آیا فلسطینی ها معامله ترامپ را بهم می زنند؟

آیا فلسطینی ها معامله ترامپ را بهم می زنند؟
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 20:39

رییس جمهور آمریکا پس از سه سال وعده و وعید، بالاخره روز گذشته از معامله شوم خود با رژیم اشغالگر پرده برداشت.

العالم ـ فلسطین اشغالی

درباره بندهای این معامله می توان گفت که فلسطینی ها را به زندگی در کانتون ها و تجمعات مسکونی وامی دارد تا نظامیان اسراییلی بتوانند در هر زمان اقدام به بازداشت و پیگرد و ترور آنها کنند. این معامله در واقع به اشغالگری مشروعیت می بخشد و درتکمیل سیاست جدا کردن مناطق فلسطینی و نوعی به رسمیت شناختن شهرک های صهیونیستی است.

موضع فلسطین در قبال این معامله، تقریبا یکپارچه بوده است. رهبران حماس و فتح توافق نظر کردند که این معامله در واقع ادامه توطئه چینی ها علیه مساله فلسطین است. مرحله انتقالی اینک به پایان رسیده است و فلسطین در آستانه مرحله ای دشوار قرار گرفته است. و تنها راه برای از هم پاشیدگی این معامله آن است که که متحد و یکپارچه باشند. این معامله قطعا شکست خورده است؛ زیرا حتی یک فلسطینی این معامله را امضا نخواهد کرد. یکی از رهبران حماس نیز تاکید کرد که اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس به ابومازن رییس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد همکاری مشترک برای مقابله با معامله ترامپ داد و پیشنهاد ابومازن برای همکاری به منظور مقابله با این معامله در سه عرصه مردمی و سیاسی و دیپلماتیک را تایید کرد.

تحلیلگران سیاسی اما بر این باورند که ملت فلسطین با تمام نیروهای خود باید متوجه این امر شوند که مرحله اوسلو دیگر به پایان رسیده است و باید تمام ابزارهای مبارزه از جمله مبارزه مسلحانه به منظور از هم پاشیدن این معامله را باز پس گیرد. برخی رهبران مقاومت فلسطین نیز می گویند که می توان مقاومت مردمی را آغاز کرد. و اگر دولت آمریکا و یا رژیم اشغالگر بخواهند به نوار غزه به منظور خلع سلاح مقاومت حمله کنند، با تمام قدرت با آن مقابله خواهد شد.

با آنکه طرح ترامپ برای سازش در خاورمیانه با مخالفت گسترده منطقه ای و بین المللی روبرو شد و بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی آن را طرحی برای حذف مساله فلسطین تلقی کردند و با هرگونه طرحی که به صلحی عادلانه منجر نشود، مخالفت کردند؛ شماری از کشورهای عربی اما از این طرح استقبال کردند و فلسطینی ها و اسراییلی ها را برای مذاکره به منظور اجرای این طرح تشویق کردند.

برخی رهبران جنبش فتح به موضع عربی و دیپلماتیک برای حل بحران فعلی تکیه کردند؛ در حالی که برخی رهبران حماس تاکید کردند که نقش اتحادیه عرب فقط به برخی اظهارات و محکومیت ها محدود می شود و به صورت واقعی از ملت فلسطین حمایت نمی کنند.

این معامله همانگونه که رهبران سیاسی فلسطینی درباره آن اتفاق نظر دارند به دنبال ضربه زدن به طرح ملی و مساله فلسطین است و این معامله هیچ گاه نمی تواند اجرایی شود و برای فلسطینی ها الزام آور نیست و ملت فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد. آنها همچنین تاکید کردند که این معامله در این زمان اعلام شد زیرا ترامپ و نتانیاهو هر دو دچار بحرانی در عرصه داخلی هستند و در معرض انزوا و نیز زندان قرار دارند و برای نجات خود حقوق ملت فلسطین و جهان عرب و اسلام را پایمال می کنند.

پربیننده ترین خبرها