معامله ترامپ؛ ساعت صفر برای رویارویی قطعی به صدا درآمد

معامله ترامپ؛ ساعت صفر برای رویارویی قطعی به صدا درآمد
سه شنبه 8 بهمن 1398 - 15:44

فقط چندین ساعت مانده به اعلام جزئیات معامله ترامپ، فلسطینیان نفس های خود را در سینه حبس کرده  و رهبران عرب نیز تماشاچی هستند در حالی که رژیم صهیونیستی آن را لحظه تاریخی برای خود می داند و اینکه مکان اعلان معامله قرن خود بیانگر ساختار و محتوای آن است.  

العالم تحلیل امروز

این معامله از کاخ سفید همانجایی که زاده شد، اعلام خواهد شد. معامله ای است که مساله فلسطین را به طرحی اقتصادی تبدیل کرده و ملت و سرزمین و حقوق تاریخی فلسطینینان را فراموش کرده و ترامپ حتی قطعنامه های بین المللی را نیز پشت گوش انداخته است زمان بندی اعلان آن نیز تاکیدی بر این نکته است که این معامله طوق رهایی است که ترامپ بر گردن خود و دوستش نتانیاهو انداخته است زیرا مجلس سنای آمریکا محاکمه ترامپ را از روز سه شنبه گذشته به اتهام سوء استفاده از منصب ریاست جمهوری و مانع تراشی برای فعالیت های کنگره آغازکرده و دومی یعنی نتانیاهو نیز دارای 3 پرونده فساد است که کنیست نیز در صدد رایزنی برای اعطای مصونیت وی از این اتهامات یا عدم اعطای آن است .

سرنوشت سیاسی هر دو در خطر است از این رو فرصت مناسبی برای این است که این طرح را ، طرح صلح معرفی کنند در حالی که این طرح در واقع نسخه مسمومی برای پایمال کردن موارد باقی مانده مساله فلسطین خواهد بود.

"ایلان بابیه" مورخ اسرائیلی که به مخالفت با صهیونیست ها و دفاع از حقوق فلسطینیان مشهور است نیز گفت : ابتکار ترامپ (معامله) به اسطوره های صهیونیستی مبتنی بر انکار وجود فلسطینیان ، استناد دارد، زیرا حرکت صهیونیست ها حرکتی استعماری شهرک سازی است و از سال 1948 با پاکسازی نژادی در صدد تبدیل این خرافات به واقعیت بودند که امروز نیز با برگزاری کنفرانس هایی در بحرین که وجود فلسطینی ها را نادیده می گیرد، و بستن پرونده نکبت و حمله به شخصیت ها و سازمان های فرهنگی فلسطینی و هم چنین ادامه سیاست پاکسازی نژادی روزانه درالنقب ،الجلیل و کرانه باختری و سیاست کشتار گروهی در نوارغزه ادامه دارد بنابراین باید واقعیت ایدئولوژی که اجازه چنین اقداماتی را می دهد را به خوبی درک کنیم .

پر واضح است که نقطه آغاز معامله ترامپ ابتدا در بستر تفاهم اسرائیلی ها و سپس تفاهم اسرائیل با امریکا و سپس ارائه آن به طرف فلسطینی به عنوان میانجی شکل گرفت لذا فلسطینی ها نباید اینک از آن انصراف دهند یا حتی درباره آن ابرازنظر کنند اما مخالفت کنونی همه فلسطینیان با مجازات های آمریکا و اسرائیل روبرو خواهد شد که شاید به انحصاری شدن قدس و حمله مجدد به غزه و اعمال محدودیت های بیشتر سیاسی و اقتصادی برای تشکیلات خودگردان در رام الله منجر شود از این رو همه نگاه ها به سوی فلسطینیان و اقدامات آنان است و اینکه آیا به مخالفت اکتفا خواهند کرد؟ و آیا پشت کردن به ترامپ و نتانیاهو کافی است؟ طبعا خیر .

شاید سخنان درزیافته ای که به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نسبت می دهند دلیلی بر این است که انفجاری در راه است به ویژه اگر وی از هماهنگی امنیتی دست برداشته و مانع اعتراض ها و راهپیمائی ها نشود تا به مناطق تماس با اشغالگران برخورد کند در این صورت کرانه باختری به توده آتشی تبدیل خواهد شد که معامله ترامپ را به آتش می کشد که محمود عباس رئیس تشکیلات نباید در آن تردید کند به ویژه که اولین هدف معامله ترامپ ؛ تشکیلات وی است زیرا ترامپ آشکارا معتقد است وجود تشکلات خودگردان در نوع خود یکی از موانع است و می خواهد کرانه باختری و نوار غزه را به گروهی از تاجران واگذار کند تا به عنوان یک طرح اقتصادی و نه سیاسی آن را مدیریت کنند، زیرا تشکیلات جایگاهی در افکار ترامپ و نتنایاهو ندارد.

در نشست بحرین ( معروف به کنفرانس صلح اقتصادی بحرین ) آشکارا برای بسیج کردن حمایت کشورهای عربی ازدیدگاه " مشکل فلسطین فقط اقتصادی است و نه سیاسی" تلاش هایی آغاز شد.

به نظر می رسد نتانیاهو تایید برخی کشورهای عربی به ویژه حوزه خلیج فارس برای طرح خود را به دست آورده است که علائم آن را می توان در اقدامات عادی سازی آشکار روابط با اشغالگران دید و خود نیز با این جمله که برخی سران عرب با این معامله همراهی کرده اند، صراحتا به آن اشاره کرد اما حکام عرب با پذیرفتن جسورانه و مستقیم معامله قرن، نمی توانند با مردمان خود مقابله کنند از این رو نباید دشمنی تاریخی ملت عرب با رژیم صهیونیستی را دست کم گرفت و حساسیت به عادی سازی روابط هر لحظه وجود دارد اما موضع فلسطینیان؛ مهم ترین عامل برای آغاز درگیری گسترده با اشغالگران و نفوذ امریکا در منطقه خواهد بود که نباید فقط با مخالفت باشد زیرا مقابله حتمی است و باید طرف های فلسطینی به مساله انحصار طلبی اسرائیل در غزه ، کرانه باختری و قدس توجه کنند.

اولین اقدام نیز شتاب در آشتی و اتحاد فلسطینیان است. سرنوشت سیاسی ترامپ و نتانیاهو طی چهار یا شش ماه آینده ، مشخص خواهد شد و این زمان کافی است تا محمود عباس زمانی را برای انتخابات گسترده فلسطینی و تشکیل رهبری یکپارچه و دولت ملی با سرنوشتی مشترک مشخص کند بالاخره طرح ترامپ میخ آخر را برتابوت تشکیل دو دولت خواهد زد و راه را برای فعالیت جنبش های آزادی بخش فلسطین می گشاید تا مفهوم رهایی از اشغالگران بار دیگر معنا شود.

کسی چه می داند شاید سحر ساحران برعکس عمل کند و طرح ترامپ میخی باشد بر تابوت رژیم صهیونیستی...

اسراء البحيصي

پربیننده ترین خبرها