تحریم عربستان برای میزبانی جلسات جامعه مدنی گروه 20

تحریم عربستان برای میزبانی جلسات جامعه مدنی گروه 20
سه شنبه 24 دی 1398 - 10:09

سازمان های برجسته بین المللی حقوق بشر اعلام کردند جلسات جامعه مدنی جهانی را که امسال قرار است در چارچوب اجلاس گروه 20 به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود، تحریم می کنند.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری عربی ۲۱، سازمان عفو بین الملل و سازمان شفافیت بین المللی و سازمان سیویکوس روز دوشنبه در بیانیه مشترک، تصمیم خود برای تحریم جلسات جامعه مدنی جهانی به میزبانی عربستان را اعلام کرد.
این سازمان ها در بیانیه مشترک خود عنوان کردند که جلسات یاد شده "تلاشی طنز توسط میزبان جدید گروه ۲۰ ( G۲۰ ) برای پوشاندن پرونده سیاه عربستان در زمینه حقوق بشر است.
کارگروه جامعه مدنی گروه ۲۰ ( G۲۰ ) از روز یکشنبه نشست مقدماتی خود را برای آماده سازی جهت جلسات آغاز کرد و به مدت سه روز ادامه می یابد.

سازمان های یاد شده در بیانیه خود نشست های ریاض را مسخره و دروغین ارزیابی و اعلام کردند: ما نمی توانیم در فرآیندی شرکت کنیم که دولت آن کشور آزادی بیان را محدود و فعالیت برای حقوق زنان و اقلیت ها را جرم می شناسد و منتقدان را شکنجه و اعدام می کند.
این سازمان های حقوق بشری اضافه کردند : عربستان سعودی مسئول قتل جمال خاشقچی خبرنگار و منتقد دوستار صلح است و پس از گذشت بیش از یکسال از قتل او در اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون عدالت در این قضیه تحقق نیافته و هیچ کس پاسخگوی قتل وی نیست.
این بیانیه اضافه کرد: فعالان برجسته حقوق زنان در عربستان هنوز در پشت زندان هستند و به دلیل دفاع از حقوق زنان محاکمه می شوند.
سازمان های بین المللی یاد شده افزودند: همچنین ده ها نفر از افراد دیگر از جمله مدافعان حقوق بشر به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در عربستان سعودی برای مدت های طولانی به زندان محکوم شده اند و یا به طور خودسرانه بدون توجیه اتهام یک سال تا شش ماه با انجام شکنجه های منظم و سایر بدرفتاری ها در بازداشت بسر می برند.
پیشتر سازمان عفو بین الملل پیش از این از تلاش عربستان برای سرمایه گذاری در کمپین های بین المللی و کسب میزبانی مسابقات مهم ورزشی برای تغییر چهره خود در افکار عمومی جهان خبر داد و تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی همچنان بد است.
عربستان سعودی به عنوان میزبان سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ تعیین شده است.
گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد.
این گروه شامل، آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و ...)، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.
نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می کند بسیاری از کشورها ترتیبی داده اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی داشته باشند.
این نشست ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

پربیننده ترین خبرها