'تایمز اسرائیل':

علی‌رغم برکناری وزیر خارجه بحرین، روابط ادامه خواهد داشت

علی‌رغم برکناری وزیر خارجه بحرین، روابط ادامه خواهد داشت
شنبه 28 دی 1398 - 15:07

وزیر خارجه بحرین پس از 15 سال کنار رفت؛ فردی که به داشتن روابط گرم با صهیونیست‌ها شهره بود. از این رو کارشناسان در صدد بررسی تأثیر برکناری وی بر روابط تل آویو-منامه برآمده‌اند.

العالم - بحرین

یک نویسنده صهیونیستی در واکنش به برکناری «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که روابط آشکار و دوستانه‌ای با تل آویو داشت، نوشت که برکناری وی تأثیری در عادی‌سازی روابط بحرین و رژیم اسرائیل ندارد.

به نوشته وبگاه عربی ۲۱، «رفائیل آهارون» در گزارشی در روزنامه تایمز اسرائیل، نوشت: «خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین به طور آشکارا از اسرائیل حمایت می‌کند و از این رو چه بسا هزینه آن را نیز پرداخت کرد و پس از ۱۵ سال به طور ناگهانی از پست خود کنار گذاشته شد. او پیش از این با "یسرائیل کاتص" همتای اسرائیلی خود عکس یادگاری انداخته بود و بشدت به ایران حمله می‌کرد و با رسانه‌های اسرائیلی به گفت‌و‌گو می‌نشست».

این نویسنده صهیونیستی با این حال نوشت که هنوز دلایل برکناری «خالد بن احمد آل خلیفه» روشن نیست.

قرار است «عبداللطیف الزیانی» دبیر کل کنونی شورای همکاری خلیج فارس جای او را بگیرد و خالد بن احمد نیز یک مقام تشریفاتی به نام مشاور امور دیپلماتیک شاه را عهده‌دار شود.

«یوآل گوزانسکی» کارشناس امور کشورهای خلیج فارس در دانشگاه تل آویو نیز در بیان چرایی برکناری «خالد بن احمد» به روزنامه تایمز گفت: «ما در برابر چندین تحلیل‌ قرار داریم؛ آیا بحرین از رشد قدرت ایران و همپیمانانش در منطقه ترسیده است؟ یا اینکه این برکناری نشان از این دارد که بحرین با بخش سیاسی "معامله قرن" موافق نیست؛ با اینکه منامه سال گذشته میزبان رونمایی از بخش اقتصادی معامله قرن بود. احتمال دیگر این است که سعودی‌ها در خصوص مواضع خالد بن احمد به بحرین هشدار داده‌اند. شاید هم تمامی این دلایل در کنار یکدیگر موجب برکناری او شده باشد».

«سایمون هندرسون» کارشناس امور بحرین در اندیشکده خاورمیانه واشنگتن نیز گفت که برکناری وزیر خارجه بحرین بعید نیست که به دلیل مواضع صریح وی در قبال اسرائیل و دشمنی آشکارش با ایران و قطر بوده باشد.

او پیش‌بینی کرد که کنار رفتن وی موجب تغییرات جدی در سیاست خارجی بحرین شود، چرا که به عقیده او «عبدالطیف الزیانی» فردی محافظه‌کار است.

این کارشناس آمریکایی در پایان تأکید کرد که پادشاه بحرین خود گام‌هایی به صورت پنهانی برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی برداشته است و از این رو اسرائیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که روابط میان منامه و تل آویو حتی با تغییر وزیر خارجه نیز بدون دردسر ادامه یابد.

فارس

پربیننده ترین خبرها