آیا لحظه پرتاب ماهواره ایرانی ظفر فرارسیده است؟

آیا لحظه پرتاب ماهواره ایرانی ظفر فرارسیده است؟
پنج‌شنبه 26 دی 1398 - 23:07

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی امروز (پنجشنبه) با انشار توییتی از پویش "ظفر + من" برای پخش "صدای ایران" از ماهواره ظفر سخن گفته که رئیس سازمان فضایی کشور 28 آذر ماه امسال اعلام کرده بود که نتیجه سازگاری ماهواره ظفر با پرتابگر به زودی اعلام می شود.

العالم ـ ایران ـ علمی

در توییت امروز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: قرار است ماهواره ظفر در کنار ماموریتهای تحقیقاتی، یک پیام نیز مخابره کند. چه پیامی؟ هر چه شما بخواهید لطفا با ثبت‌نام در http://ZafarPlus.Ir یا شبکه‌های اجتماعی (با #صدای_ایران) پیام خود را (حداکثر ۱دقیقه) به ما بگویید. بهترین‌ها از ظفر منتشر می‌شوند!

انتشار این توییت در حالی است که مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز پس از آذری جهرمی، توییتی را در خصوص پایان طراحی ماهواره ظفر که پیش از این خبر آن اعلام شده بود، دوباره منتشر و خاطرنشان کرد: "طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید، در هفته آینده رسما آن‌ را تحویل خواهیم گرفت تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار، نهایی شود."

باز انتشار این توییت در حالی است که رئیس سازمان فضایی 28 آذر ماه امسال اعلام کرده بود نتیجه سازگاری ماهواره ظفر با پرتابگر به زودی اعلام می شود.

مرتضی براری درباره آخرین وضعیت پرتاب ماهواره ظفر به فضا که طراحی و ساخت آن به دانشگاه علم و صنعت واگذار شده است، گفته بود که تمام تست های ماهواره ظفر به صورت کامل انجام شده است.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به این که روند سازگاری هماهنگی این ماهواره با ایستگاه های زمینی و با پرتابگر در حال انجام است، درباره زمان پرتاب این ماهواره، خاطرنشان کرده بود: بعد از اینکه تست های سازگاری با ماهواره بر و ایستگاه زمینی انجام بگیرد، از مراجع قانونی مجوزهای لازم برای پرتاب را پیگیری خواهیم کرد.

طراحی و ساخت ماهواره ظفر از سوی سازمان فضایی به دانشگاه علم و صنعت واگذار شده که دو برابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از ۱۵ برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری از مزایای این ماهواره به شمار می رود.

وزن ماهواره ظفر ۹۰ کیلوگرم بوده که به منظور استقرار در مدار دایره با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر و زاویه انحراف مداری ۵۵ درجه طراحی شده است؛ همچنین این ماهواره مجهز به دوربین‌های رنگی و قادر به تصویربرداری از سطح زمین است.

ماهواره ظفر در نوبت پرتاب

آخرین خبرهای اعلام شده در خصوص ماهواره ظفر مربوط به دهم دی ماه (ماه جاری) بود که جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره آخرین وضعیت ساخت ماهواره ظفر توسط پژوهشگران این دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه وظایف خود را انجام و ماهواره را تحویل کارفرما داده است.

وی از تحویل ماهواره ظفر به سازمان فضایی ایران و ادامه فرایندهای مربوط به پرتاب توسط این سازمان خبر داده بود.

ذاکری گفته بود که ماهواره ظفر به زمان‌بندی تعیین شده برای ساخت رسیده است و طبق اعلام قبلی، این ماهواره نخستین ماهواره در نوبت پرتاب امسال قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها