«بحران حاکمیت قانون» در آمریکا؛ دادستان کل برای توضیح به کنگره می‌رود

«بحران حاکمیت قانون» در آمریکا؛ دادستان کل برای توضیح به کنگره می‌رود
پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 - 14:00

دادستان کل آمریکا به کمیته قضایی کنگره می‌رودتا درباره کاهش حکم حبس مشاور رئیس‌جمهور این کشور و وجود بحران حاکمیت قانون در وزارت دادگستری، توضیحات خود را ارائه دهد.

العالم - آمریکا

«ویلیام بار» دادستان کل آمریکا قبول کرد به‌منظور توضیح درباره آنچه دموکرات‌ها «بحران حاکمیت قانون در آمریکا» دانستند، در کنگره حاضر شود.

به نوشته روزنامه «گاردین»، روز چهارشنبه دموکرات‌های کنگره تأیید کردند که با ویلیام بار جهت حضور در کمیته قضایی در ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) به توافق رسیده‌اند.

«جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به بار، نوشته بود که او باید به سوالاتی مهم درباره نحوه هدایت و رهبری وزارت دادگستری پاسخ دهد. نادلر توضیح داد این سوالات شامل «تصمیم‌گیری درباره کنار گذاشتن دادستان‌ها و کاهش چشمگیر محکومیت راجر استون (مشاور رئیس‌جمهور آمریکا) است که به دروغ‌گویی در زمان ادای شهادت پس از یاد کردن سوگند محکوم شده است. اقدامی که باعث شد هر چهار دادستانی که بر روی این پرونده کار می‌کردند به نشانه اعتراض خود را کنار بکشند».

«رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا استون را به پنهان‌کاری درباره انتقال اطلاعات به ویکی‌لیکس در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ متهم کرد.

دادستانی آمریکا دو ماه پیش در جلسه محاکمه استون اعلام کرد که او به کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه شهادت سپتامبر ۲۰۱۷ دروغ گفته است. وی به نمایندگان آمریکایی گفته بود که هیچ ارتباطی با سایت ویکی‌لیکس یا حتی کارزار ترامپ درباره ویکی‌لیکس نداشته است. استون همچنین درباره هویت میانجی خود نیز دروغ گفته بود.

راجر استون روز دوشنبه به جرم ۷ مورد ادعای دروغ و ممانعت از انجام تحقیقات قانونی درخصوص پرونده ارتباط روسیه با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، به ۹ سال حبس محکوم شد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنشی، این حکم را «مضحک» دانست و گفت «نباید اجازه داد عدالت به‌صورت ناصحیح اجرا شود».

در نهایت مداخله وزارت دادگستری برای کاهش حکم راجر استون به کناره‌گیری چهار دادستان از این پرونده منتج شد. همچنین یکی از این چهار مقام قضایی از سمت خود به عنوان دادستان فدرال استعفا کرد.

وزارت دادگستری دلیل کاهش حکم حبس استون را «کهولت سن، [مشکلاتی در زمینه] سلامتی، شرایط شخصی و نداشتن سابقه» عنوان کرد.

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا در این باره گفت: «گویی رئیس‌جمهور فکر می‌کند کل وزارت دادگستری تحت دادخواست شخصی او است تا دشمنانش را محاکمه و به دوستانش کمک کند».

فارس

پربیننده ترین خبرها