"عملیات نهم"، تحولات بنیادین در دستگاه نظامی یمن

شنبه 12 بهمن 1398 - 14:13

عملیات نظامی بزرگ ارتش و کمیته های مردمی یمن موسوم به "عملیات بنیان مرصوص"، به مثابه پرِ کاهی توصیف شده است که کمر ائتلاف سعودی و مزدوران داخلی آن را شکست.

العالم - تحلیل روز

جزئیات، نتایج و روش اجرای این عملیات، گویای میزان اهمیت آن در بعد نظامی بحران یمن است؛ این عملیات با آزادسازی کامل جبهه نهم پس از 5 سال اشغال و آزادسازی چند شهر در استان های مأرب و الجوف، مثالی بارز از ماهیت پیروزی های بزرگ نیروهای صنعاست. در واقع آزادسازی این مناطق، تحولی عظیم در سطوح نظامی به شمار می رود؛ زیرا این مناطق عمق استراتژیک صنعا و مثلث ارتباطی بین استان های صنعا، مأرب و الجوف هستند کما اینکه رشته کوه های مشرف بر این استان ها در همین مناطق واقع شده است. علاوه بر آن، منطقه نهم و مناطق اطراف، اهمیت استراتژیکی در تغییر معادلات نظامی جبهه شرقی یمن و اعمال کنترل نظامی بر استان مأرب – به عنوان پایگاه اصلی عبد الربه منصور هادی و نیروهایش پس از رانده شده از عدن – دارد.

این عملیات و جزئیات آن – که با ویدیوها و اعداد و ارقام مستندسازی شده است – حکایت از بروز تحولی عمیق و بنیادین در نحوه برنامه ریزی و عملکرد نیروهای مشترک یمن دارد. بنا به اعلام سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن، در این عملیات بیش از 2500 کیلومتر مربع آزاد و 17 تیپ نظامی و حدود 20 گردان از نیروهای متجاوز زمین گیر شده و تمام تجهیزات نظامی آنها به غنمیت گرفته شدند. همچنین بیش از 3500 نفر از مزدوران دشمن کشته یا مجروح یا اسیر شدند و پادگان های آنها یکی پس از دیگری سقوط کردند.

این عملیات یک طغیان نظامی برای به شکست کشاندن توافق سوئد و تلاشی برای تسویه سیاسی نبود بلکه به گفته نیروهای مسلح صنعا، در واقع پاسخی قانونی به عملیات نظامی دشمن در این جبهه بود. هدف اصلی از اجرای عملیات "بنیان مرصوص" ایجاد بازدارندگی و عقب راندن دشمن از منطقه و بازگرداندن امنیت به کل منطقه و دفع حمله آن به مناطق مجاوز صنعا بود. به گفته نیروهای مشترک یمن، ارتش یمن پس از دفع موفقیت آمیز حمله مزدوران منصور هادی، شروع به اجرای عملیات نظامی از 4 محور اصلی کردند؛ با فروپاشی خطوط مقدم دشمن، این عملیات شدت و گستردگی بیشتری پیدا کرد و حمله های هوایی گسترده دشمن – بیش از 250 حمله - هم نتوانست مانع ادامه پیشروی نیروهای مشترک صنعا شود.

به گفته سخنگوی ارتش یمن، نیروهای یمنی به منظور مهار پشتیبانی هوایی جنگنده های سعودی در "عملیات نهم"، در عملیاتی گسترده، مراکز حیاتی عربستان را هدف قرار دادند تا با ایجاد اختلال، آنها را از حمله به مواضع یمنی ها بازدارند. سامانه پدافند هوایی یمن نیز بیش از 25 عملیات دفع و مقابله با حمله هوایی را اجرا کرده است یا در پاسخ به حمله های سعودی، اقدام به حمله به تأسیسات و پایگاه های نظامی این کشور کرده است. نیروی موشکی و نیروی هوایی یمن نیز چندین فرودگاه سعودی را که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته بودند مثل فرودگاه های نجران و جیزان و خمیس مشیط را هدف قرار داده اند. حمله به اهداف اقتصادی مثل شرکت آرامکو و دو هدف حساس دیگر در عمق خاک سعودی هم از دیگر اقدامات نیروهای هوایی و موشکی ارتش یمن در مدت گذشته بوده است.

به گواهی کارشناسان نظامی، جزئیات مجموع عملیات های نظامی و دستاوردهای میدانی ارتش یمن در جبهه های مختلف، از افزایش توانمندی ها و موفقیت آنها در تغییر موازنه جنگ به نفع خود و کسب بازدارندگی عملی حکایت دارد و نشان می دهد که ارتش به سطوح حرفه ای رسیده است؛ و امروز شاهد آن هستیم که عملیات نظامی "بنیان مرصوص" روند فزاینده تجاوزات دشمن را به شکست میدانی برای آن، تبدیل کرده است.

  • علی الذهب/ العالم

پربیننده ترین خبرها