انگلیس درصدد انعقاد اولین قرارداد اقتصادی پس از برگزیت با استرالیا است

انگلیس درصدد انعقاد اولین قرارداد اقتصادی پس از برگزیت با استرالیا است
شنبه 19 بهمن 1398 - 12:13

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش بتازگی از اتحادیه اروپا خارج شده، در سفری دو روزه به استرالیا در پی انعقاد قرارداد توافقنامه تجارت آزاد با کانبراست تا توافق لازم را برای انعقاد یکی از اولین معاهده های اقتصادی پس از برگزیت را به منظور بهبود شرایط دشوار اقتصاد کنونی لندن فراهم سازد.

العالم ـ اروپا

انگلیس روز جمعه گذشته (۳۱ ژانویه) رسماً اتحادیه اروپا را ترک کرد و وارد یک دوره انتقالی شد که به آن اجازه می دهد تا در مورد آینده روابط خود با بروکسل مذاکره کند. انگلیس امیدوار است تا همزمان با این اقدام مذاکرات خود با سایر اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده، ژاپن و استرالیا را برای انعقاد قراردادهای همکاری های اقتصادی و تجاری پیش برد و با آنها به توافق های اقتصادی مورد نیاز برسد.
راب به خبرنگاران در پایتخت استرالیا در کانبرا گفت: رابطه تجاری انگلیس با استرالیا ۱۷ میلیارد پوند ارزش دارد (۳۰ میلیارد دلار)، اما پس از برگزیت به دنبال گسترش این روابط هستیم.
راب گفت: امیدوارم استرالیا بخشی از اولین موج معاملات با اولویت باشد که ما دنبال می کنیم.
ماریس پین وزیر امور خارجه استرالیا نیز در گفت وگوی مطبوعاتی مشترک با همتای انگلیسی اش گفت که کانبرا در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای گسترش معامله تجاری است، اما مذاکرات با بروکسل سبب کند شدن پیشرفت توافق توافقنامه تجارت آزاد با انگلیس نمی شود.
شبکه ای بی سی استرالیا دراین زمینه گزارش داد: اگرچه استرالیا به عنوان یک مستعمره سابق با انگلیس روابط محکمی دارد، اما روابط تجاری میان دو طرف در۵۰ سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
بریتانیا اکنون فقط ۳ درصد از صادرات استرالیا را به خود اختصاص می دهد، در حالی که چین نزدیک به ۴۰ درصد این روابط را به خود اختصاص داده است.

طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند که "روابط تاریخی و خانوادگی " انگلیس با کشورهای مشترک المنافع مانند استرالیا، می تواند ضرر از دست دادن بازار ۴۴۴ میلیون نفری اتحادیه اروپا را برای لندن پس از برگزیت جبران کند.

به وزیرامورخارجه انگلیس در طول سفر دو روزه خود به استرالیا که روز جمعه به پایان رسید با اسکات موریسون نخست وزیر و سیمون بیرمنگام وزیر تجارت استرالیا نیز دیدار و گفت و گو کرد.

طبق این گزارش مذاکرات عمدتا بر تجارت متمرکز شد اما به نظر می رسد دو طرف احتمالا مورد محدود نگه داشتن نقش هواوی غول مخابراتی چین در کشورهای خود نیز گفت وگو داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها