یک خبر چند خط تحلیل/

خون شهیدان سلیمانی و المهندس مرزهای عراق را ترسیم خواهد کرد

خون شهیدان سلیمانی و المهندس مرزهای عراق را ترسیم خواهد کرد
چهارشنبه 18 دی 1398 - 19:10

خبر:

یک منبع سیاسی مطلع از نشست های گسترده با نظارت "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا و شخصیت های وابسته به گروههای سنی مذهب عراق، در امان، پایتخت اردن و اربیل با هدف احیای طرحی موسوم به "اقلیم سنی" با حمایت آمریکا خبر داد.

تحلیل

- طرح تجزیه عراق که آمریکا پیوسته در پی تحقق آن بوده است یکی از اهداف اصلی اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 بود، چنانکه "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری وقت که مقام بلندپایه ای در سیاست خارجه ای آمریکا محسوب می شد به صورت علنی به این مساله اشاره کرده و گفته بود: نمی توان بر عراق سیطره پیدا کرد مگر اینکه این کشور به سه اقلیم کردی، شیعه و سنی تقسیم شود.

- تحولاتی که عراق پس از اشغال آمریکا به خود دید و سراسر آشوب و تنش بود باعث شد که این طرح آمریکا ظاهرا به حاشیه رانده شود اما در حقیقت آمریکا به رغم انتقال قدرت از جمهوری خواهان به دموکرات ها و سپس دموکرات ها به جمهوری خواهان، از تلاش برای اجرای این طرح هرگز صرف نظر نکرد و همواره در حال تلاش برای تحقق این طرح بوده است.

- باید توجه داشت که توجه آمریکا به طرح "اقلیم سنی" با مرور زمان و بروز بحرانهایی که واشنگتن برای آمریکایی ها به وجود آورده است تشدید شد. چه در زمان اشغال عراق و چه در زمان ظهور داعش در این کشور و چه در دوره کنونی و ظهور گروهک خرابکار موسوم به "جوکر" در عراق که از سوی سفارت آمریکا تغذیه می شوند، در همه این مراحل آمریکا یکی از عاملان اصلی فتنه بوده و در سایه تمام این تحولات طرح اصلی اش در خصوص "اقلیم سنی" را فراموش نکرد.

-پیش از ظهور نیروهای حشد الشعبی در عراق آمریکا تصور می کرد که برای اجرای طرح "اقلیم سنی" زمان مناسبی نیست اما پس از ظهور الحشد الشعبی معادلات آمریکا در این خصوص تغییر کرد و پرونده این طرح را روی میز قرار داد.

- علت اول و آخر دشمنی آمریکا و مزدورانش در عراق با حشد الشعبی که از طریق ایجاد گروه نقابداران موسوم به جوکر و حمایت از بعثی ها و داعشی ها اعمال شد، حمایت حشد از تمامیت ارضی عراق و مخالفتش با تجزیه این کشور است. این دشمنی پس از پیروزی حشد بر داعش بیشتر شد به نحوی که آمریکا و رژیم اسرائیل وارد فاز توسل به زور برای مقابله با حشد الشعبی شدند و متعاقبا اردوگاه ها و پایگاه های حشد در سال 2019 آماج حملات مکرر قرار گرفت که باعث شهادت تعداد زیادی از نیروهای حشد شد.

- خطرناک ترین بخش توطئه آمریکا و اسرائیل سوار شدن گروه های جوکر، بعثی ها و داعشی ها بر موج تظاهرات حق طلبانۀ عراقی ها برای مبارزه با فساد و مفسدین بود به نحوی که این مزدوران تلاش کردند تظاهرات و شعارهای حق طلبانۀ مردمِ خواهان عدالت و مبارزه با فساد را به تظاهرات و شعارهای ضد حشد شعبی تبدیل کنند و کار به جایی رسید که حملاتی علیه دفاتر حشد انجام شد و در روز روشن برخی از نیروهای قهرمان حشد کشته شدند.

- آمریکا تصور می کرد که شرایط برای برهم زدن همیشگی روابط ملت های ایران و عراق فراهم شده است و می تواند با شهید کردن سردار سلیمانی و مهندس به عنوان عاملان تحکیم روابط دو کشور، روابط دو جانبه را تیره کند ولی باد بر خلاف میلش وزیدن گرفت و خون این دو شهید در هم آمیخت و خون آنها باعث وحدت دو ملت شد که تشییع باشکوه شهید سلیمانی و مهندس نمونۀ بارز این وحدت بود و کسانی که در عراق و ایران پیکرهای دو شهید را تشییع کردند، همه موانع تحکیم وحدت دو ملت را از سر راه برداشتند.

- خون پاک سلیمانی و مهندس و همرزمانش باعث تحکیم وحدت صفوف شیعیان شد صفوفی که به علت ناآگاهی و غفلت، به جولانگاه گروه های وابسته آمریکا تبدیل شده بود تا این صفوف را در هم بشکنند ولی مجلس نمایندگان عراق طرحی را تصویب کرد که دولت بغداد را ملزم به اخراج نیروهای خارجی خصوصاً آمریکایی از خاک عراق می کند که این امر آرزوی آمریکا را برای تجزیه عراق به باد داد و باید گفت این خون شهید سلیمانی و مهندس است که پس از مرزهای عراق و ایران را تعیین خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها