آیا آزادسازی ادلب، امتحان دشوار ترکیه است؟

آیا آزادسازی ادلب، امتحان دشوار ترکیه است؟
جمعه 11 بهمن 1398 - 13:40

پس از پیشروی ارتش سوریه در ادلب و آزادسازی شهر استراتژیک معره النعمان و شهرها و روستاهای اطراف آن، امکان هر گونه تحرک نظامی از ارتش ترکیه در خاک سوریه گرفته شده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان معتقدند ترکیه تمام تلاش خود را به منظور جلوگیری از عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در استان ادلب به کار بست. یکی از راه حل های ترکیه برای جلوگیری از آغاز این عملیات فروپاشی گروه های تروریستی بر اساس توافق سوچی بود اما توفیقی به دست نیاورد.

کارشناسان بر این عقیده اند که پیروزی اخیر ارتش سوریه با عملیات تاکتیکی مقدماتی آغاز شد؛ ارتش ابتدا عملیات نظامی محدودی را در چند محور خاص اجرا کرد و با استفاده از تاکتیک پیشروی گام به گام در پنج محور بزرگ به هدف آزادسازی حومه غربی حلب و حومه جنوب شرق ادلب، پیش رفت.

کارشناسان معتقدند که ترکیه دیگر قادر به استقرار میدانی ارتش خود نخواهد بود زیرا عواقب و پیامدهای وخیمی برایش خواهد داشت. آنها تأکید می کنند که ادلب دشواترین امتحان برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهد بود زیرا نه راه پس دارد و نه راه پیش به عبارت دیگر نه می تواند در سطوح میدانی برای پشتیبانی گروه های مسلح حرکتی انجام دهد و نه می تواند ارتش ترکیه درگیر جنگ در ادلب کند.

این در حالی است که کارشناسان سیاسی معتقدند که اردوغان، مطامعی در استان ادلب دارد و تلاش می کند جای پای خود را در این منطقه تثبیت کند یا با ایجاد موقعیتی، به دست اندازی بر گستره دریایی تا فلات قاره برای دستیابی به نفت سوریه وجهه قانونی ببخشد.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کرده اند که اردوغان تلاش زیادی برای استقرار نیروهای ترکیه در استان ادلب تا شمال لاذقیه و دریا می کرد لذا سوریه چاره ای نداشت جز این که به طور جدی و قاطعانه برای اخراج همه گروه های تروریستی و نابودی کامل کانون تجمع تروریست ها – که بهانه حضور نظامی آمریکا و ترکیه و بهره برداری آنها شده بود – دست به عملیات بزند. دیگر هیچ مجالی برای میانجی گری بین المللی یا دادن فرصت دوباره به اردوغان – نظیر آنچه که در توافق آستانه و سوچی و غیره رخ داد - نبود.

کارشناسان روس هم درباره محاصره منطقه راشدین – که مرکز دیده بانی نظامی ترکیه در حومه حلب است – توسط ارتش سوریه و احتمال درگیری با نیروهای ترکیه معتقدند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد آنها تأکید کرده اند که طرف روسی بارها آزادسازی ادلب را اجتناب ناپذیر دانسته است.

این گروه به اظهارت سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه استناد کرده اند که در اوایل عملیات ادلب به صراحت گفته بود که با پایان مهلت کاهش تنش، دیگر آتش بسی در کار نخواهد بود بلکه توافق سوچی به دلیل عدم پایبندی ترکیه به تعهدان خود، به زور اسلحه اجرا خواهد شد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها