون رفت از بحران یمن و دیگر بحران‌هایی که با آن دست به گریبانند، بیابد، به همین علت می توانم بگویم که یمن، تجلی واقعی مخالفت مردمی با پروژه های سعودی آمریکایی در منطقه است.

العالم: اخیراً وزیر امور خارجه ایران با محمد عبدالسلام؛ رییس هیات مذاکره کننده یمنی دیدار کرد، در این دیدار درباره چه موضوعاتی بحث شد و چه نتایجی از آن حاصل شد؟

الدیلمی: جمهوری اسلامی ایران همواره به دیدگاههای یمنیها اهمیت می دهد و مسائل یمن را از طریق هیات مذاکره کننده یا وزارت امور خارجه، تحت نظر دارد، این دیدار نیز در چارچوب موضع همیشگی ایران در زمینه حمایت از حل سیاسی بحران یمن و تاکید بر ضرورت توقف تجاوز به این کشور انجام شد تا یمنیها با یکدیگر گفت و گو کرده و خود درباره آینده سیاسی کشورشان، تصمیم گیری کنند، همچنین این دیدار جهت دعوت از دولت نجات ملی و نماینده جمهوری یمن برای شرکت در کنفرانس بررسی طرح حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان طرح هرمز انجام شد که قرار است در روزهای آتی در تهران برگزار شود. این طرح برای حفظ امنیت منطقه ای و گذرگاههای دریایی ارائه شده است، به ویژه که یمن در آبهای بین المللی مانند بحر العرب، خلیج عدن و باب المندب دارای ساحل است، علت دیگر آن است که امنیت این منطقه مرتبط با امنیت خلیج فارس است، پس برای تحقق این امنیت، باید کشورهای ذی ربط در منطقه، دیدگاه مشترکی را بنا نهند تا بیگانگان در زمینه تامین امنیت منطقه دخالت نکنند. از سوی دیگر، در این دیدار درباره نتایج مذاکرات یمن و تلاش سازمان ملل متحد و فرستاده آن درباره یمن بحث و تبادل نظر شد.

العالم: آیا فرستاده سازمان ملل متحد به طور جدی برای حل بحران یمن تلاش می کند؟

الدیلمی: با تاسف شدید؛ خیر

العالم: پس چرا ائتلاف متجاوز، وی را طرفدار انصارالله می داند؟

الدیلمی: او فرستاده انگلستان است، اما مشکل این نیست، بلکه مشکل در از هم پاشیدگی و ضعف سازمان ملل متحد است، وقتی سازمان ملل متحد ضعیف است، پس فرستاده اش ضعیفتر است، این یک قاعده است، مانند آنچه در لیبی رخ داده است، فرستاده سازمان در لیبی چه کار کرد؟ فرستاده سازمان در عراق چه کار کرد؟ فرستاده سازمان در سوریه به کجا رسید؟ ضعف سازمان ملل متحد و سیطره آمریکا بر تصمیم گیریهای این نهاد آنهم مغایر با خواست جامعه جهانی، اوضاع را به اینجا رساند، به همین علت است که بیشتر از دو سال از انتخاب فرستاده سازمان ملل متحد در یمن می گذرد اما تنها دستاورد وی، توافق سوئد بود که آن نیز تاکنون اجرا نشده است.

العالم: شروط شما برای گفت و گو چیست؟

الدیلمی: امروز سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن صراحتا گفت که منطقه امنیت و ثبات نخواهد داشت مگر آنکه یمنیها، امنیت، استقلال و حاکمیت خود را بازیابند، در غیر این صورت، متجاوزین، این آرزو را به گور خواهند برد که در امنیت و آرامش زندگی کنند آنهم وقتی که مردم یمن از بحران، مشکلات، جنگ و ترس، رنج می برند. این عهدی است که ما با خود بسته ایم، از سوی دیگر، محمد علی الحوثی ریس کمیته عالی انقلابی و عضو شورای سیاسی عالی یمن گفت که حمایت اخیر رژیم اسراییل از عربستان سعودی، در واقع برای تشویق رژیم آل سعود به ادامه تجاوز به یمن و حرکت نکردن در مسیر توافق سیاسی برای حل بحران یمن است.

العالم: آیا معتقدید که تجاوز به یمن، تجاوز به محور مقاومت است؟

الدیلمی: این از مهمترین سوالهایی است که در این برنامه مطرح شده است، ما درگیر یک جنگ دفاع ملی هستیم که مبتنی بر اصول میهنی و اسلامی مان است، به همین دلیل، معتقدیم که جنگ ما، جنگ آزادیخواهان و شرافتمندان جهان است چرا که ما بخشی از محور شرافتمندانیم، باز هم تاکید می کنم که اصطلاح محور مقاومت، آغاز تبلور طرح اسلامی است که انشاء الله به یاری پروردگار متعال تمام منطقه را فراخواهد گرفت.

العالم: سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که سال 2020 سال پیروزی، تقویت پدافند هوایی و توسعه صنایع نظامی یمن خواهد بود، حالا شما در سطح سیاسی، سال 2020 را چطور ارزیابی می کنید؟

الدیلمی: از آغاز تجاوز به یمن، رهبران انقلابی، طرح‌های زیادی برای توسعه توانمندی جنگی و نظامی جهت مقابله با متجاوزین در سطوح دریایی، زمینی و هوایی اجرا کردند که این روند ادامه خواهد یافت، در سطح سیاسی، یمن روابط خود را با نهادهای بین المللی بیشتری گسترش خواهد داد و انشاءالله در سال آینده، جامعه جهانی بیش از پیش واقعیت اوضاع یمن را درخواهد یافت، همچنین در سال آینده کشورهای بیشتری، دولت صنعا را به رسمیت خواهند شناخت و چه بسا سال آینده، سال پایان تجاوز و احیای جایگاه واقعی یمن در میان ملتهای عربی و اسلامی خواهد بود. اما موضوع مهم، توقف تجاوز و رفع محاصره یمن است تا پس از آن یمنی ها گفت وگو برای تعیین سرنوشت و ترسیم آینده خود را آغاز کنند، نکته مهم دیگر آن است که تجاوز به یمن به طور حتم اختلافاتی را در این کشور ایجاد نمود که نمی توان منکر آن شد، اما این اختلافات فقط 10 درصد از بحران یمن را شامل می شود، مشکل اصلی، عربستان سعودی است که با همکاری آمریکا، صهیونیست‌ها، انگلیسی‌ها و برخی از کشورهای جهان، علیه یمن به عنوان عضو سازمان ملل متحد، ائتلاف تشکیل داده و به این کشور تجاوز کرده است. بنابراین عربستان سعودی و همپیمانانش در این زمینه مسئولند و باید غرامت خسارات و تلفات پنج سال تجاوز به یمن را بپردازند.

العالم: خسارات وارده به یمن چقدر است؟

الدیلمی: به خاطر اینکه تجاوز هنوز ادامه دارد نمی توانم آمار دقیقی در این زمینه ارائه دهم به این دلیل که هر ساعت ارقام تغییر می کند، وقتی تجاوز متوقف شود می توان رقم واقعی را اعلام کرد، برخی از موسسات بین المللی مانند بانک جهانی، دو سال قبل این رقم را دهها میلیارد دلار اعلام کردند، برخی از موسسات نیز این رقم را بیش از 500 میلیارد دلار اعلام نمودند اما من با قاطعیت می گویم که مبلغ خسارات وارده به یمن، صدها میلیارد دلار است.

العالم: پس از توقف تجاوز به یمن، آیا از عربستان سعودی غرامت درخواست خواهید کرد؟ این در حالی است که هر دقیقه یک کودک در یمن می میرد و جان این کودکان بسیار ارزشمندتر از تمام پول‌های سعودی است؟

الدیلمی: عربستان باید غرامت تجاوز به یمن را بپردازد، یمن قبل از آغاز تجاوز سعودی، دارای تاسیسات زیربنایی و اقتصادی مناسب بود، البته مشکلاتی داشت اما این تجاوز، یمن را ده‌ها سال به عقب برگرداند پس باید غرامت آن را بپردازند، متجاوزین، دهها هزار یمنی را کشتند، عربستان سعودی حتی اگر تمام گنجهای دنیا را داشته باشند، به اندازه یک قطره خون کودکان، زنان، سالمندان، یا نیروهای ارتش و کمیته های مردمی، که به خاطر یمن جهاد می کنند، نمی ارزد.

العالم: آیا در سایه حضور نیروهای بیگانه در یمن، گفت وگویی درباره بحران یمن به ویژه جنوب این کشور انجام خواهد شد؟

الدیلمی: هدف اصلی نیروهای یمنی توقف تجاوز و رفع محاصره است، ما با خود عهد بسته ایم که یمن را آزاد کنیم و تمام نیروهای متجاوز را از این سرزمین بیرون برانیم، ما قول داده ایم که در صورتیکه بی ثباتی در یمن استمرار یابد و حاکمیت ملی آن مخدوش باشد، هیچ طرفی در منطقه، طعم ثبات، حاکمیت و امنیت را نچشد. زمانی که متجاوزین بخواهند بروند باید غرامت این پنج سال تجاوز را بپردازند، این نه شرط و شروط است و نه آنها می توانند در این زمینه بر سر ما منت بگذارند، بلکه این حق ماست، این غرامتی است که متجاوزینی که در یمن پوزه‌شان در برابر مجاهدات‌های مردم، به خاک مالیده شد باید بپردازند، پس از پرداخت غرامت و خروج نیروهای متجاوز، یمن، یک کشور آزاد، مستقل و دارای حاکمیت ملی خواهد بود.

العالم: اسرئیل همواره در یمن دخالت کرده است، سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله اخیراً اعلام کرد که به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد، به نظر شما، اسرائیل به طور مستقیم در تجاوز به یمن شرکت دارد؟

الدیلمی: یک ماه قبل از آغاز تجاوز به یمن، نتانیاهو ادعا کرده بود سیطره انصارالله بر صنعا و یمن بیشتر از برنامه اتمی ایران برای اسراییل خطرناک است، در واقع نتانیاهو با این سخن، خشم خود را از انصارالله نشان داد و عربستان سعودی این خشم را با تجاوز به یمن خالی کرد، رژیم صهیونیستی از ابتدا در تجاوز به یمن شرکت داشت و ما اطلاعات کافی در این زمینه داریم.

العالم: یعنی سعودی مجری فرامین اسراییل است؟

الدیلمی: عربستان سعودی بخش اصلی پروژه صهیونیستی آمریکایی علیه منطقه است.

العالم: یعنی تجاوز، طرحی اسرائیلی بود که عربستان سعودی با هدایت آمریکا آن را اجرا کرد؟

الدیلمی: حتما، و البته با مشارکت تسلیحاتی آمریکایی و اروپایی و پوشش سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی انجام شد، مانند «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد که ابتدا نام عربستان سعودی را در لیست سیاه نقض کنندگان حقوق کودکان یمن نوشت اما به خاطر فشارهای مالی ریاض، این نام را حذف کرد.

پربیننده ترین خبرها