انتخابات ایران پایه های حکومت پادشاهی بن سلمان و بن زاید را می لرزاند

انتخابات ایران پایه های حکومت پادشاهی بن سلمان و بن زاید را می لرزاند
پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 - 16:11

در حالی که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در تاریخ دوم اسفند ماه آینده برگزار شود خود را آماده می کند، شاهزادگان و پادشاهان بسیاری از کشورهای همسایه عرب حتی به فکر آغاز برنامه اصلاحات دموکراتیک در کشور خود نیستند.

العالم-درگوشی

زمانی که از یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صحبت می کنیم به این معناست که ایران تجربه موفقی در تحقق دموکراسی در ده دوره انتخابات پیشین مجلس داشته است، تجربه ای که نه تنها منافاتی با اصول اسلامی نداشته است بلکه نشأت گرفته از قلب تعالیم دین اسلام است.

حدود 7100 نامزد انتخاباتی از امروز، پنج شنبه فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کردند و برای کسب 290 کرسی در مجلس شورای اسلامی به رقابت می پردازند و در فضایی در انتخابات به رقابت می پردازند که قانون اساسی شفافیت در برگزاری این انتخابات را تضمین می کند.

بدون شک تجربه موفق برقراری دموکراسی در ایران عنصر اول در حفظ ثبات داخلی در این کشور طی چهار دهه گذشته است و به رغم تمام توطئه چینی ها جهت بی ثبات کردن ایران، زیرکی و تدبیر فرماندهی و رهبری در جمهوری اسلامی ایران تمامی این توطئه ها را ناکام گذاشته است، مکردم ایران طی این چهار دهه خود را صاحب نقش اساسی در ساختار قدرت سیاسی می دانند چراکه از انتخابات شوراها گرفته تا مجلس خبرگان مردم نقش اساسی را در انتخاب افراد و کارگزاران دارند که حضور پر رنگ مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی نیز بیان کننده نقش حمایت مردمی از نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

این در حالی است که در عربستان از سال 1934 تا سال 1992 هیچ قانونی وجود نداشت، در این سال هم ملک فهد نه به خاطر مردم عربستان بلکه به دلیل انتقادات غربی و سازمان حقوقی بین المللی اقدام به صدور قانون اساسی در این کشور کرد اما وجود این قانون هیچ کمکی در نهایت تا به امروز به برقراری دموکراسی در عربستان نکرد.

امارات نیز در زمان حاضر، یک نظام پادشاهی دارد و شورای ملی فدرال تنها جنبه استشاری دارد و استبداد بن زاید مطلقا بر سیستم سیاسی این کشور سایه انداخته است و این شورا بدون هیچ گونه اختیاری، تنها یک ویترین است که راه انتقاد را بر ساطمان های بین المللی بندد.

در نهایت می توان تاکید داشت که به رغم عربستان و امارات، جمهوری اسلامی ایران نیازی به حمایت عربستان برای حفاظت از خود ندارد و آنچه که حامی و ضامن بقای جمهوری اسلامی ایران است، مردم این کشور هستند، سوال اینجاست که که رژیم آل سعود و بن زاید تا کی می توانند بدون داشتن جایگاه مردمی و تنها با تکیه بر آمریکا به بقا ادامه دهند.

پربیننده ترین خبرها