کشکول العالم/

درگیری ریف حلب؛ پیروزی بر تروریسم سیاه

درگیری ریف حلب؛ پیروزی بر تروریسم سیاه
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 19:33

درگیری های ریف جنوبی استان حلب در شمال سوریه حرف های زیادی درباره قهرمانی ها و عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدانش به نسل های آینده خواهد گفت زیرا این درگیری ها که بیش از دو هفته طول کشید، با خون و عرق جبین آغشته شد و نوید پیروزی بر تروریسم سیاه را می داد.   

العالم - کشکول

درگیری های حلب خصوصاً درگری منطقه راهبردی تل العیس یاوه گویی ها دشمن را فاش کرد و دشمن را از پای درآورد . این منطقه هم اکنون تحت کنترل ارتش سوریه است. کنترل ارتش بر تل العیس کم اهمیت تر از دستاورد نظامی سال 2017 – 2018 در حلب و پاکسازی مناطق شرقی شهر حلب – مرکز استان – نیست.

کنترل ارتش بر ارتفاعات مهم تل العیس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ارتشی که در یکی از عملیات نظامی خود این منطقۀ مشرف بر مناطق دیگر را در راستای اجرای توافقنامه های آستانه و سوچی و بازگشایی جاده های بین المللی دمشق – حلب و حلب – لاذقیه آزاد کرد و متعاقباً نیروهایی که پیشروی خود را از ریف شرقی استان ادلب آغاز کرده بودند و نیروهایی که پیشروی خود را از ریف جنوبی استان حلب آغاز کرده بودند، در اطراف تل العیس به همدیگر رسیدند.

تل العیس خط مقدم بسیار مستحکم و مرتفعی است که تروریست های جبهه النصره و همدستانش در این منطقه مستقر بودند و از دست دادن این منطقه ضربۀ نظامی و تشکیلاتی به این گروه تروریستی وارد کرد و روحیه تروریست ها را نیز تضعیف کرده و آنها را در برابر پیشروی ارتش و متحدانش ناتوان تر کرده است. کنترل منطقه تل العیس به ارتش امکان اشراف عملیاتی بر بخش های وسیعی از اطراف این منطقه خصوصاً بزرگراه بین المللی دمشق – حلب را داده و همچنین امکان باز کردن مسیر دیگری به سمت منطقه زربه را فراهم خواهد کرد. منطقه زربه در فاصله 20 کیلومتری از شهر حلب (جنوب غرب استان حلب) قرار دارد و منطقه ای مهم در حاشیه بزرگراه بین المللی محسوب می شود.

ارتش چندی پیش نیز روستاها ، ارتفاعات و مناطق مهمی را همچون رسم الصهریج، بانص ، کوسنیا ، محکله ، مریوده ، حور العیس ، تل باجر ، عزیزیه ، تل کراتین ، شیخ احمد ، جب الکاس ، ام عتبه ، ابو کنسه ، تل تباریز و رسم العیس آزاد کرده بود.

منابع خبری شبکه العالم اعلام کردند: تروریست ها از کرانه شرقی جاده بین المللی دمشق – حلب عقب نشینی کرده اند و از منطقه العیس هم درپی پیشروی ارتش به طور کلی فرار کرده اند. این منابع همچنین اعلام کردند که نیروهای دیده بانی ارتش ترکیه نیز به سوی منطقه البرقوم نزدیک جاده بین المللی دمشق - حلب عقب نشینی کرده اند. منابع مذکور افزودند: تروریست ها به سوی بخش غربی جاده بین المللی دمشق – حلب که معروف به جاده "M 5" است، فرار کرده اند جاده ای که بین شهر حلب و حوزۀ استحفاظی استان ادلب قرار دارد و حدود 25 کیلومتر از این جاده هنوز خارج از کنترل ارتش می باشد.

ارتش فقط 3 کیلومتر با بخش خارج از کنترل جاده دمشق – حلب فاصله دارد و تلاش می کند که سراسر این جاده بین المللی را به زودی به کنترل خود دربیاورد و شاید گام بعدی ارتش آزاد سازی بخش باقیمانده این جاده باشد تا جاده ای که دمشق و حلب را به همدیگر وصل می کند، کاملاً برای عبور و مرود امن باشد.

تل العیس در سال 2015 نیز شاهد شجاعت و قدرت نظامی سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی بود کسی که عملیات آزادسازی این منطقه را در درگیری های آن سال به عهده داشت. شهید سلیمانی در سال 2015 درگیری های ریف جنوبی حلب را فرماندهی می کرد و تاکتیک های نظامی ایشان تأثیر بسزایی در بازپس گیری مناطق الحاصر و العیس و ارتفاعات راهبردی العیس داشت. سردار شهید سلیمانی بر بالای ارتفاعات العیس رفت و جاده بین المللی دمشق – حلب و روستاهای اطراف را با دوربین مشاهده کرد و گفتند که عملیات نظامی برای شکستن محاصره فوعه و کفریا ادامه خواهد داشت.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها