دبیر پارلمان سوریه: از هیأت سوری در اردن به گرمی استقبال شد

دبیر پارلمان سوریه: از هیأت سوری در اردن به گرمی استقبال شد
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 12:02

دبیر پارلمان سوریه نطق رئیس پارلمان این کشور رادر نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی قوی‌ترین در نوع خود خواند و گفت هیأت سوریه در این نشست با استقبال گرم میزبان و حضار روبه‌رو شد.

العالم - اردن

«رامی صالح» دبیر پارلمان سوریه تاکید کرد که هیأت سوری شرکت‌کننده در سی‌امین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی در سوریه مورد استقبال گرم میزبان و حضار قرار گرفته است.

صالح در گفت‌وگو با روزنامه سوری «الوطن» نطق رئیس پارلمان سوریه را از قوی‌ترین سخنرانی‌های ایراد شده در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی در امان توصیف کرد و گفت: سخنان حمود صباغ بیانگر باورها و اصول جامعه مقاوم سوریه بود.

وی با بیان اینکه هیأت سوریه در امان شاهد استقبال گرم و گرمی روابط میان دو ملت اردن و سوریه بود، تاکید کرد: مردم عرب یکی هستند. بنابراین طبیعی است که هر کجا که برویم محبت بگیریم.

«امان» پایتخت اردن روز شنبه شاهد برگزاری ‌سی‌امین نشست‌ فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی بود. این نشست در حمایت از ملت فلسطین و در محکومیت طرح موسوم به «معامله قرن» برپا شد.

حمود صباغ رئیس پارلمان سوریه در این نشست تاکید کرد، طرح به اصطلاح معامله قرن قصد دارد مسئله فلسطین رادر نهایت نابود کند و در را به روی پروژه خاورمیانه بزرگ باز کند.

او طی نطقی در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی سوریه که روز شنبه در امان برگزار شد پرسید: «آیا آن سرقت قرن یا سیلی قرن یا ضربه چاقوی قرن است؟. مهم نیست چه نامیده شود. مهم این است که دزدیده شده‌ها، سیلی خورده‌ها و چاقو زده شده‌ها ما عرب‌ها هستیم».

رئیس پارلمان سوریه گفت: «در تاریخ مسئله فلسطین گزینه مقاومت تنها دوای شفا دهنده است».

صباغ بر اهمیت ایجاد یک موضع موثر عربی برای مقابله با تعدی آشکار آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه حقوق عربی تاکید کرد و گفت که این توطئه برای حال و آینده امت خطرساز است.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش میان فلسطین و اسرائیل تدوین شده و آن را با نام طرح صلح در هشتم بهمن ماه و در نشست خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

بنا بر این طرح رژیم صهیونیستی در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند، اما نه پایتختی قدس و نه بازگشت میلیون‌ها آواره را قبول ندارد.

روابط اردن و سوریه از سال ۲۰۱۱ همزمان با شروع بحران سوریه رو به رکود گذاشت؛ و در فواصل زمانی مختلف با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. اردن به تبعیت از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روابطش با دمشق را بسیار سرد کرد اما به طور کامل قطع نکرد.

«بهجت سلیمان» سفیر سوریه در امان در سال ۲۰۱۴ اخراج شد و «ایمن علوش» کاردار سفارت سوریه مسئولیت‌های سفارتخانه سوریه را در اردن برعهده گرفت.

تقریبا از یک سال و نیم پیش روابط سوریه و اردن رو به بهبود گذاشته است. حموده صباغ رئیس مجلس سوریه و یک هیئت پارلمانی سال میلادی گذشته هم در کنفرانس اتحادیه پارلمان های عربی در امان حضور یافته و در آنجا مورد استقبال گرم رئیس پارلمان اردن قرار گرفتند و به دنبال آن گذرگاه مرزی جابر – نصیب در مرز میان دو کشور بازگشایی شد.

دولت اردن بهمن ماه سال گذشته با تعیین کارداری در سفارت خود در دمشق، سطح روابط دیپلماتیک با سوریه را ارتقا داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها