عصائب اهل الحق: نخست وزیر جدید عراق باید به خروج نظامیان خارجی پایبند باشد

عصائب اهل الحق: نخست وزیر جدید عراق باید به خروج نظامیان خارجی پایبند باشد
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 21:11

قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق روز دوشنبه با اشاره به تصویب ۱۵ دی ماه مجلس عراق برای خروج نظامیان خارجی از جمله نیروهای آمریکایی از عراق گفت که نخست وزیر جدید باید به اجرای طرح مجلس برای خروج نظامیان خارجی پایبند باشد.

العالم - عراق

الخزعلی در توئیتی نوشت: برای تکمیل خواسته‌های برحق ملت عراق، پایان دادن به درگیری‌ها و شکست نقشه‌های ایجاد فتنه در عراق بر این باوریم که نخست وزیر آینده باید یک شخصیت مستقل داشته باشد، به هیچ یک از احزاب سیاسی وابسته نباشد، تجربه موفق مدیریتی داشته باشد، تابعیت کشور دیگری نداشته و بهتر است که از عراقی‌های داخل عراق انتخاب شود.

دبیرکل عصائب اهل الحق افزود: نخست وزیر جدید باید قادر باشد که عظمت کشور عراق را پیاده کند، امنیت و قانون را در کشور بگستراند و متعهد شود که به تصمیم پارلمان و ملت برای اخراج نظامیان خارجی و نیز اجرای توافق با چین متعهد بماند.

الخزعلی همچنین تأکید کرد که باید ستاد عالی انتخابات و گروه‌های سیاسی عراق تا پیش از پایان سال جاری میلادی تاریخ انتخابات زودهنگام را مشخص کنند.

پیش از این "حسن الکعبی" رییس ائتلاف بدر در پارلمان عراق روز یکشنبه اعلام کرد که گروه‌های سیاسی عراق در چند روز گذشته در موضوع انتخاب نخست وزیر جدید به توافق رسیده‌اند.

از زمان استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در هفتم آذرماه گذشته و با وجود پایان مهلت قانونی، اختلاف نظرهای درون و بیرون از پارلمان این کشور سبب شده که موضوع انتخاب جایگزین نخست وزیر مستعفی به یکی از مسائل عمده و پیچیده سیاسی چند سال اخیر عراق تبدیل شود.

تاکنون در چند مرحله گزینه نخست وزیری عراق برای تشکیل دولت انتقالی و فراهم سازی انتخابات پیش از موعد تا آستانه معرفی شدن پیش رفته، اما در دقایق پایانی به دلیل برخی فشارها و اختلافات گروهی و حزبی این رویداد محقق نشده است.

«محمد الخالدی» رییس فراکسیون «بیارق الخیر» در پارلمان عراق نیز روز یکشنبه خبر داد که «برهم صالح» تا فردا (سه شنبه) نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد.

الخالدی گفته است که ابتکاری برای حل بحران نامزد نخست وزیر میان تمام طرف‌ها انجام گرفته است و دو روز دیگر، رییس جمهوری فرد مورد نظر را برای تشکیل دولت جدید معرفی می‌کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها