ترور قاسم سلیمانی بزرگترین تهدید انتخاب مجدد ترامپ

ترور قاسم سلیمانی بزرگترین تهدید انتخاب مجدد ترامپ
پنج‌شنبه 19 دی 1398 - 14:01

خبر:

- دیشب و پس از ساعت‌ها تأخیر ترامپ در مقابل رسانه حاضر شد و بگونه ای رفتار کرد که ماجرای ترور سردار سلیمانی با حمله موشکی ایران به "عین الاسد" تلافی شده و ماجرا پایان یافته است.

تحلیل:

- اگر چه در کلام رهبر ایران تأکید شد مساله حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین الاسد تنها یک "سیلی" به آمریکا بوده است. ترامپ کوشید تا ماجرا را با نتیجه مساوی پایان یافته اعلام کند.
- تاملی در کلام دیروز ترامپ نشان میدهد شاید بزرگترین مساله ای که به عنوان تهدید روزهای آینده می‌تواند کابوس او باشد تمرکز ایران و محور مقاومت بر رفتار و عملیاتی باشد که نتیجه آن تحقیر جدی آمریکایی‌ها باشد. دیروز بصراحت ترامپ "ادرس نقطه ضعف" خود را ناخواسته اعلام کرد جایی که کوشید تا طبق معمول با تخریب اوباما در ماجرای دستگیری ملوانان آمریکایی و تحقیر آمریکا در این زمان در مقابل ایرانیان خود را محبوب القلوب آمریکاییان نشان دهد.
-ترامپ در بیان دیروز خود خرسند از کمی حجم خسارات وارده به عین الاسد! و بی اهمیت جلوه دادن حملات به پایگاه "امریکایی اربیل" در خصوص استراتژی اعلامی جدید ایران و محور مقاومت مبنی بر "اخراج امریکا از منطقه" تجاهل کند. تاکید بر این استراتژی از سوی رهبری انقلاب و سایر رهبران مقاومت معنایش آن است که همچنان سناریوهای "تحقیرهای تاریخی آمریکا" در انتظار ترامپ خواهد بود و دور از ذهن نیست که بزرگی این تحقیرها صرف نظر از جنس و نوع آنها هدف اساسی اخراج آمریکا از منطقه را همزمان با باز داشتن ترامپ از تکیه زدن مجدد بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا محقق کند. فراموش نکنیم ماجرای بازداشت آمریکایی‌ها در ابتدای انقلاب ایران کارتر را از تصدی مجدد پست ریاست جمهوری آمریکا باز داشت. حجم آن تحقیر تاریخی به‌میزانی بود که حتی انعقاد قرارداد "کمپ دیوید"با سادات و بگین و بعد از 40 سال جنگ میان اعراب و اسرائیل هم کمکی به رای آوری کارتر نکرد
- ترامپ از روز ترور قاسم سلیمانی تا انتخابات آمریکا حتما چشم انتظار "غافلگیری های جدید "خواهد ماندوبهمین خاطر و بمنظور گریز از تهدیدهای ناشی از آن احتمالا بر مقولاتی چون تقویت و سرعت بخشیدن به پروژه "معامله قرن" تأکید ویژه خواهد کرد اما آیا با این لطایف الحیل به نتیجه خواهد رسید؟ این را تحولات پیش بینی نشده روزها و ماههای آینده روشن خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها