آیا معامله ترامپ به شعله ور شدن انتفاضه سوم خواهد انجامید؟

آیا معامله ترامپ به شعله ور شدن انتفاضه سوم خواهد انجامید؟
پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 - 17:29

ترامپ سرانجام از طرح خود برای حذف مساله فلسطین پرده برداشت، این در حالی است که جهان عرب و اسلام مخالفت خود را با آن اعلام کرد و فلسطینی ها برای مقابله با این توطئه که خطرناکترین توطئه از زمان اشغال فلسطین به شمار می آید، خواهان حفظ وحدت و یکپارچگی شدند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

برخی سیاستمداران بر این باورند که معامله ترامپ از سالها پیش طراحی شده بود؛ اما اعلام آن بارها به عقب افتاد و علت اینکه ترامپ در این شرایط آن را اعلام کرد، آن است که ترامپ و نتانیاهو هر دو به دلایل انتخاباتی به این معامله نیاز داشتند.

سیاستمداران می گویند که این معامله چیز جدیدی برای فلسطین اشغالی به بار نیاورده است؛ زیرا آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسراییلی ها به رسمیت شناخت و این علاوه بر به رسمیت شناختن جولان اشغالی برای رژیم اشغالگر است؛ اما مساله ای که تازگی دارد، چالش جدیدی که این معامله برای جهان عرب و اسلام و ملت فلسطین برای دفاع از مقدسات امت اسلامی در فلسطین ایجاد کرد.

این سیاستمداران تاکید می کنند که این معامله در واقع یک معامله ننگین است؛ زیرا هرکسی که در این معامله مشارکت کند و در مقابل آن سکوت کند و با آن مقابله نکند، خواری و ذلت را برای خود آورده است و این همان اقدامی است که برخی از کشورهای عربی مانند امارات و بحرین و عمان در قبال این معامله انجام داده اند.

سیاستمداران نیز می گویند که طبق این معامله فقط خاک فلسطین هدف نگرفته است بلکه مناطق دیگری مانند کشتزارهای شبعا و جولان اشغالی نیز تحت سلطه اشغالگران قرار گرفتند. بنابراین این معامله تاکیدی بر ضرورت مقابله تمام جهان عرب و اسلام و نه تنها فلسطین با این معامله است.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران چنددستگی در عرصه فلسطین را مورد انتقاد قرار دادند و بر لزوم همکاری به منظور پایان دادن به این چنددستگی ها و ایجاد یک راهبرد گسترده و فراگیر از سوی تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید کردند.

تحلیلگران همچنین به موضع تشکیلات خودگردان در مخالفت با معامله ترامپ و وعده هایش مبنی بر قطع روابط با امریکا اشاره کردند و تاکید کردند که تشکیلات خودگردان تاکنون هیچ یک از وعده های خود در عرصه مقاومت و مقابله را عملی نکرده است. بلکه تشکیلات خودگردان و سازمان ازادیبخش می بایست یک راهبردی به منظور فعال کردن مقاومت در کرانه باختری و مبارزه مسلحانه و پایان دادن به چنددستگی ها ترسیم می کرد.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که گروههای مقاومت نیز با وجود نقششان در غزه و کرانه باختری راهبردی برای مقابله با معامله ترامپ ترسیم نکردند. بنابراین ما اینک ناچار هستیم که ابتکاری را مطرح کنیم. اینک مردم فلسطین با این معامله مخالفند؛ اما سخنان محمود عباس پس از اعلام معامله در سطح مطلوبی نبود؛ زیرا او می توانست علنا لغو توافق اسلو را اعلام کند، او می توانست لغو توافقنامه امنیتی را اعلام کند. او می توانست مذاکرات سازش را نیز کنار بگذارد؛ اما از لغو گزینه سازش امتناع کرد.

تحلیلگران بر این باورند که گروههای مقاومت باید راهبردی مبتنی بر پایه مقاومت اتخاذ کنند؛ بنابراین اینک می بایست تحرکات مردمی در فلسطین به سمت یک انتفاضه فراگیر و گسترده سوق داده شود.

پربیننده ترین خبرها