آیا وزیر خارجه بحرین به دلیل روابط با تل‌آویو برکنار شد؟

آیا وزیر خارجه بحرین به دلیل روابط با تل‌آویو برکنار شد؟
جمعه 27 دی 1398 - 01:08

یک روزنامه صهیونیستی به عوامل برکناری وزیر خارجه پیشین بحرین پرداخت و عواملی مانند حمایت آشکار وی از رژیم صهیونیستی و اعلام دشمنی با تهران و دوحه را از عوامل برکناری وی خواند.

العالم - بحرین

«خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین ۱۲ دی ماه جاری، جای خود را به «عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس داد و الزیانی وزیر خارجه جدید بحرین نام گرفت.

پایگاه «تایمز اسرائیل» به بررسی علل برکناری خالد بن احمد پرداخت و عنوان کرد که علت برکناری ناگهانی این دیپلمات که وی را «ارشد و کهنه‌کار» می‌خواند، مبهم است.

این پایگاه با اشاره به به اینکه خالد بن احمد، تنها مسئول در سطح کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود که مدعی شد، رژیم صهیونیستی حق دارد «از نظر نظامی، از خود دفاع کند»، نوشته است که این وزیر برکنار شده بحرینی، حامی رژیم صهیونیستی بوده است.

تایمز اسرائیل برکناری خالد بن احمد را تنزل درجه‌ای برای وی خوانده و نوشته است که پشت پرده اتخاذ این تصمیم از سوی پادشاه بحرین واضح نیست.

«یوئل گوزانسکی» از پژوهشگران انستیتو مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو در این باره به این پایگاه گفت که خالد بن احمد طی سال‌های گذشته، حامی این رژیم بود، ولی «طی هفته‌های گذشته، موضع محتاطانه‌تر و سنتی‌تری در قبال اسرائیل اتخاذ کرد».

اشاره گوزانسکی به اظهارات خالد بن احمد در یک کنفرانس منطقه‌ای است که ۲۳ نوامبر (۳ آذر) در منامه برگزار شد. وی در سخنرانی خود، از اینکه رژیم صهیونیستی «همچنان حقوق بین‌الملل را نادیده می‌گیرد» ابراز تأسف و از گسترش شهرک‌سازی این رژیم در کرانه باختری و تداوم اشغال ارتفاعات جولان اشغالی، انتقاد کرد.

این تحلیلگر صهیونیست اظهارات وزیر خارجه برکنار شده بحرین را به «فال بد» گرفت و گفت که این اظهارات، چندین گام رو به عقب است، زیرا خالد بن احمد، قبلا خواستار بهبود روابط با رژیم صهیونیستی بود، ولی در حال حاضر از این مسئله عقب نشسته است.

تایمز در ادامه به نقل از «عزمی بشاره» که عضو پیشین کنیست رژیم صهیونیستی ود، گزارش داد که احتمالا، مواضع خصمانه خالد بن احمد در قبال ایران و قطر یکی از عوامل برکناری وی بوده است.

بشاره همچنین تأکید کرد که وزیر خارجه برکنار شده بحرین، یکی از «عوامل عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود» و اظهارات وی در حمایت از این رژیم، علت کنار گذاشته شدنش بوده است.

این روزنامه به نقل از «سیمون هندرسون» از کارشناسان مسائل بحرین در انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اعلام کرد که برکناری خالد بن احمد از این منصب، غیر منتظره نبود؛ زیرا بحرین به رهبری وی، پیشرفتی نداشت.

هندرسون بر این باور است که الزیانی، مانند خالد بن احمد، خواستار افزایش ارتباط با رژیم صهیونیستی نخواهد بود و مانند وی، به قطر حمله لفظی نخواهد کرد.

الزیانی که اول آوریل سال ۲۰۱۱ به دبیر کلی شورای همکاری منصوب شده بود، تا آوریل ۲۰۲۰ در این منصب خواهد بود و اول آوریل آتی، آن را به «نایف بن فلاح الحجرف» کویتی تحویل خواهد داد.

الزیانی نظامی بازنشسته با درجه سرتیپ ستاد است. زمانی که وی دبیر کل شورای همکاری شد، اولین نظامی نام گرفت که در این منصب قرار می‌گرفت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها