حمله راکتی به فرودگاه معیتیقه در پایتخت لیبی

حمله راکتی به فرودگاه معیتیقه در پایتخت لیبی
جمعه 4 بهمن 1398 - 06:33

رسانه‌ها از حملات راکتی به فرودگاه معیتیقه در طرابلس پایتخت لیبی خبر دادند.

العالم-آفریقا

به گزارش بامداد جمعه شبکه خبری الجزیره، منابع محلی به الجزیره گفتند که دست کم پنح راکت به فرودگاه معیتیقه در طرابلس اصابت کرد.

این فرودگاه تاکنون بارها از سوی نیروهای موسوم به «ارتش ملی» وابسته به خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش هدف قرار گرفته است.

درگیری میان نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج (مورد حمایت بین المللی) در ماه های اخیر افزایش یافته و محافل منطقه ای و بین المللی را به تلاش برای کاهش تنش و برقراری آتش بس واداشته است.

کشور الجزایر روز پنجشنبه میزبان نشست وزیران امور خارجه آلمان، مالی، مصر، سودان، چاد، نیجریه، و تونس با عنوان نشست کشورهای همسایه لیبی بود.

دولت وفاق ملی لیبی چهارشنبه شب اعلام کرده بود که در نشست الجزایر درباره لیبی به دلیل آن که دولت شرق لیبی در آن دعوت شده است، شرکت نمی‌کند.

«محمد الطاهر سیاله» وزیر امور خارجه دولت وفاق ملی گفت که دعوت از وزیر خارجه دولت موازی برای حضور در نشست الجزایر مغایر با قطعنامه های شورای امنیت است.

شهر برلین آلمان نیز یکشنبه گذشته میزبان نشست بین المللی با موضوع بحران در لیبی بود؛ طرف‌های درگیر در لیبی، شماری از کشورهای منطقه‌ای، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان، ترکیه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در این کنفرانس شرکت کردند.

کنفرانس صلح لیبی در برلین روز یکشنبه با حضور ۱۲ کشور و ۴ نهاد بین المللی و منطقه‌ای برگزار و مهم‌ترین موضوع در بیانیه پایانی این کنفرانس، لزوم تعهد به توافق‌ آتش‌بس در لیبی اعلام شد.

با این حال رسانه‌های وابسته به دولت وفاق ملی لیبی که در غرب این کشور مستقر هستند، اعلام کردند که اندکی پس از پایان کنفرانس برلین، نیروهای ارتش شرق این کشور به فرماندهی «خلیفه حفتر» به طرابلس پایتخت حمله کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

پربیننده ترین خبرها