سندرز در نظرسنجی‌ها با بایدن در رتبه اول قرار دارد

سندرز در نظرسنجی‌ها با بایدن در رتبه اول قرار دارد
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 17:09

برنی سندرزِ در نظرسنجی‌های ایالت آیووا با جو بایدن در رتبه اول قرار گرفته و سایر رقبای دموکرات را پشت سر گذاشته است.

العالم - آمریکا

خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی از نیویورک گفت: برنی سندرزِ در نظرسنجی‌های ایالت آیووا مشترکاً با جو بایدن در رتبه اول قرار گرفته و سایر رقبای دموکرات را پشت سر گذاشته است.

انتخابات‌های درون حزبی پی در پی برای داوطلبان کسب نامزد‌های ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از روز دوشنبه (امروز به وقت محلیِ شرق آمریکا) در ایالت آیووا آغاز می‌شود.

به صورت سنتی، نتیجه انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا در انتخاب نامزد نهایی هر دو حزب اصلی آمریکا (جمهوری خواه و دموکرات) کم و بیش مؤثر بوده است. به عنوان مثال، بیل کلینتون در انتخابات درون حزبی آیووا در سال ۱۹۹۶ پیروز و سرانجام وارد کاخ سفید شد. باراک اوباما نیز در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در آیووا پیروز شد. هیلاری کلینتون نیز در سال ۲۰۱۶ در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا پیروز شد و سرانجام در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در همان سال، به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن سال، برگزیده شد.

این در حالی است که امسال، آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که برنی سندرز در میان داوطلبان نامزدی حزب دموکرات با کسب حمایت ۲۵ درصدی در نظرسنجی‌های اخیر مشترکاً با جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا (در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) در رتبه اول قرار گرفته است. پس از این دو، پیت بودجج، با ۲۱ درصد و الیزابت وارن، با ۱۶ درصد محبوبیت، در رده‌های بعدی قرار دارند.

مجری افزود: کِیلیپ ماوپین، خبرنگار «آر تی» (مخفف راشا تودی) در این خصوص گزارش می‌دهد که چرا واشنگتن ممکن است نگران پیروزی احتمالی برنی سندرز باشد.

در ادامه این گزارش آمده است انتخابات درون حزبی ایالت آیووا امروز برگزار می‌شود. برای کمیته ملی حزب دموکرات این موضوع اصلاً خوشایند نیست که نامزد‌های میانه رو و مورد حمایت این کمیته در رتبه‌های بالای نظرسنجی‌ها قرار نگرفته اند، بلکه یک پیرمرد سیوسیالیست از ایالت وِرمونت که به معنای واقعیِ کلمه، حتی یک دموکرات هم نیست، در آستانه برگزاری انتخابات آیووا، در نظرسنجی‌های اخیر در رتبه نخست قرار گرفته است. شایان ذکر است که برنی سندرز، سناتور «مستقل» از ایالت ورمونت است. رسانه‌های آمریکایی تأکید دارند که اگر برنی سندرز نامزد نهایی حزب دموکرات شود، قادر نخواهد بود در برابر دونالد ترامپ به پیروزی برسد.
نیویورک تایمز نوشته است سندرز در هر دو ایالت ابتدایی، یعنی آیووا و نیوهمپشایر از سایر نامزد‌های دموکرات (در نظرسنجی ها) پیشی گرفته است که نشان دهنده حامیان سرسخت او در میان اعضای حزب دموکرات است. برنی سندرز خود را یک دموکراتِ سوسیالیست می‌خواند.
گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۶، کمیته ملی حزب دموکرات علیه برنی سندرز و به نفع هیلاری کلینتون، وارد عمل شد و در حرکتی جانبدارانه، برنی سندرز را از کسب نامزدی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری در آن سال محروم کرد. حتی دونالد ترامپ به این مسئله اشاره کرده است که کمیته ملی حزب دموکرات رفتاری محترمانه با برنی سندرز نداشته است.

در ضمن، یکی از مقامات «اف بی آی» اذعان کرده است که همواره یکی از مأموریت‌های پلیس فدرال آمریکا، ممانعت از دست یافتن سوسیالیست‌ها یا وابستگان به گروه‌های چپگرا به مقامات عالی در دولت آمریکا بوده است.

یکی از دلایل پیشتازی برنی سندرز این است که وی قادر بوده است، بیش از هر یک از سایر نامزد‌های حزب دموکرات، کمک‌های مالی برای ستاد انتخاباتی خود جمع آوری کند. در همایش‌های انتخاباتی برنی سندرز، شمار بسیاری از جوانان آمریکایی حضور می‌یابند و از وی اعلام حمایت می‌کنند. البته با توجه به وقایع نه چندان خوشایند سال ۲۰۱۶، هنوز معلوم نیست سرنوشت برنی سندرز در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۲۰ چه خواهد بود و این که آیا وی واقعاً قادر است نامزدی حزب دموکرات را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری امسال به دست آورد؟

داکوتا لیلی، تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا، گفت: به نظر من، بسیاری از اعضای معمولی و عالیرتبه در درون حزب دموکرات وجود دارند که حاضرند چهار سال دیگر از ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تحمل کنند، اما شاهد رییس جمهور شدن یک شخصیتی مانند برنی سندرز یا هر نامزدِ دیگری باشند که از جوبایدنِ میانه رو، چپگراتر باشد.

وی افزود: اگر شما به آخرین انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ بنگرید که طی آن برنی سندرز علیه هیلاری کلینتون برای کسب نامزدی ریاست جمهوری این حزب، رقابت می‌کرد، متوجه می‌شوید که یقیناً عملیاتی مخفی برای تضعیف برنی سندرز در درون حزب دموکرات در جریان بود. آن‌ها از ابرنمایندگان (۷۰۰ نماینده که با دعوت از سوی کمیته ملی حزب دموکرات و نه آراء مردمی، به کنوانسیون ملی این حزب دعوت می‌شدند و حق رأی نیز داشتند) و همچنین از توافقاتِ پشت در‌های بسته با برخی دیگر از نمایندگان حاضر در آن کنوانسیون استفاده کردند تا اطمینان حاصل کنند که در آن نشست، به هیلاری کلینتون و نه به برنی سندرز، به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات، رأی داده خواهد شد. همان تلاش‌ها باعث محرومیت برنی سندرز از کسب نامزدی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ شد.

صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها