معره النعمان، کلید پیروزی نهایی در شمال سوریه

معره النعمان، کلید پیروزی نهایی در شمال سوریه
پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 - 14:29

شکست دیگری به کارنامه تروریست‌ها این بار در معره النعمان در حومه ادلب، اضافه شد. با پیشروی استراتژیک ارتش سوریه آخرین کمین گاه های تروریست ها در ادلب و سراسر شمال سوریه به کنترل ارتش درآمد.

العالم - تحلیل روز

ارتش سوریه عزم خود را برای ترسیم دوباره نقشه در شمال این کشور جزم کرده است و هیچ چیز نمی تواند آن را از کنترل دوباره حومه ادلب و حومه حلب بازدارد.

ارتش در تلاش برای بازگشایی جاده بین المللی حلب – حماه از یک سو و حلب – لاذقیه از سوی دیگر، عملیاتی را آغاز کرد که در نهایت به آزادسازی معره النعمان، پایگاه مهم و استراتژیک تروریست ها در حومه ادلب انجامید.

پیشروی به سوی معره النعمان در واقع حاصل شناخت دقیق و حساب شده ارتش سوریه از طبیعت جغرافیایی این منطقه است.این شناخت، کار ارتش را برای آزادسازی منطقه آسان کرد.

این عملیات که به آزادسازی دومین شهر بزرگ ادلب انجامید از سه محور آغاز شد. در این عملیات مسیر ارتباطی بین معره النعمان و سراقب از محور شمالی شهر قطع شد؛ سپس با آزادسازی شهرک های بوبولین، تقانه الحامدیه و معر حطاط – که در اطراف آنها مراکز دیده بانی ترکیه قرار داشتند – شهر از همان سه محور محاصره شد.

ارتش پس از محاصره شهر، پیشروی را به منطقه سیدا در محور جنوبی ادامه داد. سپس روستاهای واقع در حومه شرقی معره را آزاد و از کانون درگیری و آتش خارج کرد و پس از کنترل شهرک کفروما، شهر را از محور غربی زیر آتش گرفته و عرصه را بر تروریست های موجود در داخل شهر تنگ کرده و آنها را از بعد نظامی و روانی هدف جنگ فرسایشی قرار داد.

با این ترفند گروه های تروریستی از درون دچار فروپاشی شده و هر گونه قدرت آتش یا تحرکات دفاعی یا تهاجمی از آنها گرفته شد.

کارشناسان نظامی، نبرد معره النعمان را یک دستاورد نظامی خواندند؛ دستاوردی که بر روند عملیات نظامی در دو طرف جاده بین المللی ومشق – حلب تأثیر خواهد گذاشت؛ چرا که این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی مهم و اهمیت سوق الجیشی اش، از شهرهای استراتژیک سوریه به شمار می رود و حتی می تواند نطقه آغاز عملیات نظامی در غرب آزادراه بین المللی و حومه غربی ادلب باشد.

معره النعمان از شرق در 70 کیلومتری حلب و از شمال در 30 کیلومتری ادلب واقع شده است؛ از سمت جنوب نیز حدود 60 کیلومتر از استان حماه فاصله دارد؛ چیزی که اهمیتی دو چندان به این شهر داده است، قرار گرفتن آن در مسیر مهمترین جاده زمینی در سوریه یعنی جاده حلب – دمشق است که موقعیتی استراتژیک و حیاتی به آن بخشیده است. از این گذشته این شهر نقطه تلاقی حومه های غربی، شمالی و شرقی ادلب است و فضای گسترده ای را برای پیشروی ارتش به سمت شهر سراقب – که 9 کیومتر آن سوتر واقع شده است – فراهم می کند.

به موازات این پیشرفت، تیپ مکانیزه ارتش نیز تحرکات خود را از حومه جنوب غرب حلب از سر گرفته است؛ ارتش پس از عملیات مقدماتی و پیشروی برق آسا، کنترل خود را بر منطقه های تله المحروقات و رحبه خان طومان و معراته و خان طومان گسترش داده و منطقه جمعیه الصحفیین و منطقه پنجم الراشدین را هم به طور کامل به کنترل خود درآوردند. با کنترل این مناطق، مرکز دیده بانی ترکیه در منطقه الراشدین در محاصره ارتش قرار می گیرد.

این پیشروی چندان کار ساده ای نبود؛ ارتش پس از چند روز عملیات مقدماتی، تاکتیک کنترل ارتفاعات مشرف بر مناطق هموار در حومه جنوب غرب حلب را در پیش گرفته و از آن طریق مسیر پیشروی زمینی برای نیروهای پیاده را هموار کرد.

ارتش سوریه همچنین منطقه چهارم الراشدین و بخشی از جاده بین المللی حلب – دمشق را تحت کنترل گرفته و زمینه را برای پیشروی نیروهای خود به سمت جاده بین المللی، نظیر آنچه که در مورد حومه ادلب دیدیم - فراهم کرد.

آزادی معره النعمان در حومه ادلب و خان طومان در حومه حلب، کل معادلات نظامی و سیاسی را در درگیری های جاری در شمال سوریه به هم ریخته و همین امر این منطقه را در آستانه نبرد سرنوشت ساز قرار می دهد و ارتش سوریه را که در آستانه برچیدن نهایی بساط تروریست ها در حومه ادلب قرار گرفته است، تبدیل به قدرت مطلق این منطقه خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها