عمران خان: پاکستان برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان تلاش می‌کند

عمران خان: پاکستان برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان تلاش می‌کند
دوشنبه 30 دی 1398 - 17:51

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر روابط حسنه کشورش با ایران و عربستان گفت: اسلام‌آباد با اطلاع از وضعیت منطقه، در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان تلاش می کند.

العالم -آسیا

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد اسلام‌آباد تلاش دارد تا تنش‌ها در منطقه را کاهش داده و از ایجاد جنگ جلوگیری کند.

«عمران خان» در گفت‌وگو با شبکه خبری «دویچه وله» گفت: ما در یک منطقه پرآشوب زندگی می‌کنیم. پاکستان با عربستان و ایران که هردو از شرکای دیرینه این کشور هستند، روابط بسیار حسنه‌ای دارد و بنابراین تنش‌ها میان ایران و عربستان می‌تواند برای پاکستان فاجعه‌بار باشد.

وی افزود: پاکستان تلاش دارد تا تنش‌ها میان عربستان و ایران به سمت گزینه نظامی حرکت نکند، چراکه منطقه تحمل جنگی دیگر را ندارد.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افغانستان دیگر همسایه پاکستان است و اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای صلح در این کشور به‌کار می‌گیرد. افغانستان طی 4 دهه گذشته از جنگ آسیب دیده و پاکستان از مذاکرت طالبان و آمریکا برای پایان جنگ در این کشور حمایت می‌کند و بزودی صلح در این کشور جاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: هند یک مشکل اساسی در منطقه است، این کشور با ایدئولوژی نازی احاطه شده و این طرز فکر هندو را برتر دانسته و به دنبال سرکوب اقلیت در این کشور است که این موضوع برای همسایگان این کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

عمران خان تاکید کرد: هم‌اکنون 8 میلیون مردم کشمیر در این تفکر محاصره شده‌اند و در هند سایر اقلیت‌ها جایگاهی ندارند.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: زمانی که به عنوان نخست وزیر انتخاب شدم تمام تلاش خود را کردم تا با مقامات هندی برای حل مشکلات قدم برداریم اما هند به این خواسته پاسخ نداد. اکنون نیز مشاهد می‌شود که احاطه افکار افراطی در هند پس از الحاق منطقه مورد مناقشه کشمیر آشکارتر شده است.

وی بار دیگر نیز تاکید کرد که تمام قطعنامه‌های بین المللی، کشمیر را منطقه مورد مناقشه تعریف کرده و در نهایت این مردم هستند که در مورد سرنوشت خود تصمیم خواهند گرفت.

عمران همچنین درباره وضعیت حقوق بشر در منطقه کشمیر نیز گفت: از تمام کسانی که ادعا می‌کنند وضعیت حقوق بشر در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان خوب نیست دعوت می‌کنیم تا به کشمیر سفر کرده و وضعیت حقوق بشر را در دو قسمت هند و پاکستان مشاهده کنند و درباره آن قضاوت کنند.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: کشمیر تحت کنترل پاکستان با انتخابات، دولت خود را انتخاب می‌کنند و همانند سایر دولت‌ها مشکلاتی در این بخش وجود دارد، اما مطمئن هستم که به ناظران بین‌المللی اجازه بازدید از کشمیر تحت کنترل هند داده نخواهد شد. تمام مقامات ارشد کشمیر در منطقه هند بازداشت و در زندان هستند و در حال حاضر خدمات اینترنتی در این منطقه آزاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: پاکستان آماده برگزاری رفراندوم در منطقه کشمیر است. باید اجازه داد تا خود مردم کشمیر تصمیم بگیرند که آیا خواهان باقی ماندن در کنترل پاکستان هستند و یا می‌خواهند به طور کامل مستقل شوند.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با این شبکه آلمانی، افزود: در حال حاضر با یک فاجعه انسانی در کشمیر روبرو هستیم و هزاران تن از مردم این منطقه تاکنون کشته شده‌اند و وضعیت ارتباطی نامناسب است و تا زمانی که هند این منطقه را که از نظر سازمان ملل منطقه تحت مناقشه است به سرزمین خود الحاق کند، گفت‌وگو میان دو کشور امکان پذیر نخواهد بود.

وی بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا به منطقه کشمیر توجه کنند و دلیل این عدم توجه را عدم چشم‌پوشی از بازارهای هند از سوی کشورهای غربی دانست.

عمران خان بار دیگر نسبت به درگیری هسته‌ای میان پاکستان و هند هشدار داد و گفت: کشورهای اروپایی و به‌خصوص آلمان می‌توانند در این باره نقش مهمی را ایفا کنند.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صلح افغانستان گفت: افغانستان طی 40 سال گذشته درگیر جنگ بوده و مردم این کشور درد و رنج زیادی را متحمل شده‌اند. ما امیدوار هستیم که مذاکرات آمریکا و طالبان با موفقیت همراه باشد و با انتخاب مجدد اشرف غنی شاهد صلح در این کشور باشیم که نه تنها برای مردم این کشور همچنین برای کشورهای همسایه از جمله پاکستان سبب افزایش مناسبات اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی شود.

عمران خان در پاسخ به سوالی درباره چگونگی رابطه پاکستان با طالبان نیز گفت: پاکستان تلاش خود را برای انجام مذاکرات صلح افغانستان انجام داده و تاکنون میزبان برخی مذاکرات بوده است. اسلام‌آباد همچنین در آزادی دو استاد دانشگاه از زندان طالبان نقش مهمی را ایفا کرد و از این پس نیز تلاش بیشتری را برای به ثمر رسیدن مذاکرات صلح انجام خواهد داد.

وی با اشاره به زندگی 3 میلیون مهاجر افغان در پاکستان، افزود: پاکستان از جمله اولین کشورهایی بود که دولت طالبان را به رسمیت شناخت، بنابراین ما تمام تلاش خود را برای انجام مذاکرات صلح کرده‌ایم و به نفع ماست که صلح در افغانستان جاری شود.

عمران خان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور هند در افغانستان تهدیدی برای پاکستان است، نیز گفت: افغانستان کشور مستقلی است و می‌تواند با هر کشوری که می‌خواهد ارتباط داشته باشد. نگرانی اصلی ما این است که هند از طریق افغانستان به نیروهای امنیتی ما حمله کند و این مهم‌ترین نگرانی پاکستان از حضور هند در افغانستان است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها